Væghængt toilet.

 

Hej alle lds’er.
Jeg er så heldig at jeg nu her skal til at have monteret et væghængt toilet i mit meget lille københavner badeværelse. Jeg er bare løbet lidt ind i nogle problemer. Vores nuværende toilet er toilet med p-lås, altså afløbet går bagud og ikke ned i gulvet. Samtidig er afløbet ikke lige bag ved toilettet. Så den løsning vi har nu er at toilettet står et lille stykke ud af væggen og dermed er der ret meget ”spild plads” (badeværelse er måske 1.2 m2) . Jeg ønsker derfor at få toiletet væghængt og helt tilbage til væggen. Jeg har fundet en indbygningscisterne fra gebrit der kun er 12 cm dyb.

Men mit spørgsmål er så på det vedlagte tegning om det er findes en for flex-afløbsrør man kan bruge til denne opgave da det er lidt vanskeligt at lave det i hårde bøjninger. Derfor ville jeg hører om der var nogle der kendte til flexbøjninger. Såsom:
http://www.kloakrør.dk/ror-b...32332.html

http://www.godprisvvs.dk/110mm-kloa...-1-mf.html

Ved ikke om de bruges til dette.

Håber i kan hjælpe.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den sorte model skal du nok ikke regne med må bruges i forbindelse med et toilet. Men hvor har du tænkt dig at anbringe cisternen, med mindre du vil lave en lille kasse omkring denne på den anden side af muren. Du skal også tænke på murens beskaffenhed, en enkelt stens mur tror jeg ikke kan holde til det bræk en væghængt toilet kumme kan have, når den bliver belastet.
Altså hele stativet med cisternen bliver jo dækket ind i gips og så skal der sættes fliser på. Men det stykke af faldstammen som på tegningen er går forbi stativet bliver også dækket af gips. Altså den bliver bredere end de 50 cm. og bliver nok 60 cm bred. Men jeg har bare brug for en bøjning der er lidt fleksible.
Væggen er ikke kun en enkelt murstensvæg. den er noget bredere. Da faldstammen også kører skjult i den hos mig og min nabo. (lejligheder har sjovt nok badeværelses op mod hinanden). Så det burde ikke være noget problem at få stativet til at holde.
Det er lidt svært helt at forstå, hvordan dit nuværende afløb sidder. Et billede vil gøre det lidt lettere at hjælpe.
Men umiddelbart lyder det da bare som vvs-manden skal montere en 45 graders bøjning. Røret på cisternen kan jo drejes over mod afløbet. Tag en snak med ham om det, inden du monterer cisternen, så I er enige om, hvordan det skal laves. De fleksible bøjninger du har fundet fylder da vist alt for meget?
Uden at have sat mig fuldtud ind i dit problem så:

Kan der fremstilles rør til formålet.

(Ihvertfald har jeg enkelt gang forsøgt mig i den diciplin, for mange år siden!)

Så vidt jeg husker anvendes PP-rør som skæres i det rette vinkler og længder og "spejlsvejses"

Men det gælder jo generelt at en rørsmed kan tildanne de rør der skal til. F.eks. ved anvendelse af Blügger rustfrie rør.

(Hvad er der egentlig galt med de bøjninger du linker til? Selv om jeg er i tvivl om de er VA-godkendte. Men det kan der vel findes ud af)
Når du nu har fået dækket cisternen med en gipsplade og fliser, hvordan havde du så tænkt dig at komme ind til den hvis den skal repareres !! Vil du så brække hele væggen ned igen ???
Annonce
@Håndværker.

Selve kummen skal monteres med gevindstænger, som går ud i stativet med cisternen. Denne gøres fast i bagvæggen, og kan derved tåle en ret stort belastning. Selv gipsen, er svær at trykke flad, hvis den ligger op mod noget fast, som f.eks. rammen.

Og så kan alle "problemdele" nås fra toppen. Så hvis man lægger en plade på toppen som let kan fjernes, er det ikke noget problem.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg tror Sitting Bull har forstået hvad jeg mener, da røret kommer lidt dumt ud af væggen. Jeg må bare have fat i vvs-smeden og se om han kan lave lidt fix fax da røret helst ikke må fylde mere end det kan være bag stativet og jeg ønsker ikke at stativet skal fylde mere end de 12 cm. Evt må jeg hakke lidt i væggen.
Som næstformanden siger det mest relevante kan nåes oppe fra.Til Håndværken, jeg tror vidst aldrig du har været i et "københavner" badeværelse, her tæller hver en cm2, da der ikke er noget plads i forvejen. Så er lidt ligeglad med at rive det hele ned hvis det går i stykker, eller også må de næste ejer gøre det. Det skal være så kompakt som muligt, så der bliver mest mulig gulv plads.

siger tak for alle svarene.
Jeg er nok også fra en anden tidsalder, vi havde lokum i hønsehuset da jeg var dreng, bad foregik på køkkengulvet i en stor zinkbalje en gang om måneden og ellers var det elevator vask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis