Software til at planlægge have

Er der nogen af jer der kender noget software (helst open-source / gratis), der hjælper en med at planlægge og designe ens have? Gerne med noget 3D visualisering inde over om muligt.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg følger lige med i denne tråd.
Min have ligner efterhånden en mark, så ville gerne til somme have lidt struktur
Hej Klaus, jeg håber da også udadtil at jeg virker som en flink fyr, for det syntes jeg da selv jeg er

Jeg vil forsikre dig at jeg er herinde på personligt plan. Jeg deltager kun i debatter jeg selv har interesse i, og jeg linker heller ikke i mine tekster, som jo også er "ulovligt" herinde.

Men at have et par links i sin signatur til bedste venner/families hjemmesider, kan jeg ikke se noget galt i. Jeg tvinger dig jo ikke til at klikke på dem
Ikke gratis. Jeg har lige været inde på www.dtp-neuemedien.de. Går man ind på siden, skal man vælge ''shop''. Derpå ''non games'' og så vælge ''Anwendung''. Eller også i søgeboksen skrive: Garten. Så kommer de 3 programmer. Gartenplaner 3 D (9,95 euro), 3D Gartengestalter (19,95 euro) og endnu engang 3D Gartengestalter (15,95 euro). Jeg håber hermed at have bibragt lidt oplysning om mulige haveprogrammer i 3 D. Selvom det er på tysk.
Ville nu selv foretrække at låne et planteleksikon, finde de planter jeg ville have, og få gode råd på planteskolen. På min planteskole tilbyder de at tegne din haven for dig, og dermed foreslå hvilke planter du skal have. Min have bliver aldrig færdig, vi finder hele tiden på mere eller mindre gode ideer, vi har boet her i 7 år og haven er i konstant forandring, det er skønt og sjove og jeg må sige at vi nu har en "meget" anderledes have, end den vi havde tegnet oprindeligt, men desto mere hyggelig.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg vil sige som den anden Henrik. Gå på biblioteket og find bøger om have indretning og beslut dig så for hvilken stil du vil have.
Derefter skal du finde ud af hvordan din have vender (verdenshjørner/lys skygge mm) og først derefter kan du begynde at planlægge hvor du vil plante hvad osv. Selvfølgelig skal du også kikke på jordbunden, da ikke alle planter kan gro i alt slags jord.
Selvfølgelig skal de store ting være på plads(stier, siddepladser, teresser osv) og her er det en god ide at kikke på hvor du i forvejen går... hvis du altid skråner over græsplænen et bestemt sted, når du skal ud med affald, eller skal i komposten, ja så er det nok en god ide at lave en sti derhen.
Tegn din grund op på et stykke papir, og tegn den "nøgne" grund med de ting du ikke kan komme uden om (jeg nævner i flæng: Hus, garage, postkasse, affaldstativer, hække ) herefter kan du tage en del kopier, du så kan tegne på  

Så er det tid til at lege den store indretningsarkitekt og eventuelt få konen med i processen( ellers blander hun sig bare senere 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Tag et kig på google sketchup det er gratis og kan også benyttes til andre byggeprojekter end haven. Se eventuelt et par videoer først på youtube så har du en ide hvad det er for noget. Når man lige har benyttet et par timer på at lære det at kende er det meget nemt at lave sine tegninger i, og der er et hav af modeller som træer, biler, møbler ovs. Som andre har tegnet og er lige til at importere til sin tegning.

Jeg fik ihvertfalt lavet en målfast tegning af min grund med hus, carport, drivhus og hæk i 3D, som giver en god fornemmelse af hvordan det hele ser ud fra alle vinkler.
Jeg vil også - ligesom Henrik - foreslå at gå en tur på biblioteket eller evt. spørge en ekspert til råds, så du får personlig vejledning.

Men ellers ved jeg, at man kan finde en hel række software programmer til planlægning af haven på http://www.amazon.co.uk.

Håber ikke, at jeg generer nogen med dette link. Jeg har intet forhold til Amazon her bortset fra, at det var en mulighed, hvis du vil finde noget software
jeg kan også anbefale det gratis Google sketchup http://www.sketchup.com

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hej Seti,

Ja, det har du helt ret i. Det har jeg også prøvet, og det er godt - og gratis
Jeg vil også anbefale google sketch.
Har selv lavet en plan over vores have når alle projekterne er "slut"
Man kan gøre det så detaljeret som man selv ønsker sig.
Og det er rimeligt nemt og gå til.

Har vedhæftet en billede så du kan se det.



Mvh Alex
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis