Forsatsvinduer på Velfac vinduer

Jeg har, lige som mange andre, store problemer med fugt, kondens og svamp i mine Velfac vinduer. Efter et par timers søgen på nettet har jeg ikke kunne finde nogen der er kommet med en løsning på dette problem.. Udover Velfac selv selvfølgelig, " mere udluftning" men hvis jeg skal lufte mere ud, kunne jeg sku snart leje det ud som frysehus. Men det har slået mig, kunne man med fordel få lavet nogle forsatsvinduet og sætte op om vinteren?
Mvh
Johnny
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såe, hvem er de andre!

Men hvis du kan gøre forsatsruderne tæt til veluxvinduets ramme så kan det nok lade sig gøre.

Hvis du tør jo. Det bør nok være plexiglas eller alm. glas i en træramme. Og så er der lige bøvlet med at på- og afmontere samt opbevaring i sommerperioden. Og pudsning af 3 glasflader mindst et par gange om året! :o(

Timerne på nettet gik med at læse om andre der var fortvivlet over deres Velfac vinduer der efterhånden mere lignede en urtehave end et vindue, så Google velfac+kondens, der åbner sig en helt verden af utilfredse kunder, det har da vist også været på tv engang.
Men ja jeg ved godt at vinduesforsat modellen også indbefatter en vis mængde arbejde, det bør bare ondt at se mine alu/træ vinduer begynde at krakelere indvendig, jeg købte jo netop alu/træ for at slippe for at male vinduer.
1) Prøv at undersøge din relative luftfugtighed i huset over en periode!
2) Hvad er det for en type hus du har?
3) Hvilken form for ventilation har du.

Husk at næsten uanset hvilken type vinduer du har, vil der ved -10 til -12 grader udvendig være ca 0 grader i kanten af termoruderne.
Og prøv at skelne mellem Velfac og Velux

Bortset fra den fælles ejer, VKL Holding A/S, som iøvrigt osse ejer Rationel Vinduer, så har de vist ikke meget med hverandre at gøre!
Jeg kunne ikke lufte mig ud af problemet med mine Velfac vinduer fra 1998. Så i sommers røg de ud til fordel for nye lavenergi vinduer med varmkant. Jeg har nu kun en brøkdel af de fugtproblemer jeg havde før med samme udluftning, så behøver jeg vist ikke sige/skrive mere. Jeg har et Velfac vindue jeg ikke har fået skiftet endnu - jeg har lige kigget til det - der er 8 cm vand (ikke bare dug/fugt) i bunden og i de nye vinduer er der kun lige en lille smule dug i bunden. 
Jeg kunne ikke længere klare at se på rådne glasbånd (har været skiftet 1 gang), irrede håndtag, frosne håndtag, vand i karmen, dertil kan tilføjes træk som jeg også er sluppet af med. 

Annonce
Den ide har også slået mig, det irritere mig bare grænseløst, jeg har bare 17 dannebrogsvinduer i 92x150 cm samt 2 ydredøre med glasparti og en terassedør, alt sammen fra 2004, så det er jo ikke nogen lille udskrivning at skifte det hele. Også undre det mig at man ingen steder kan læse om nogen der har haft succes med at klage til Velfac, for der er jo da folk nok der skriver på nettet om problemet. Jeg valgte Velfac fordi det på det tidspunkt havde ry for at være langt det bedste på markedet, og jeg ville nok I dag dybest set være klar til at bytte hele lortet til plastikvinduer.

Skrevet af Orla Nautrup på 12 jan 2013 18:59
1) Prøv at undersøge din relative luftfugtighed i huset over en periode!
2) Hvad er det for en type hus du har?
3) Hvilken form for ventilation har du.

Husk at næsten uanset hvilken type vinduer du har, vil der ved -10 til -12 grader udvendig være ca 0 grader i kanten af termoruderne.


1.hvordan gør jeg det
2. Nedlagt landejendom fra 1924
3. Døre+vinduer og en ventilator i badet

Skrevet af Sitting Bull på 12 jan 2013 19:09
Og prøv at skelne mellem Velfac og Velux

Bortset fra den fælles ejer, VKL Holding A/S, som iøvrigt osse ejer Rationel Vinduer, så har de vist ikke meget med hverandre at gøre!


Sorry det er muligvis mig der er blind, men hvor har jeg skrevet Velux? Men jeg har faktisk et Velux vindue, det har så til gengæld overhovedet ingen fugt, så måske de kunne snakke lidt sammen og lærer Velfac hvordan man laver vinduer. Og det sjove er at det sidder i det samme rum som 2 af mine Velfac vinduer, hvilket i min teori burde betyde at luftfugtigheden burde være i orden.

1.hvordan gør jeg det
2. Nedlagt landejendom fra 1924
3. Døre+vinduer og en ventilator i badet

1) Ved at aflæse dit termometer og hygrometer morgen middag og aften over en periode (os andre sætter en datalogger op til det samme :-) ).
Det er en god ide at sammenholde den med de samme oplysninger udendørs.

Jeg ved godt at det ikke er noget der bliver brugt så meget i dag, men det er faktisk ikke lige meget, om der er 40% eller 60% luftfugtighed i en bolig.

Jeg har selv 40% luftfugtighed ved 22 grader lige nu, men mit ventilationsanlæg er også defekt, da den ellers ville have været lavere.
Udvendigt er der 84% luftfugtighed ved -2 grader.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også