Er dette lovligt.

Hejsa,

1. Min søn har en knallert 45 som kører 55 uden at der overhovedet er blevet lavet noget ved den.

2. udstødningen er rådnet op som har resulteret i at den larmer mere end en harley davidson efterhånden, er dette lovligt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Umiddelbart nej, da det er at betragte som unødig støj, og højere end det niveau den er godkendt til at støje.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
ja der er ikke andet for, eller få den lavet ;-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Med hensyn til lovligheden, for nu at svare på spørgsmålet også.

I gamle dage var det knallertens konstruktion der var godkendt. Det vil sige, at en knallert var lovlig, hvis der ikke var lavet konstruktive ændringer på den. For de (af os), der kunne et par små tricks var det indenfor rækkevidde at få en maxi til at kører 45-50 km/t uden at lave konstruktive ændringer. Optimal justering af tænding og kaburator, polering af stempel og topstykke, bore hullerne i fløjten en mm op (det var så ikke lovligt, men kunne ikke ses) mm. Hopla. Blev man stoppet af politiet skete der ikke noget, for der var ikke konstruktive ændringer på maskinen.

De regler gælder ikke mere. I dag er det den faktiske topfart, der afgør om knallerten er lovlig. Kan den kører mere end 30 km/t -med en tolerance på vistnok 4 km/t- når den kommer på rullefeldtet, så er den ulovlig. Længere er den ikke. 
Mange knallerter/scootere har et optimistisk speedometer, så prøv i stedet med en GPS på lige flad vej uden vind. Det giver et meget mere retvisende resultat.
  
Hvis der er hul i udstødningen, og den derfor larmer er det utilstrækkelig vedligeholdelse, ganske som hvis man har et nedslidt dæk eller en nedslidt bremse. Køretøjet er ikke i en stand svarende til den det blev typegodkendt med, og dermed ikke lovligt.

Det er til enhver tid føreren (ikke ejeren), der er ansvarlig for, at køretøjet er i orden og lovligt, herunder forsikret.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

chr.

ja et var sjove tider. med at pille i dyret. (rigtige knallerter)
og ja nu er det kederligt at pille i plastik knallert (scooter)
som du siger er der regle topfart. 30 kmt. på rullerne. efter + 10% reglen.!
og hvis den er totalt udpint. så bliver den konfiskeret.
ja. måske med mindre tuning.!

det store fidus er i at klemme flere kilometer ud for hvær liter benzin.
eksempel scooters vedkommende. hvis man piller skiven ud på en 30 scooter
kommer der 15 km. mere på hvær liter benzin.! og mindre antal omdrejninger på motoren.
men der ryger farten også med op.!
fra ca. 30 km. til 45km. per liter benzin. når skiven er pillet du.

da jeg hade en puch monza 1983 model (madkasse model)
efter ca 7000  km. kørte den snilt 50 kmt. uden at pille i den.
når motoren er gemmenvarm.!
Annonce
Ja, Hansen. Det var tider, dengang knallerterne bare kunne tunes, og det kun kostede 500 kr i bøde.

Og så kunne vi jævnligt drikke os fulde i gravøl, når en af gutterne havde været ude at køre med for stramt kabel.

Nu, hvor vi er blevet forældre synes regelstramningerne meget fornuftige.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Puch Maxi, Yamaha 4 gear, puch flagskip, kreidler !

Det var tider !

alt er idag kedelige kina scootere
vespa, 3x maxi, monza 2 gear årg 85, suzuki k50 4 gear, samt oplagt udstødning samt kreidler floret.(og vistnok også lidt"meget" på stedfarens Mspjæt 150)
Jeps det duede.
Og skulle de grå så komme til byen, blev man aldrig stoppet, for de kendte alle de "gode" veje GG

sagde manden efter at have været ude og køre i sin tøf bil, da vejret i dag er for ringe til kinøjser nallerten. :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis