Valg af trægulv? Hvilken type ville I vælge?

Hejsa,

Vi har været meget i tvivl om hvilket gulv vi skal have i huset og vi er blevet mere og mere lune på træ/parket gulv, men hvilken type bør vi vælge?! 

Vi har desværre et budget, at skulle tage hensyn til, så det er simpelthen ikke muligt, at købe et gulv til fx 500,-/m2!

Det vi synes er rigtig lækkert er et gulv som det her:

Desværre koster sådan et gulv her 700,-/m2, så det bliver ikke lige DET...

Det skal være enten et sort eller hvidt gulv, men om det skal være parket, laminat eller noget helt tredje, har vi ikke styr på.

Nogen som kan anbefale eller henvise til et lækkert sort trægulv? Eller kan nogen fraråde os at vælge fx det ene frem for det andet?

Vil helst ikke gå for meget på kompromis, så det må gerne være flot/realistisk at se på...optimalt, så skulle det meget gerne koste max 200,-/m2..... 

Det haster lidt, da vi skal have gulvet bestilt, så det kan ligge og akklimatisere noget tid inden lægning... 

På forhånd tak!

 SELVBYGGER!!!

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Pris og kvalitet følges ofte af på mnage til også på gulv siden...

Nu skriver du hverken hvor meget i skal bruge? hvor det skal ligges stue, køkken osv ? har i dyr ? gulvvarme ?

Kom med lidt mere information så bliver svarende de beste

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Hej,

Beklager de manglende oplysninger!

Vi skal bruge både til stueetagen og 1. sal, altså en ca. 250m2 ialt. Gulvet skal ligges i hele huset - undtagen badeværelser selvfølgelig - altså stuer, værelser, køkken osv. Vi har gulvvarme i hele hytten. Det vides ikke om der kommer en bette hund ind i billedet senere hen, men i så fald, så bliver det en lille en af slagsen.

Denne her model ser også rigtig fin ud...

Den ser flot ud, men er en 12mm laminat...skal lige siges, at vi får huset helt hvidt, så der kommer den mørke farve til at stå rigtig godt til...

 SELVBYGGER!!!

Okay

Jamen i får jo helt sikkert det størte udvalg ved og vælge et laminat gulv som jo sådan set ikke har nået med træ og gøre.
Men det er til gengælde utrolig holdbart.!
jeg ville gå efter f.eks pergo's orginal serie eller en god alloc serie. ikke de tynde 6-7 mm gulve fra f.eks jemogfix !

Jeg vil mene hvis i skal bruge 250 m2 i presse prisen rimligt til under de 200 kr.
dog er et laminat gulv koldt og gå på hvis gulvvarmen ikke er tændt blot til info.

Jeres budget gør nok hvis i vil have lamelgulv bliver det til en 14 mm ask/eg hvis mat lak som man kan købe til palle priser til omkring 170 kr. hvis i vil have et mere eksklusivt look som det ligner på billederne du ligger op kan 200 kr nok ikke gører det :/

Men hvis jeg stod og skulle vælge ville jeg gå efter et godt laminat gulv der også holder til Børn,Hunde, Fester mm.

Mvh Goggelogge

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Hvis det absolut skal være sort eller hvidt vil jeg mene at I er lidt begrænsede i udvalg, da træ normalt ikke er hverken sort eller hvidt ;-)

Jeg har lige købt et parti matlakeret børstet eg i plank med fasede kanter til 365 kr/m2.

Men prisen på et par hundrede kroner som I er ude efter er ikke realistisk.
Skrevet af Petreababy på 14 jan 2013 10:58
Billede nummer to er et 12mm laminat gulv med facet...det koster 220,- i vejl. udsalgspris...


Jeg ville ikke være nervøs for laminatgulv - det har ændret sig meget siden det lyste langt væk af billigt skrammel i 70-erne.

Et laminatgulv i den prisklasse ( ca. kr. 200/m2 ) er normalt en god kvalitet. Og laminatgulv er både pænt og slidstærkt.

Der er " kun " den lille detalje at det ikke er den ægte vare - men et plastproduct, der er lavet til at ligne.

Jeg har selv olieret Merbau i det meste af huset - skal passes og plejes og er mere modtagelig overfor ridser og mærker end laminat - til gengæld er det væsentligt dyrere

Da jeg for nogle år siden ville have gulvtæppet i stuen fjernet valgte jeg et mat ege-plank  laminatgulv af en god kvalitet - det er pænt,slidstærkt og utroligt nemt at holde - nu er det så kun 40 m2 så det er ikke så slemt hvis jeg en dag vil have ægte trægulv i stedet.

Men indtil videre har jeg ikke fortrudt at jeg valgte laminat - utroligt slidstærkt, nemt at vedligeholde og meget bedre kvalitet end i " gamle " dage

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Laminat er ikke plast... det er papir
jeg ville helt sikkert vælge træ... jeg har lige været så uheldig at tabe en glasvase på vores laminatgulv, det kostede en grim flig, hvor laminaten nu er væk

Har du overvejet hvad et almindeligt plankegulv ville koste, og derefter bejse det ? 
Træ har den fordel at du kan slibe det ned og genbehandle det når det bliver grimt, hvorimod laminat skal tages op og erstattes af noget nyt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Peter.

Godt at se du har fremgang i byggeriet.. Vi har jo ikke hørt fra dig længe :-)

Ingen tvivl om jeg vil vælge et træ gulv. Altså ikke noget laminat. Dels larmer laminat når man går på det (meget hård overflade) dels er en træ overflade mere "ærlig"
Det er jo et kæmpe hus du har bygget og arkitektonisk er der tænkt over det meste.. og det er flot gennemført.. Så i mine øjne vil laminat stinke...

Når det er sagt vil jeg klart kigge på hvad budgettet kan bære og så være villig til at ofre det og lidt mere... Det er en engang investering der skal holde til dagligt slid i mange år..
I dine store rum vil en parket komme til at se lidt malplaceret ud.. så få en plankegulvs løsning gerne med lange planker... Det giver et godt og roligt forløb.

Her i huset har vi en hvidolieret ask i en plankelæsning, og efter 10 års slid er der ingen problemer med det..
Men idag villle jeg dog overveje en matlakeret udgave da det også holder og ser rigtig flot ud.
Et "klik" gulv er let at lægge og holder rigtig godt.. Min bror har et der er 6 år.. og har netop været pillet op i forbindelse med renovering af huset.. og er genlagt i det maste af huset... Helt uden problemer!

Men planke og en læsning med træ som slidflade og gerne en mat lakeret.. hvid pigmenteret vil du også blive glad for.. skidtet ses lidt mindre end på en mørk overflade.. og der vil trille lidt rund ind imellem.. specielt med en hund.. eller børn..

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af javis på 14 jan 2013 12:26
Laminat er ikke plast... det er papir

Njah - det er tynde papirlag imprægneret med kunstharpiks under højt tryk så papirfibrene bliver helt fyldt op med kunstharpiks - Kunstharpiks er et plastmateriale

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis