Erfaring med overfyring med økobriketter

Hej

Nogen som har erfaring med overfyring. Jeg benytter 3 økobriketter til at båle min Contura op.
Den bliver temmelig varm og jeg regulerer på lufttilførslen da man ellers nærmest kan luftspejle æg. Når først der er skruet ned for luften er ovnen varm i mange timer.

Mit spørgsmål er om jeg skal være bekymret for at min dejlige ovn slår revner på et tidspunkt grundet den kraftige opvarmning og er der noget jeg skal være opmærksom på i denne sammenhæng før skaden sker. Er der noget man kan se når eller skal holde øje med som kan fortælle om den er ved at være godt slidt?

P.t. er der ikke noget der signalerer den skulle være ved at være "udbrændt" men det er jo rart at være på forkant.

Venlige hilsner

tellme
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg er lige blevet færdig med at brænde sådan en palle øko hårdttræs briketter af, og jeg kan love dig at det var første eneste og sidste gang jeg investere i sådan noget lort !
De opfører sig nemlig som du beskriver, kræver meget luft for at komme igang og så en enorm hede for så at dø lidt hen. Jeg kalder det kængguruvarme, temperaturen cykler op og ned i huset. Der er de almindelige lyse briketter meget bedre, lige så snart de har fænget kan du skrue ned for luften og så ikke tænke videre over det de næste tre timer. ( med tre stk. )
Jeg er ikke lige klar over om det er en støbejerns ovn du har, for det er den eneste type der vil kunne flække, og det vil den kun gøre hvis den bliver udsat for kraftig nedkøling når den er nærmest rødglødende. Så må man endelig ikke smide vand på ovnen for så knækker støbejernet.
Tak for input håndværkeren. Den er delvis konstruetret af støbejern men jer er blevet mere opmærksom på at nedjustere for lufttilstrømning af hensyn til ovn og os selv så det ikke bliver for varmt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis