Fuge / saltpeter

Hej!

Jeg har lagt nogle klinker i en ny tilbygning, og er netop også blevet færdig med at fuge dem.
Fugen er en Alfix sort/grå, dvs. en mørk fuge. Men aftenhånden som den tørrede op, så blev den den de fleste steder lysegrå/hvid.

Jeg lavede ellers en prøve først i et andet rum på et stykke træ, og der bibeholdt den sin mørke farve.

Jeg Googlet det lidt, og så vidt jeg kan læse mig frem til, er det saltpeter udtrækning(?)

Men hvorfor er det opstået, og hvordan undgår jeg det sker igen, når jeg også skal fuge klinkerne på badeværelset der ligger i samme tilbygning?

Gulvvarmen var slukket, og der var ca. 12c derinde. Jeg kunne dog se på ruderne, at der blev pænt fugtigt derinde i løbet af fugearbejdet.


Med venlig hilsen
Brian
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det får du nok svært ved at undgå, da det er en naturlig proces, men du kan når fugen er tør vaske klinke og fuge med en saltsyre opløsning. Ca,. 1 dl. til 10 L.  koldt vand, brug gummi handsker og beskyttelses briller når du arbejder med det. Skyl efter med rigeligt koldt vand.
Tak for svaret!

De klinker jeg har lagt er ikke syreresistente, så jeg er ikke så meget for at give dem en gang syre, men opløsningen er måske så svag at jeg ikke skal være nervøs for det? Jeg har lige prøvet med at give fugen en gang klinkeolie, det blev den rigtig flot af - indtil næste dag, hvor der ikke længere er den store effekt efter olien at se. Men det er vel blot et spørgsmål om at den skal have flere gange før fugen er mættet(?)

Med venlig hilsen
Brian
Ja det havde nok været bedre du havde overhældt hele gulvet med en olie bregnet til klinker, for de vil suge rigtigt meget de første gange.
Jeg har selv samme problem, dog bliver mine mere grålige og ikke så meget hvide.. men det var også alfix sortgrå fuge jeg købte.

Havde ikke tænkt på syreblanding, det var værd at prøve og om ikke andet så forsøge siden på fortrappen udvendigt, hvis det nu går galt.

Be Smart - Not Stupid..

Mine er også for det meste grålige, men nogle steder er de nærmest kalkhvide. Jeg har prøvet at blande noget op i hver sin bøtte, og så lade det stå og tørre i henholdsvis den halvkolde tilbygning og den varme kælder. Det i tilbygningen blev også lysegrå, det i kælderen beholdt sin mørke farve, så det er garanteret kulden der gør forskellen, øv.

Hvor længe er det siden du har fuget, og har farven slet ikke ændret sig siden?
Men du må meget gerne skrive tilbage her, hvis du finder en eller anden løsning. Jeg har overvejet at "hælde" maling i fugen som sidste udvej, men nu må jeg lige prøve at give den mere olie først. Som det ser ud nu, så ligner det en katastrofe.

Med venlig hilsen
Brian
Annonce
Hej BLN, det er 1 år siden snart jeg fik lagt fliserne..

Har lært lidt at leve med det, men vil da klart prøve det syre der, har slet ikke tænkt på det kunne være saltpeter, dog syntes jeg det er underligt at det er ALLE fuger som er "angrebet", men det er vel forsøget værd..

Mine ser bedst ud i brusekabinen, men det er nok også fordi der tit kommer vand osv. så det bliver vasket ofte?

Be Smart - Not Stupid..

Det er faktisk ret almindelig at en mure der lige har muret en murstens væg op og pudset fuger, vasker efter for at fjerne mørtelrester og undgå kalk udtræk
Håndværkeren, ja men trods ikke at man gjorde det indvendigt ved klinkerne.. Troede salpeter kom fra stenene udvendigt.

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Lyst på 17 jan 2013 00:05
Håndværkeren, ja men trods ikke at man gjorde det indvendigt ved klinkerne.. Troede salpeter kom fra stenene udvendigt.

Nej teglsten indeholder ikke salpeter det er fugerne med mørtel eller klinkernes fugemørtel, desuden mener jeg nu at det er kalk aflejring og ikke salpeter. Man bruger jo Kalk i mørtel for at få det til at binde. Mørtel er jo ikke andet end grus kalk og en lille smule cement. Det der bruges til at fuge klinker med er så fint sand og muligvis er der blandet et silicone produkt i også istedet for cement.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også