Overfræse til træ (Hess)

jeg har fået en gammel maskine men jeg ved ikke ret meget om den er der nogle som har nogle fif ps det er en over fræser af merket HESS.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af akn på 12 jan 2013 13:07
jeg har fået en gammel maskine men jeg ved ikke ret meget om den er der nogle som har nogle fif ps det er en over fræser af merket HESS.

Ja det er jo lidt skidt, hvis du ikke ved hvad sådan en fætter kan og ikke kan. En ting er sikkert, den springer ikke op om morgenen og laver morgen kaffen til dig.
Du må ialfald forsøge at beskrive lidt mere om hvad du forventer dig af sådan et
maske-mekanisk-monstrum
Hehe en overfræser kan godt være tricky at håndtere hvis det er første gang du skal til at benytte den
Ring evt. til en håndværkerven, hvis du har sådan en, han kan helt sikkert vise dig hvordan den fungere
Hej fra AKN,min overfræser/kopifræser er en stationnær over fræser af mærket HESS det er en gammel tung en af støbejern den køre 17000 omd i min,
jeg mangler værktøj til den bla kunne jeg tænke mig en center patron så man kunne bruge fræserjern fra bla HN der var 3 patroner med men uden fræserjern/bor,og så mangler der også et land som man kan køre træet op ad når man fræser,er der nogle der ligger inde med dele til den og som er til salg,
Hej & velkommen til LDS.

Først nogle spørgsmål til dig for at vide hvad du allerede kan/ved om brugen af maskinen?

Det er en ældre maskine du har fået dig, men helt sikkert en god en'.

bare du kan købe værktøj til den borepatroner og andre værktøjer.

Hvad har du af tilbehør/værktøj til den?

De stationære overfræsere jeg har "kørt" med er på Sk. Tek. Skole  allerførst i 70erne til dem skulle der bruges en frekvensomformer for at de kunne bruges.

Kan du bruge/starte din? Det er jo nødvendigt om jeg så må sige.

Der kan bruges overfræserbor & værktøjer med profilfræsere.

du skal må have nogle borepatroner som passer til at spænde fræserstålene i.

Og noget som hedder blanket jern (blkj) som man selv kan slibe i utallige faconer, dette kræver nogen øvelse at slibe blanket jern/stål.

Til blanket stål/jern skal bruges et værktøj (kutter) hvorpå du spænder (blkj) altid 2 som sider modstående, for at få balance i værktøjet, det er store omdrejnings hastigheder, så bare nogle få gram forskel i vægten på de to (bklj) vil give voldsomme rystelser og kan føre til havari og bestemt ikke ufarligt. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Det er da en dejlig maskine du har fået dig.

17000 omdrejninger og en centrerpatron det tror jeg godt du kan glemme, det er nok nærmere en spændetang du skal have, noget i retning af denne her:
http://www.a1maskiner.dk/product_info.php?products_id=85 

Når du har en spænde tang så kan du få rigtigt meget forskelligt værktøj, til sådan en maskine, se kataloget her:
http://ipaper.ipapercms.dk/ProfilVrktjAS/CMT 
start på side 83

Men der er også en masse brugt, du kan også bruge en en del af det der bruges i metal fræsere, men vær opmærksom på de 17000 omdrejninger, det er enorme kræfter der er på spil når diameteren på værktøjet vokser.
50mm diameter 17000 omdr. giver en periferi hastighed på ca. 160 km/t så alle værktøjer der indeholder skruer skal du nok ikke bruge.


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
HEJ fræsern kan køre og der er frekvensomformer på den så det er fuld gas 17000 omd i min.

Her er et billed af mine værktøjer.De passer i fræseren.

det er noget med at man kan spænde fræser jern i de runde!.

Og så er den der ligger ned som jeg tror at der er konus 2.Den har en stump gevind i spidsen som er 10mm x 1.5 lemger oppe ad skaftet er der også gevind 20 mm i dimameter lige over gevindet er den 18 mm i dia længer oppe er den ca 15 mm dog ikke helt oppe

Hilsen AKN.

Nr. 2 (midten) er der angivet gr. for at boret kan drejes så det kan justeres (= frigang) 

Nr. 3 er en afbalancerings del. (den med kærv) store skærehastigheder så nødvendig.

Den nederste synes jeg at huske er til at spænde "blanket-jerns-kutte på" stål man selv kan slibe i facon efter opgave, bruges altid parvis, men det er + 40 år siden så kan selvf. huske forkert.

Nogle få gram vil give voldsom ubalance, hvilket kan/vil være livs-farligt, så vær varsom hvis den mulighed vælges.

Ikke for at skræmme blot for at oplyse og advare, der kan være voldsomme kræfter i spil.

Vil foretrække profilfræsere som er skabt til formålet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis