Elektrisk tilslutning af vaskemaskine til lampe udtag

Hej.

Jeg har lige et nybegynder spørgsmål i forbindelse med elektrisk tilslutning af en vaskemaskine. Kan/må jeg tilkoble den til et klassisk loftudtag, eller kan der være problemer med det?

Maskinen er en Samsung WF700B4BKWQ

Mvh Rasmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Muligt, ja - der er de samme 230V i et lampeudtag, men det er sq ikke praktisk at man slukker for vaskemaskinen sammen med loftlyset.

Lovligt, næppe. I ældre huse er der ikke altid trukket jord med rundt i lampestederne.
Dertil kommer den finte, at du iflg stærkstrømsreglementet ikke må skrue en ledning i et lampeudtag, og elektrikeren vil temmelig sikkert stille sig på bagbenene.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
I henhold til at man slukker for maskinen sammen med lyset, så mener jeg da at have hørt at man godt kan tilslutte en ledning der altid vil være tændt til lampe udtaget, eller hvad?

Jeg bor i en gammel lejlighed hvor der ikke er jord nogle steder. Kan jeg så ikke slutte en vaskemaskine til?
Kort og godt... Du skal have fat i en elektriker............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja og nej der er flere ting i det.
1. Hvis du klipper et eventuelt stik af kan fabrikanten i en ekstrem situaton frasige sig garanti fordi du har ændret på prduktet.
2. Hvis du skal montere ny længere ledning, er det det somme som før bare værre.
3. En vaskemasine kan godt finde på at bruge en del strøm, normalt i nybyggede huse strikkes det gerne sammen således at vaskemaskinen har sin egen 13 A sikring kun til vaskemaskine. ligeledes en til opvasemasine og en til torretrumbler.
4. Om den rent lovmessigt må tilsluttes til et lampested er jeg lidt i tvivl om, der er ikke den same frakoblings muligheder som der normalt er,

personligt vil jeg ikke gøre det, der skal laves en stikkontakt til vaskemaskinen.

VH.
Kinggubi
skal vaskemaskine skal den stå på spisebordet.
og vaskemaskine stedet for lampen. i lampe udtaget.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis