LED spots og LK dæmper - modstands løsning?

Hej LDS'ere

Jeg har i flere rum sat LED spots op, og det spiller bare, men der er lysdæmper på, jeg prøvede først med en touch fra LK der blinkede pærene når man dæmpede :/  Så blev der prøvet en skydde dæmper også fra LK en CR model, den gjorde det samme.
Nu er der så sat en LK skyddedæmper model LR på, og den kan dæmpe uden at blinke, MEN hele justeringen sker på de sidste par mm, så det er meget svært at få justeret det, som man gerne vil have :/ 
Skifter jeg derimod en af LED’erne ud med en alm halogen, så dæmper de alle pænt over hele scalaen! Kan man få en lille modstand eller ligende man kan sætte ind i kredsløbet, så den ”tror” der sidder en alm pærer på? Alle rume har mere end 10 pærer af 4w..

Er der nogen af Jer der har en ide til, hvordan det skal løses?


Mvh

Morten

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilke LEDs er der tale om? Går ud fra at de er af den dæmpbare type?
40W per dæmper burde ikke give problemer med minimumsbelastning. Så det vil næppe hjælpe at montere en parallelmodstand.
Mit bedste bud vil være at skifte pærerne til en anden type, eller dæmperen til en, som er specielt velegnet til dæmpning af LED. Denne har været omtalt tidligere her inde: http://unotech.dk/images/stories/downloads/data_LD-100P_dk.pdf
Jeg kender den dog ikke, og den er også ret dyr.
Det er ikke minimums belastning jeg tænker på.. Men når det spiller max hvis jeg sætter én alm spot ind i kredsen, så må det have noget at gøre med at dæmperen godt kan li den modstand (eller mangel på samme) som den halogenspot giver, det var den jeg ville "emulere"

Og skifte pærene er ikke et bud, der er langt over 30 pærer, of det er der ikke 3-6K til pt..

Mvh

Morten

Skifter jeg derimod en af LED’erne ud med en alm halogen, så dæmper de alle pænt over hele scalaen! Kan man få en lille modstand eller ligende man kan sætte ind i kredsløbet, så den ”tror” der sidder en alm pærer på? Alle rume har mere end 10 pærer af 4w..

Når du skriver, at hvis du skifter en af LED pærerne ud med en halogenpære så virker lysdæmperen, tyder det på, at minimumsbelastningen er for lav. Så du bliver nok til at øge belastningen eller montere en anden dæmper.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis