Gyngestativ - hvordan kan det holde?

Hej alle

Jeg overvejer at lave lignende løsning derhjemme, men undrer mig lidt over hvordan den kan holde? Normalt har man jo en trekantkonstruktion med 2 stolper i hver side af stativet, som stabiliserer stativet når der gynges på den. Men det er der ikke her - altså må stolperne være meget dybt i jorden, så de er forankret godt i jorden og sikkert med et betonfundament, eller hvad mener I andre er løsningen?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg er ret sikker på at de er 100-150 cm nede i jorden og støbt fast.
Husk hvis du laver denne løsning ikke at støbe under bunden af træret så det kan ånde, så vil den holde i nogen flere år. :-)

Med venlig hilsen

William Klausen

DitByggemarked.dk
[email protected]
Tlf. 89938300
Og så får du altså hverken gran eller fyr til at holde ret længe uden det får et ordentligt lag tjære på den del der skal værer i jorden. Kunne du få fat i sådan et par asketræs stammer, så er din lykke gjort og det er rigeligt med stampet stabilgrus omkring den, men så skal de altså også mindst 180 mm. ned i jorden.
hva håndværkeren.!

skal "gyngestativet" der består af to "ben" at de skal graves 18cm. ned i lorden.
men du mener vel 180 cm. ned i jorden  eller 1800mm. ned i jorden.!

Har også tænkt mig at give dem tjære. Jeg har både trætjære derhjemme samt alm. asfalttjære til rep af tagpaptage. Kan jeg anvende den alm. asfalttjære?

180 cm i jorden. Shit et langt pælebord jeg skal have fat i. Det lyder næsten som urealistik dybde. Så er vi jo ude i at det slet ikke længere på nogen måde kan betale sig, at lave det på denne måde. 120-130 cm i jorden ellers bliver arbejdsgangen samt materialer omkring stolperne for store ift. traditionel løsning.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
hvis det er en spade du skal bruge.!
så har du alerede et måleværktøj i hånden.
og der er blot en hel spadelængte ned.
men hvis "boreværktøjet" skal bruges af den manuele model.
er det dens hele længte der skal brudes ca. 150cm.!
Overliggeren skal jo også sidde godt fast, her vil Larsenbolte i M16 eller M20 være et godt valg.
mvh jens
Stolperne på stativet er meget skæve, så det er sikkert lavet af robinie, så er holdbarheden ikke noget problem hvis det er til en almindelig familie, det holder også til børnebørnene.
Jeg vidste jeg havde set en tråd om dette tidligere på LDS og nu fandt jeg den så inkl. en god beskrivelse

Tak for hjælpen til alle

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/158960

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Skrevet af dan yh på 17 jan 2013 17:09
Jeg vidste jeg havde set en tråd om dette tidligere på LDS og nu fandt jeg den så inkl. en god beskrivelse

Tak for hjælpen til alle

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/158960


Jeg skulle faktisk lige til at linke til denne side men kunne se du selv fandt den

Jeg gravede kun 100 cm. ned og jeg har støbt med beton omkring stolperne og de står squ stadig godt og lige og der har været et par voksne på gyngerne

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis