Efterisolering af ydermur vha. ny isoleret pudset facade

Min kone og jeg har købt et hus fra 1972 for nogle måneder siden og er egentlig overordnet set glade for standen af boligen. Desværre er den dog energimæssigt ikke fantastisk og vi reddes udelukkende fra enorme energiregninger fordi vi bor i Favrskov Kommune (meget billig fjernvarme).

Så det står højt på vores prioritetsliste at få isoleret loftet med 300-400mm (hvilket jeg bør kunne gøre selv). En bekendt har så dog nu fortalt mig, at hvis jeg virkelig vil efterisolere boligen effektivt, så skal jeg lade være med blot at pudse hele ydermuren op til sommer (som jeg havde planlagt) og i stedet vælge at efterisolere alle ydermure med 100m og så pudse ovenpå.
Efter lidt research kan jeg se, at det jo faktisk er en rimelig standard måde at gøre det på, bl.a. kunne man bruge den der løsning fra Skalflex, som vist ikke skulle være alt for dyr.

Mit spørgsmål er så nu: Hvor nemt er det reelt at lave en sådan ydermursisolering og er det noget en GDS-mand reelt kan lave givet ordentlig research, planlægning og øvelse? Eller er det noget man bør holde sig langt fra og lade de professionelle om i stedet?
Og hvis man så giver sig i kast med det, er der så nogen der ved hvad det reelt vil ende med at koste pr. kvm? Sådan en overslagspris for materialer, håndværkere til at flytte udendørs vandhaner, tilslutninger mm. (hvis det er nødvendigt?)..

Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skalflex på hårde bats er efter min mening ok, man skal bare huske at det låser en, da det er meget svært at arbejde med bagefter, der er jo kun et tyndt lag puds oven på noget isolering.

Du kan sagtens selv lave alt forarbejde med opsætning af isolering og måske også første lag puds med armering, hvis du er rigtigt god med et stål pudsebræt, men det sidste lag vil jeg helt klart anbefale bliver lavet af en murer med erfaring i at pudse vægge.

Dårligt pudse arbejde ses meget tydeligt, når først der kommer maling på og solen skinner.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Skrevet af Asger-P på 13 jan 2013 18:08

Skalflex på hårde bats er efter min mening ok, man skal bare huske at det låser en, da det er meget svært at arbejde med bagefter, der er jo kun et tyndt lag puds oven på noget isolering.

Du kan sagtens selv lave alt forarbejde med opsætning af isolering og måske også første lag puds med armering, hvis du er rigtigt god med et stål pudsebræt, men det sidste lag vil jeg helt klart anbefale bliver lavet af en murer med erfaring i at pudse vægge.

Dårligt pudse arbejde ses meget tydeligt, når først der kommer maling på og solen skinner.

Mange tak for rådene. Du nævner at det låser en? Mener du hermed, at det ikke er så stabil et underlag eller hvordan? Er der en bedre løsning man kan bruge eventuelt? Det er et et plans 70'er hus med mahogni-vinduer, så jeg er åben overfor alt der kunne se godt ud med det.. p.t. er facaden lavet med kalksandstensmursten, men de bliver jo naturligvis skjult af hvad end vi propper over. Oprindeligt tænkte jeg pudslag med armeringsnet (pga. temperaturrevner der ofte opstår i fugerne med kalksandsten), da jeg tænkte det kunne gøres pænt. Men måske der er mere "moderne", eller blot bedre, løsninger?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg mener:
Hvergang du vil gøre noget senere der involverer fastgørelse til husets ydervæg, så er det næsten umuligt, med mindre du vil lime.

Andre løsninger, ja der er mange, brædder vandret eller lodret, fibercement planker vanret eller lodret, diverse facadeplader og til sidst den "forkromede" skalmur pudset eller blank. De er vel alle sammen bedre, men også dyrere (tror jeg), men de ser under alle omstændigheder helt anderledes ud.
I sidste ende er det jo et spørgsmål om smag, budget og så også om man kan få pengene hjem igen når man sælger.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Skrevet af Asger-P på 13 jan 2013 18:33
Jeg mener:
Hvergang du vil gøre noget senere der involverer fastgørelse til husets ydervæg, så er det næsten umuligt, med mindre du vil lime.

Andre løsninger, ja der er mange, brædder vandret eller lodret, fibercement planker vanret eller lodret, diverse facadeplader og til sidst den "forkromede" skalmur pudset eller blank. De er vel alle sammen bedre, men også dyrere (tror jeg), men de ser under alle omstændigheder helt anderledes ud.
I sidste ende er det jo et spørgsmål om smag, budget og så også om man kan få pengene hjem igen når man sælger.

Problemet med at bygge en ny murstensvæg udenpå (det er hvad skalmur er, ik?) er vel at man så skal bruge mere plads end blot til isoleringen. Så hvor den løsning tiltaler mig, så tænker jeg den kunne ske at blive for stor, således jeg skal til at rykke vinduer og døre ud osv., hvis det ikke skal se underligt ud.
Facadeplader ser rimelig moderne ud må man sige.. men om det passer til et 1 plans 70'er hus med mahogni-vinduer ved jeg ikke helt. Det skriger umiddelbart lidt mere "krom" i mit hoved ;-) Men det kan tænkes jeg blot skal kigge lidt mere på udvalget der.

