Ny sensor

Hej

Jeg har en sensor(pir?) på nogle udendørs lamper i min indkørsel. Men jeg er så træt af at den er så ustabil. Så jeg vil gerne ha den skiftet til en anden og bedre. Er der nogen der kan anbefales? Et andet sted har jeg en sensor fra Silvan siddende og den tænder bare træerne bevæger sig i blæsten.... Er der nogen som kan skelne så den ikke tænder når fx katte går forbi?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Servodan laver nogle fine pir-sensorer. Søg her på forummet. F.eks. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/167816

Men du slipper ikke for at de reagerer på en kat. De reagerer på jo på varme, og der er ikke meget forskel i varmefladen af en kat og en person, som er pakket ind i en isolerende vinterfrakke. Og det sidste skal de jo helst reagere på.

Skrevet af jenshøj på 15 jan 2013 21:06
...
Men du slipper ikke for at de reagerer på en kat. De reagerer på jo på varme, og der er ikke meget forskel i varmefladen af en kat og en person, som er pakket ind i en isolerende vinterfrakke. Og det sidste skal de jo helst reagere på.

haha - nej selvfølgelig... God pointe ;-)
En PIR sensor sender infrarøde stråler ud som måler temperaturændringer på stråler der kastes tilbage.

På et datablad kan ses i hvilke vinkler strålerne udsendes og føleren kan dermed anbringes så strålerne ikke kommer jorden nærmere end f.eks. 1 meter inden for et bestemt område - og hunde og katte kan dermed passere uden detektion. 

Har man ikke et datablad, kan man forsøge sig frem til den ønskede virkning ved at ændre position på - eller tilte PIR føleren.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

"En PIR sensor sender infrarøde stråler ud som måler temperaturændringer på stråler der kastes tilbage."

Forkert. En PIR sensor registrerer varme udstrålt fra kroppen (menneske, hund, kat mv.), den sender ikke noget ud.
Det fremgår også af navnet Passive Infrared Sensor.

Bortset fra det, på mange typer kan man både indstille følsomheden og størrelsen/bredden af det område hvor den skal reagere.

MvH,

Bent.
Du har selvfølgelig helt ret Bent - jeg må ha' tænkt på noget andet - det kan også være aldersbetinget ;o)

Det er vist kun på de dyre modeller at du kan indstille følsomhed og størrelse/bredde af detekteringsområdet.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis