Fornyelse af terrændæk i kælderen.

Hej.

Jeg står i den situation at jeg gerne vil have mere loftshøjde i min kælder, emnet har været oppe mange gange før nok også en enkelt gang fra mig selv.

Jeg tror det vil være for omfattende at skulle understøtte min sokkel samt tage for lang tid, derfor har jeg overvejet bare at brække nuværende gulv op, og så grave 10cm sand væk så der stadig er 3-5cm sand og så smide 5cm beton ovenpå igen, så jeg får sænket gulvet ca. 10-15cm.

Så der skal ingen isolering, eller gulvvarme i nuværende gulv skal bare sænkes 10-15cm så der bliver 210cm loftshøjde dernede..

Men for at være sikker på trykket fra jord/sand udvendig ikke skubber væggene ind i kælderen, så vil jeg dele huset op i 4 dele, altså tage 1/4 af gangen, eller kan jeg tage 2/4 hvis jeg tager de to steder "skråt" overfor hinanden, men hvordan er det bedst at gøre dette?

Hakker jeg bare gulv op og ved "samlingen" smider jeg så hvis i, så jeg kan få det pillet/brækket af til når jeg skal igang med den anden halvdel, så samlingen af "støbningerne" bliver pænt og binder?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen.





Be Smart - Not Stupid..

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener at der er en risiko for at væggene kan trykkes ind i kælderen.

Hvordan tør du så overhovedet overveje at fjerne de eksisterende gulve?

Du skal naturligvis på forhånd være 100 % sikker på at de vægge forbliver på deres plads.

Eller ihvertfald have en vurdering der sansynliggør at risikoen for at de flytter sig er overordentlig lille!

Sitting bull, chancen er der jo, ved alle huse om du graver op eller udenom.. det jeg spørger om er netop når jeg vil dele det op i små portioner, for at undgå dette, hvordan jeg skal "ordne" samlingerne så de bliver lavet bedst muligt?

Hvis jeg ikke var eller er 100% sikker på det ik falder sammen så laver jeg det ikke..

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Alt kan naturligvis laves.

Men hvorfor du er 100 sikker på at væggene ikke flytter sig ved jeg ikk'.
Ihvertfald er der ingen sammenhæng i dine argumenter!
Men dig om det så!


Og kun at støbe et 5 cm tykt betonlag er noget fusk!

Et støbeskel "binder aldrig" Beton har ingen limende effekt og der kan ikke overføres trækkræfter i et uarmeret støbeskel. Et uarmeret støbeskel vil altid revne!

Du kan blot bruge et almindeligt ru bræt, (eller forsøge at "rugøre" det yderligere), smurt med form- eller diselolie. Så brættet kan fjernes igen!


Jeg følger lige med her

Mit navn er Sasa Kovacevic - Du kan følge mig her.
Sitting bull, det lyder til på dig at det faktisk ville give næsten det samme arbejde at understøtte sokkelen med 50-80 cm så man nemt kan grave 50 cm ned uden at være banke for det kolapser. når soklen går 50cm under overkant jord/sand.?

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har ingen forstand på, hvordan fundamenter og gulv spiller sammen. Men det undrer mig, hvis man har lagt 15 cm sand og 10 cm beton, da man lavede gulvet, hvis det ikke har nogen betydning. Det er sjældent man laver konstruktioner, som der ikke er brug for.
Har du overvejet om det ikke var en ide at få en ingeniør til at se og regne på, hvad der kan lade sig gøre? Ikke et sted jeg turde spare.
Lyst:
Njet.
Der må foreligge en misforståelse!

At hakke det gamle gulv op, fjerne noget sand, kompaktere og nyudstøbe et nyt afrettet betonlag.
Er en simpel opgave, velegnet for en GDS-er.

jenshøj.

Normalt. I gamle dage - altså før i tiden! :o)
Når man laver en kælder. Så graver man ned til niveau underside kældergulv.
Dernæst gravede man enten lidt længere ned der hvor kældervæggene skulle være, f.eks. et spadestik's dybde. Og støbte eller murede op derfra!
Derefter støbte man betonpladen!

Eller osse gjorde man ikke, men startede på underside-gulv-niveau.

Hvordan man afgjorde ene eller det andet ved jeg ikke! Pris, dovenskab, uvidenhed, erfaring - hvem ved!

Men det har mig bekendt aldrig været sådan at man har forudsat at gulvbetonpladen skulle tillægges en stabiliserende effekt! Men det er jo klart at den automatisk vil få det. Især hvis jordtrykket på kældervæggene steg - over tid - f.eks. pga. trafikbelastning eller no'ed andet!

Men det kan jo osse være at man dengang har sagt. Vi tilfylder ikke omkring kælderen - før gulvet er støbt. For en sikkerheds skyld! Måske.

På samme måde som man idag siger at man ikke må fjerne murestilladset før maleren har opsat tapet - eller filt. Er det vel. :o)

Grunden til at man udstøbte 10 cm beton var nok nærmest en slags standard, måske af gammel vane! Fordi man ved at et betonlag i den tykkelse ikke knækker og revner så nemt som et klaplag på 5 cm tykkelse. Selvfølgelig! .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også