Vandskade i badeværelse

Et af mine familiemedlemmer har en utæthed i badeværelsesgulvet, der er forsikring, men de kan ikke blive enige om hvad der skal laves.

Gulvvarmerøret er utæt (kobber) og er meget korroderet på hele den del der er fritlagt, alle fire vægge er fugtige i forskellig grad og gulvene i de tilstødende rum er fugtige.

Efter forsikringsselskabets krav forsøgte håndværkerne først at varme fliserne af, det lykkedes selvfølgelig ikke så nu har de åbnet hele vejen rundt langs væggene.

Taksatoren vil kun reparere røret hvor der er hul, og derefter lukke og lægge de billigste fliser på.
En af væggene er i følge målinger ikke så våd at der skal gøres noget ved den, de øvrige skal tørres.
Gulvene er ikke bulede men misfarvede så dem vil han ikke gøre noget ved.

Nu til mine spørgsmål som er grunden til at jeg har skrevet under jura:

Er det lovligt at nøjes med at reparere og støbe til, skal gulvet ikke isoleres og fugtspærres efter dagens standard?
Har man ikke krav på at der bruges materialer i en kvalitet der svarer til den oprindelige?
Hvor fugtig må en væg være? Jeg tænker straks skimmel og allergi.
Skal kosmetiske skader ikke udbedres?
Er det lovligt at nøjes med ar lappe hullet og lade resten vente til det bliver utæt om et par år (Vi er nok enige om at det er tåbeligt)

Hilsen Aksel
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er vist alm. forsikringspraksis kun at reparere nødsstørftigt, og med materialer der ikke helt matcher de resterende.

Måske kunne forsikringen udbetale, den sum penge en reperation vil koste, og man så selv får hele gulvet revet op, og laver et nyt fra bunden af, så det lever op til dagens standard.


Jeg havde svamp i gulvet på to værelser i strøer og gulvbrædder, her ville forsikringen (Alka) kun isolere med 100 mm, som der var i forvejen.
De ville dog betale mig den sum penge, deres udgift ville være til nyt gulv, hvis jeg selv lavede det.
Så jeg fik omkring 15000 kr, og lavede det selv og fik det lavet med mere isolering, og materialeudgiften var rigeligt dækket ind.

mvh jens
Jeg har en lignende situation pt. hvor vores forsikring netop har fundet at der siver en masse vand ud under gulvet på et gammelt badeværelse vi har. I forbindelse med at de skal rette det er de nød til at lægge fliser om naturligvis (i hvert fald lokalt omkring skaden). Her har vi så en udvidet husforsikring, således der også er kosmetisk dækning hvor de dækker 50% af udgiften til at lægge resten af fliserne i hele rummet... Mit spørgsmål er så nu, at hvis de fjerner samtlige fliser i rummet, så kan de vel ikke undgå at skulle lægge vådrumsmembran, hvis det skal være lovligt?
De kan vel ikke bare gemme sig bag et udsagn om at de blot skal istandsætte til niveau med det oprindelige, hvis det oprindelige ville være ulovligt i dag.

(OBS: Jeg ved endnu ikke om de reelt lægger vådrumsmembranen pt.. det har jeg ikke lige kunnet få et klart svar på endnu. Men jeg tænker de umiddelbart må være forpligtet til det?)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg har selv forsøgt at finde svar, og noget af det jeg har fundet er dette:

http://www.byggeriogenergi.dk/_root/media/47026_Terr%E6nd%E6k.pdf

Der står blandt andet: Terrændæk, som er isoleret med mindre end 100 mm isolering i alt over og under betonen, skal efterisoleres, hvis gulvet alligevel skal fjernes fx i forbindelse med installation af gulvvarme, ødelagte gulve efter oversvømmelse
eller renovering af badeværelser (jf. BR10).

Ud fra det mener jeg at hele gulvet skal hugges op og isoleres til den nugældende standard.
Hvis et gammelt hus brænder ned kan de heller ikke bygge et nyt uden isolering, det fremgår normalt af policen at det skal "Lovliggøres"

Min familie som har skaden har fået at vide fra taksator at hele gulvet skal renoveres.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis