Vindues lysninger til tag vinduer - hvordan?

Hej alle

Nu er det ved at være tid til at der skal laves vindues lysninger til mine nye velux vinduer, men jeg kan sq ikke helt greje hvorn hulen jeg skal gribe det an.. For der første skal dampspærren jo gerne sidde fast til vinduet, og hvad er den bedste metode til de vinduer på billedet?

Jeg tænker jo lidt at der er noget pladeværk man skærer til, men hvordan skal dette fæstnes til vinduet? Skal jeg åbne muldvarpeskindet, og købe de originale lysninger fra Velux?

Bud og ideer modtages med kyshånd










Mvh

Morten

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

lige for forviringens skyld er det nok lysningerne du tænker på og der køber du noget 12 mm mdf f.eks skærer dem til.
de passer i not'en på vinduet, og så kører du pladerne ud til færig gips f.eks.

skal du have en forsats væg uden på det isolering der ?? tænker på det ligner murersnor du har brugt til og holde isolering og det er ikke iorden forsikringsmæssigt bare til info


 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Super emnet er rettet ok, jamen hvordan sættes de fast til vinduet? Og laver man dem skæve eller vandrette i bunden?

Der kommer mere udenpå den isolering, så det skal nok blive helt efter reglerne i sidste ende Men tak for infoen

Mvh

Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lækkert vinter projekt du har gang i !

Vil du have lysninger i træ afsluttet med en gerigt er MDF løsningen, skal du have filt eller tapet ført med ind kan du føre gipsen med rundt som lysning, og ind i noten..

Dampspærren kan du sætte fast med klæber og samle med dampspærs tape.

Brug en stor vinkel til at vinkle noten i vinduet ud, så din færdige forskalling passer med enten gips eller mdf, så er det faktisk meget lækkert at lave lysning i et velux vindue... der ingen grundt til at vende vrangen ud på muldvarpeskindet :-)


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
For nu at tage lysningerne først!

Hvorfor køber du dem ikke samme sted som du købte vinduerne? Jeg mener at Velux'es præfabrikerede typer osse passer i dit tilfælde!

Dernæst skal være opmærksom på at såfremt nogle vinduerne skal fungere som redningsåbninger skal lysningerne, specielt bunstykkerne være udformet på en særlig måde. Men normalt laver man vist alle bundstykker ens.

Du kan godt lave lysningerne selv. Og det er ikke så svært, men det tager laaang tid! Personligt er jeg ikke så vild med MDF, men alt efter hvordan hvordan der afsluttes ved færdig gipsvægflade, (liste eller væv rundt hjørnet) er det måske anvendeligt!

Start på Velux hjemmeside her:

http://www.velux.dk/

Tag udgangspunkt i den vinduestype du har monteret. (Så er det slet ikke utænkeligt at du finder de rette oplysninger :o))

Søg på f.eks. redningsåbninger, tekniske tegninger, lysninger og hvad ved jeg! :o)
Skrevet af Lopus på 16 jan 2013 22:48
Lækkert vinter projekt du har gang i !

Vil du have lysninger i træ afsluttet med en gerigt er MDF løsningen, skal du have filt eller tapet ført med ind kan du føre gipsen med rundt som lysning, og ind i noten..

Dampspærren kan du sætte fast med klæber og samle med dampspærs tape.

Brug en stor vinkel til at vinkle noten i vinduet ud, så din færdige forskalling passer med enten gips eller mdf, så er det faktisk meget lækkert at lave lysning i et velux vindue... der ingen grundt til at vende vrangen ud på muldvarpeskindet :-)



Hehe vinter projekt?!? Det startede 1/4-11, og er ikke færdigt endnu men ok, det er også 160kvm, hvor ALT er hevet ud og gravet ud og så forfra nyt af alt

Ok, mange tak for beskrivelsen, jeg vil nok kigger lidt på noget plade og så se om det kan lykkes
Det er nok det eneste jeg har lidt svært ved at gå igang med, men hvad hvor svært kan det være, med god hjælp fra jer

Mvh

Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 16 jan 2013 22:52
For nu at tage lysningerne først!

Hvorfor køber du dem ikke samme sted som du købte vinduerne? Jeg mener at Velux'es præfabrikerede typer osse passer i dit tilfælde!

Dernæst skal være opmærksom på at såfremt nogle vinduerne skal fungere som redningsåbninger skal lysningerne, specielt bunstykkerne være udformet på en særlig måde. Men normalt laver man vist alle bundstykker ens.

Du kan godt lave lysningerne selv. Og det er ikke så svært, men det tager laaang tid! Personligt er jeg ikke så vild med MDF, men alt efter hvordan hvordan der afsluttes ved færdig gipsvægflade, (liste eller væv rundt hjørnet) er det måske anvendeligt!

Start på Velux hjemmeside her:

http://www.velux.dk/

Tag udgangspunkt i den vinduestype du har monteret. (Så er det slet ikke utænkeligt at du finder de rette oplysninger :o))

Søg på f.eks. redningsåbninger, tekniske tegninger, lysninger og hvad ved jeg! :o)

Hmm hvor kan man se regler angående bundstykkerne? Ved du det? Grunden til at jeg ikke bare køber var for at spare lidt $$ og lære lidt mere

Mvh

Morten

Står bla. på velux hjemmeside under vejledning til redningsåbninger.

Hvilken beklædning skal der på væggene, hvis det er gips, så lav lysningerne i gips også, det ser altså pænest ud, og da nemt at gå til.
Ved nu ikke hvor snedigt det er med gipslysninger ved Veluxvinduer.

Hvis man f.eks. glemmer at lukke et vindue og det regner ind. Så har du balladen! Alm. gips tåler jo ikke vand (overhovedet). I tifælde af kondens der driver ned ad ruden beskadiges den nedre del af lysningen, (måske)

Selv om det måske ser smart ud med gipslysninger, med filt og maling, helt ud til karmen. Ja så er det ikke så smart endda! :o)

Det er nok ikke for ingenting at Velux laver deres lysninger som de gør!

Arrr ! Hvis der kommer så meget vand ind at det kan trænge igennem malingen og ødelægge gipsen, så har du nok et større problem du skal have løst.. !

Du kan sagtnes have gips lysninger i et Velux vindue, har laver virkelig mange løsninger med gips, og endnu aldrig fåret en klage !

Jeg må indrømme det lang tid siden jeg har monteret Velux´s egne inddækninger, men sidst var de lavet af spånplade og laminat.. og det tåler i hver fald heller ikke meget vand.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Godt for dig Lopus.

Men vi er vel enige om at en vandfast plade alt andet lige er at foretrække?

Og at grunden til de udeblevne klager kan være mere held - end forstand! 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også