Findes der nogen løsning hvor man lægger isoleringen (f.eks. 100mm), bygger en facade op over allá gipsplader (som kan holde til ophæng) og så pudser herpå for at få en pæn pudset overflade?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Først og fremmest skal du isolere på loftet.

Selv om den lave udgift jo er en "ulempe" :o)

Alt efter det eksisterende isoleringslags tykkelse, dampspærrens stand osv. er det der du allerhurtigst tjener pengene hjem igen.

Der er lidt "profitabilitetsberegninger" at hente her. Selv om nogle af den er en kende overoptimistiske:
http://www.rockwool.dk/beregninger/spar+penge
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 13 jan 2013 18:54
Først og fremmest skal du isolere på loftet.

Selv om den lave udgift jo er en "ulempe" :o)

Alt efter det eksisterende isoleringslags tykkelse, dampspærrens stand osv. er det der du allerhurtigst tjener pengene hjem igen.

Der er lidt "profitabilitetsberegninger" at hente her. Selv om nogle af den er en kende overoptimistiske:
http://www.rockwool.dk/beregninger/spar+penge

Det er helt rigtigt, det skal jeg :-) Det med facaden er også mere for komfort end det er af økonomiske årsager. Jeg tvivler på jeg vil kunne tjene den investering hjem igen 100%. Men hvis ikke andet, så vil væggene da i det mindste være mindre kolde og jeg mere afslappet. Allerede der er pengene godt lagt ud ;-)

Hvad angår måden at isolere loftet på, så har jeg dog overvejet om det ikke er billigere at betale et firma for at puste papiruld ud på loftet, fremfor at lægge bats. Det eksisterende isolering er nemlig så dårligt udlagt, at der i princippet er 100mm på loftet, men flere steder er det langt fra hvad der reelt er. 
Det kunne tænkes at de nye tiltag omkring energifradrag (erstatningen for håndværkerfradraget, så vidt jeg har forstået?) kunne gå hen og gøre det nogenlunde rentabelt. Så er der også garanti for det er gjort ordentligt, og jeg kan bruge min energi på et af de andre 2000 projekter ;-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Hvis du vil isolere med 100mm så skal du regne med at flytte vinduer og døre under alle omstændigheder, så det ændrer skalmuren ikke på, men en skalmur kræver udvidelse af soklen og det er besværlig ting i de fleste tilfælde.
Min faders hus er skalmuret med en kun 5cm tyk blank mursten, han kalder dem petringer, men om den slags laves endnu og om de vil være biligere ved jeg ikke.
Man kan også skalmure med 75mm lega som så pudses, mulighederne er mange.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Okay. Mange tak for forslagene. Jeg må nok prøve at kontakte en lokal murer når vi når dertil og høre hvad mulighederne er. Hvis jeg alligevel skal bruge ham til dele af opgaven, så kan han nok også godt overtales til at jeg laver de første dele selv og give mig råd omkring det.

Tak for hjælpen med det hele.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Selv om den lave FJERNVARME udgift jo er en "ulempe" :o) Sku' der stå!



Om det er billigere at lade et firma blæse isolering ind på loftet er tvivlsomt.

Og nu er det jo et GDS forum du er på - og at lade fremmede entreprenører udføre abejdet giver ingen stjerner.

Du skal være meget opmærksom på dampspærrens kvalitet før du fylder op med isolering på loftet!

Ved kun 100 mm isoleringstykkelse er hullernes antal tæt på ligegyldigt. Men den går slet ikke ved 400 mm mineraluld derovenpå.

Men hvis der virkelig kun er 100 mm gammel mineraluld på dit loft lige nu. Så kan det slet ikke gå for stærkt med at få efterisoleret.

Og mon ikke indblæst mineraluldsgranulat med en lampdaværdi på sølle 42 er ved at være enforældet metode.

Op på loftet og gøre det selv, jo. Med batts. Noget tyder på at det halverer tilbagebetalingstiden!
Hehe, jeg må vist gøre det selv så hvis jeg skal kunne vise mig her på forumet igen ;-)

Men hvis man så går op og smider, f.eks. 400mm, på loftet. Hvornår bør man så opbygge ny gangbro? Før? Efter? Den skal jo noget længere op kan man sige. 

Og hvor mange huller må der være i dampspærren? Det er jo et hus vi har købt for nylig, og jeg ved de tidligere ejere bare har ført antennekabler ned alle mulige steder uden at bruge en krave til det eller noget som helst. De har bare boret igennem dampspærren.
Når man alligevel har alt det gamle isolering af, kan man så ikke lige så godt skifte dampspærren også? Eller er det en dum ide? Jeg tænker bare en dampspærre fra 1972 vel næppe er noget sted i nærheden af lige så god som en fra 2013?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også