LK 300CR dæmper

Hej.

På det ene værelse har jeg en LK dæmper til loftudtaget. Det undrer mig at når lampen/afbryderen er slukket så kan jeg måle 230V når jeg måler med min multimåler. ?!? Er det ikke mystisk? Er måleren stået af eller hvordan?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kapacitiv kobling eller fordi lysdæmperen forsynes ved at trække en ganske lille strøm gennem pæren. Det er helt normalt.

Skrevet af jenshøj på 17 jan 2013 10:48
Kapacitiv kobling...

a' hva'?


Skrevet af DitByggemarked.dk på 17 jan 2013 10:50
Hej

De lampe udtag jeg har der hjemme, er der også en fase hvor der er konstant strøm på, og så en til afbryderen.
Så er nok ikke så mystisk eller fejl på måleren. :-)


Nej nej det er IKKE en fast fase. Det er mellemledningen fra afbryderen jeg måler på....
Det du oplever er som det skal være.

Der KAN måles 230 V mellem lampe/tændledning og Nul. Dette er normalt og skyldes den årsag som Jenshøj skriver.
Ahh - fandt denne tråd om Kapacitiv kobling http://ing.dk/debat/2567 så har jeg lært noget i dag også ;-)
Så det er i bund og grund helt normalt - også selvom jeg måler så meget som ca 220V?

Lige et tillægsspørgsmål: hvis nu en elektriker kommer ud til en fuglerede af ledninger og ikke aner hvad der er fase, mellemledninger og nul (og ikke kan/bør stole på ledernes farver), hvordan sikre vedkommende sig at finde/måle sig frem til fase, nul m.m.?
Ved brug af bedre måleinstrumenter end et almindeligt hobbymultimeter.
Haha okay ;-) Nu ikke nogle dårlige ord om det fine et jeg har fra HN til en hundrede-las ;-)
Steelman.....Jeg er elektriker og vi bruger som regl et par prøvepinde enten fra fluke eller fra elma, kan jeg selv vælge, så bliver det en elma 2100...Det er et godt stabilt sæt prøvepinde...ellers ville jeg nok åbne kontakten for at se hvad farve ledninger, der sad hvor...men som regl gir det sig selv, når man skiller et lampe udtag af
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis