Støbe gulv på lewisplader eller, lave gipsvæggene først badeværelse

Hej Alle

Jeg er ved at lave badeværelse på 1. salen. 

Jeg opbygger gulv med lewisplader, vandbåren gulvvarme. Jeg regner med at følge anvisningen til lewis pladerne hvorpå der står at jeg kan nøjes med 20 mm beton over varmeslangen, synes bare ikke det lyder af meget??  Er der nogen der har erfaringer i den retning?

Nå, men i anvisningen til lewis pladerne står der også, at jeg skal holde 2-3 mm afstand til tilstødende vægge. Hvad betyder det? er det både plader og beton der ikke må støbes ud til væggene? Hvad bruger man til at holde betonen væk fra gipsvæggen med? Nogen erfaringer her??

Alternativt tænkte jeg, at jeg kunne opbygge væggene med vådrumgips, eftergulvet var støbt, på den måde ville det ikke være noget problem med et mellemrum - da det ville være gemt under gipspladerne der kommer til at at rage ud over gulvet??

Mvh Claus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt bruger man flamingo strimler (evt. 1 cm) til kanten rundt mod væggene, og ideen med at beklæde med gips bagefter er rigtig god, så får du skjult flamingo strimlen.

Betonen over gulvvarme slangerne fungere jo som varmefordeling, så i teorien skal dine slangerne ligge tættere jo mindre beton der er over dem.. har du dette med i din overvejelser..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Ifølge sbi-200 anvisningen støbes gulvet først, med støbt forhøjning hvor vægen så efterfølgende bygges ovenpå. Det synes jeg også giver god mening. 

Ved let gulv (flydelag eller gips) skal gulvet imidlertid være flydende, dvs gulvet kan give sig i forhold til vægen. Jeg ved ikke rigtig om jeg synes det er smart. På en eller anden måde må emnerne bevæge sig i forold til hinanden langs gulv-væg kanten, og belaste vådrumssikringen.

 

Hej. tak for svarene.

Jeg køber lige den der SBI-200 og nærlæser lidt mere. må jo heller være gøre det ordentligt.

Jeg har købt 100 m alu. pex til gulvvarmen. gulvet bliver 12 kvadratmeter, så jeg regner med at ligge gulvvarmen med 20 cm mellem viklingerne.

Jeg har også regnet med at lave gulvet flydende, det står der alle steder at man skal gøre, og jeg vil ikke selv prøve mig frem med nye løsninger - selvom jeg også tænger at det kan komme til at bevæge sig lidt, på din anden side har gulvet jo en stor vægt, så jeg tvivler på at det kan være mange mikrometer det flytter sig.

Claus
SBI-anvisningen er fin nok, men der er da ingen grund til at gøre det besværligt med sokkelkanter osv. når det er fuldt ud tilstrækkeligt at ståbe plant og så sætte gipsvægge direkte på betonen.

Du skal jo alligevel vådrumssikre.

Min murer støbte gulv på mit 1. sals badeværelse med svalehaleplader og her blev den samlede betontykkelse noget der ligner 60 mm. Det var med 16 mm varmeslanger.
Det er smukt. tak for hjælpen drenge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis