Girafsliber ved fuldspartling

Jeg skal snart til at fuldspartle hele 3 rum, men henover forskellige perioder. I den forbindelse har XL-byg anbefalet at man lejer deres girafsliber, da det skulle være nemmere at få et pænt resultat. Det koster jo så dog 400 kr. hver gang, så billigt er det ikke.

Nu er det jeg så lige vil høre jer: Er det virkelig korrekt, at det er semi-nødvendigt med sådan en, eller forsøger de bare at få lidt ekstra penge ud af mig?

I de Youtube-videoer jeg har set bruger de typisk bare sandpapir sat på et skaft e.lign. Og jeg tænker manuel sandpapir + sådan en Black & Decker Mouse ting må være næsten lige så godt som girafsliber så.. eller er det helt forkert?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg skal snart til at fuldspartle hele 3 rum, men... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville absolut løsne kontakterne og trække dem så langt ud som muligt, både ved spartling og ved tapetsering, der bliver altid trælse kanter omkring kontakterne som er svære at slibe.

Når jeg sætter tapet (eller glasfilt eller væv skærer jeg et kryds over kontakten, folder ind under, klipper spidserne af og glatter til, meget hurtigere end at skære til omkring kontakten.

Og vent med de nye kontakter indtil væggene er færdige.
Skrevet af akselj på 17 jan 2013 16:42
Jeg ville absolut løsne kontakterne og trække dem så langt ud som muligt, både ved spartling og ved tapetsering, der bliver altid trælse kanter omkring kontakterne som er svære at slibe.

Når jeg sætter tapet (eller glasfilt eller væv skærer jeg et kryds over kontakten, folder ind under, klipper spidserne af og glatter til, meget hurtigere end at skære til omkring kontakten.

Og vent med de nye kontakter indtil væggene er færdige.

Okay. Kan du ikke risikere der ryger spartelmasse ned bag på kontakten så? Eller at støvet går ind bagi dem? Eller er det ligegyldigt?
Min eneste bekymring ved at trække dem ud er at få strøm ;-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal nok mærk hvis du får strøm
Tror nu ikke du skal være så bange for det der med strøm, når det bare er spartel. Har aldrig oplevet det var et problem.
Ang støvet, så kan du jo lige støvsuge kontakterne inden du trykker dem ind igen

Har du købt spartle til at spartle med??? Hvis ikke, så når du køber nogen så kig lige ned langs bladet på dem. De skal helst være lige,- det er pisse irriterende at havde købt en spartel, får så at opdage når man går igang at et eller andet fjols har stået i byggemarkedet og leget kong fu med den, så den er blevet skæv! Vil anbefale dig at bruge en god store spartel, enten en 35 cm eller 45 cm, an på hvor stor tiltro du har til dine egne evner også en 15 eller 25 cm spartel også

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg har lavet flere vægge, og har altid brugt denne type sliber. Den er til at sætte på skaft, som man alligevel skal bruge når der skal males og den "spiser" almindeligt sandpapir. 
MHT spartel, var der en maler der viste mig et lille trik. Bøj den ene ende af spartlen en lille smule, så vil du ikke trække så mange "streger" når du arbejder, med den sidste gang spartling. Når væggen er næsten tør, kan man gå over den med en hårdt op vredet svamp, for at fjerne de sidste spor, og det letter slibearbejdet gevaldigt.

Men selvfølgelig kan giraffen være god at bruge, men i min verden er den mere til lofter, da det er en sindsyg arbejds stilling hvis man bruger hånden (hø hø, ingen lumre tanker).

Når du først har lavet et par vægge, så har du taget på det, og så bliver det hele meget nemmere.. 
Held og lykke med "svineriet" 
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den du linker til der Pink Henrik er også det der kaldes en slibestok eller slibeklods når den ikke er på skaft
Ja, man kan godt bøje hjørnerne en lille smule, men vær sikker på du får det gjort på den rigtige side

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Jacko på 17 jan 2013 19:37
Den du linker til der Pink Henrik er også det der kaldes en slibestok eller slibeklods når den ikke er på skaft
Ja, man kan godt bøje hjørnerne en lille smule, men vær sikker på du får det gjort på den rigtige side
OK der lærte jeg så noget nyt , jeg troede en slibeklods var den gode gammeldags kork klods til hånden

Jeg bruger 2 forskellige spartler, hvor den ene er "ødelagt" og den anden har det godt. Så kan jeg "pløre" væggen til med den ene, og glatte ud med den anden 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu skriver du ikke noget om hvilket underlag du skal spartle på, men både porebeton og lecabeton vil kræve 2 lag spartel, da luften i materialet "suger" spartelen ind. Der kommer derved små huller. Og man er vel perfektionist

Jeg har selv kun brugt slibestok og har efterhånden lavet nye vægge i hele huset.

Husk at det skal tørre et døgns tid mellem hver spartling inden du sliber på det.

Og husk så at grunde med microdispers inden filt, så det ikke falder af igen
Skrevet af illio på 17 jan 2013 17:12

Okay. Kan du ikke risikere der ryger spartelmasse ned bag på kontakten så? Eller at støvet går ind bagi dem? Eller er det ligegyldigt?
Min eneste bekymring ved at trække dem ud er at få strøm ;-)
Hvis du tager om kanten er der ingen fare for at røre ved strømførende dele på en normal kontakt eller stik, på nogle ældre typer kan man røre ved strømførende metaldele, men altid på bagsiden.

Hvis du er nervøs for støv og spartel kan du sætte en lille plastpose over med en elastik, men jeg har aldrig haft problemer.

Det største problem med spartel og stikkontaktr er hvis du spilder på dem og det får lov at tørre ind. akselj er inde på det rigtige med at dække kontakten ind med en pose.

Er du nervøst anlagt er det tilladt at slukke for strømmen på tavlen imens du pakker tingene pænt ind.
Rigtig god ide med plastikposen omkring.. det må være det jeg gør :-) Så er min kone nok også mindre nervøs for mit helbred ;-)

Jeg må ud og købe mig en slibestok og nogle lidt større spartler. Den største jeg har er vist nok 25 cm.. det er måske lige i underkanten.. 

Men nu ved jeg da hvad jeg skal få weekenden til at gå med ;-)

Tak for hjælpen alle sammen.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også