Indregulering af gulvvarme - vi fryser!!!

Vi fik lavet en ny tilbygning i sommers, hvori der er monteret et Altech gulvvarmesystem i varmefordelingsplader under trægulvet. Tilbygningen har gennem hele vinteren ikke været særlig varm, og nu hvor vi har extreme frostgrader, kan vi ikke få temperaturen op over 18 grader.

Jeg tænker at gulvvarmesystemet ikke er indreguleret korrekt da VVS'eren monterede det. Er dét noget man kan gøre selv, eller skal jeg have fat i min VVS'er igen? Der er jo en del knapper på shunt'en som jeg kan skrue på. Har prøvet at udlufte systemet og skrue pumpen op på trin 2, men det synes jeg ikke hjalp...

Manualen som beskriver hvordan systemet indreguleres synes jeg ikke er til megen hjælp - man skal nok være VVS'er for at forstå den... Termostatventilen som regulerer blandingstemperaturen på shunt'en kan indstilles helt op til 47 grader, men producenten af trægulvet anbefaler at overfladetemperaturen på gulvet aldrig overstiger 27 grader. Hvordan sikrer jeg dette?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skru nu op for den thermostat, jeg tvivler stærk på at du kan få gulvet op på noget der bare ligner 47 + grader, og skulle dit trægulv for en kort bemærkning kommer over 27+ grader så sker der ikke det store ved det, det må bare ikke være kontinuerligt.
+1 på at skrue op, der skal noget mere end 27 grader varmt vand igennem gulvet før at selve gulv overfladen bliver 27

Mvh

Morten

Jeg ville prøve med fuld knald på pumpen og en fremløbstemperatur på 36 grader.

Prøv at låne et berøringsfri thermometer til at kontrollere overfladetemperaturen på trægulvet (mål ikke hvor du lige har stået eller hvor solen skinner på gulvet), og bliver temperaturen over de 27 grader skruer du lidt ned igen.

Jeg går ud fra at det er en A-pumpe der er monteret og disse må ikke stå på auto, men med et fast tryk ved gulvvarme (som jeg forstår det jvf. Grundfos)

Det er vvs-mandens ansvar, at dit anlæg er blokeret således at temperaturen ikke kan blive for høj på dit trægulv (det blæser de dog ofte en lang march, enten af dovenskab eller uvidenhed)

Trægulve kan blive ødelagt i løbet af kort tid ved for høj temperatur.

Der kan være luft i systemet, og skal skylles igennem med en vandslange.

Pumpen står på trin 2 (ud af tre), og termostaten som styrer fremløbstemperaturen på shunt'en står på 45 grader. Den trådløse temperaturregulator som sidder på væggen i stuen står næsten på maks (omkring 27 grader).

Med disse indstillinger kan jeg i øjeblikket lige akkurat få temperaturen op på 20 grader. Det kan da ikke være rigtigt, at jeg ikke kan få temperaturen højere op...?
Annonce
Få nu fat i den vvs der har instaleret dit anlæg, istedet for alt det gætteri. Du vil jo gerne have varmen så må du også få en proff. ud og indregulere ! Koster det dig nogle grunker muligvis, men hellere det end gå og ærgre sig gul grøn og blå
Som Orla skriver - fremløb på 36, pumpen på max så du får mere flow igennem = mere energi frem til rummet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvormange kredse er der , er returen fra de forskældige kredse kold ?
Hvis returen fra kredsen er kold hvor den går retur i fordeler røret , så skru op for flowet i kredsen , gøres ved at dreje glasset på flowmeteret i toppen ..

Hvis flowet er justeret for snært på flowmeteret på fordelerrøret , hjælper det ikke en hat at skrue på pumpen

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis