Forlænge gelænder

Et lille repos er fjernet og mit gelænder skal derfor forlænges med ca. 1 meter.
Ekstra balustre og et nyt stykke gelænder er produceret så det er identisk med det gamle (HxB 55x45 mm).

Hvordan sætter jeg bedst de to stykker sammen? Har set lidt på "samlebeslag" som anvendes til bla. samling af to bordplader, men jeg synes ikke styrken sideværs må blive optimal. Skal der stemmes ud i bunden af begge gelændere, så der kan indsættes et nyt stykke træ, f.eks. 25x25 mm. der går 100 mm. ind i hvert stykke gelænder - eller hvordan vil snedkeren løse dette?


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er selve håndlisten så kan du samle med dyvler.

Men det kræver meeegen præcision.
Alt efter håndlistens dimmension skal du bruge mindst 2 dyvler, men gerne flere.

Stykkerne skal selvfølgelig tildannes så de passer sammen, skæres sammen måske.

Dernæst bores huller i det ene stykke træ. Absolut vinkelret på kontaktfladen.

Dernæst skal du bruge såkaldte dyvelmarkører eller hulmarkører. Som du sætter i de borede huller. Og presser de to træstykker sammen! derved markeres hullernes centre. Og du borer hullerne, stadig vinkelret på kontaktfladen.

Men det er s.... svært faktisk. At få det hele til at passe sammen. Ekspanderende lim vil være godt! :o)

Dyvelmarkører hedder åbenbart Dyvelfix, hvis det skal være helt rigtig!

http://www.carl-ras.dk/e-shop/bitsboroghulsave/forsaenkere/dyvelfix/

Du kan osse bruge små korte søm til opgaven!


Hejsa Soren

Jeg ville lave en skrå samling 22,5 grader ( dobbelt så lang som høj ) og så ville jeg lime den med hvid snedker lim. Årsagen til at jeg vælger hvid snedkerlim er at det kan stryges sammen til det napper, så man kan undgå skruetvinger der meget let vil få en skrå samling til at skride.
De to limflader skal selvfølgelig være helt plane, men hvis de er det så kan samlingen også holde helt uden dyvler.
Du skal bruge en rigtig skarp slethøvl og du skal være god til at bruge den for at det bliver pænt, men er du det så kan det også laves så det ser ud som om at det altid har været meningen.
P.s. snedker limen skal være af den slags der har en pressetid på 10 minutter eller der under og så skal det smøres på begge flader.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis