Morsø 1410 røgledeplade

Jeg er ved at renovere min Morsø 1410 gl. model m. både brænde og askelåge. (Egern)
Den røgvendeplade der var i, var helt forbrændt og knækket og duede ikke mere.
Den ny jeg har købt er dog anderledes end den gamle, der tilsyneladende (ud af stumperne at dømme) også gik om på siderne i ovnrummet....
Den nye, og den eneste man har, "dækker" dog kun bagvæggen.
Endvidere er den for kort, da den ikke er lang nok til at kunne nå ud og hvile på stenene i siden af ovnrummet.
Jeg kan kun se, at må skulle hvile på sidestenene, som også har en trekant skåret af, og derfor inviterer til, at pladen skal ligge der på.
Hvad gør jeg? sætter dobbelt sten i siderne?
Er der på et tidspunkt produceret en model, med anderledes røgledeplade?
Håber der er et medlem der har en ovn af samme type, som kan give mig et svar.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke en sådan maskine, men vil blot henlede opmærksomheden på, at man kan lave sine egne røgvendere ud af Skamolplader.

Med venlig hilsen
ktm

 

vi har en Morsø magen til, og røgvender skal dække "loftet" i ovnen !
den ligger oven på bagpladen og side-pladerne.
vil tro at der er ca 10cm frit forrest i toppen (ud mod lågen).

Plader i side og bagvæg er i det der "kunst" materiale, røgvender er lavet i støbejern.

ud fra din beskrivelse lyder det til at du har fået det forkert sæt plader

og når jeg så skriver dette, så trænger vores røgvender til at blive skiftet når vinteren er ovre, og jeg har ledt lys og lygte efter en ny, og ingen steder har de en magen til originalen.
Så det ender med at jeg nok skære en ny ud i det der kunststof (den kommer så til at bestå i 2 dele for at få vinklen)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

@ Seti: Tak for dit svar, som jeg helt forstår. Uden på emballagen til den støbejernsplade jeg har købt stod der Morsø 1410.
Men jeg vil køre omkring på mandag og på brændeovnsforhandlerens lager, se om han har én der er ca. 5 cm. længere.
Den måde du beskriver den ligger på, bekræfter mig i, hvordan jeg også ser den skal ligge.
Bedste hilsener herfra
                                   Svend Jensen
@ Seti: Jeg fik ikke læst hele dit svar inden jeg skrev mit første svar.
Men som du har forstået, har jeg altså godt kunnet købe en plade m. det rigtige nr., omend den altså ikke umiddelbart passer - så hvis en plade til/med nr. 1410 heller ikke passer til din ovn, er der noget galt et sted.
Den plade jeg har anskaffet i første omgang er ca. 300 mm. lang udvendigt mål. - og den er "bukket" i ca. 45 grader.
Blot dette...
                      Mvh. Svend Jensen
 
Jeg plejer at købe en vermiculite plade i Stark, og så selv sære den til med en døv fukssvans.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
@ Christian V.: Den vil jeg tage med i mine overvejelser...
Mvh. Svend
Hej svenliss

Har lige slået den ovn op i Morsø reservedel katalog. Deres varenummer til den er 44141100
Det er til en 1410 Egern og den udgået model. Du kan finde den her.
http://www.ditbyggemarked.dk/Varme_og_ventilation/roeglplfor_morsoe_1410-1415-_1440-1450_44141100.htm

Med venlig hilsen

William Klausen

DitByggemarked.dk
[email protected]
Tlf. 89938300
fandt den til mig selv her:
http://www.frishop.dk/pl/Opvarmning-Reservedele-til-br%C3%A6ndeovne_4598.aspx?gclid=CM6S0p6G9LQCFYG-zAodKmMAqg
de har både sten(149,- & 89,-) og røgpladen(319,-)
Og på billederne ser de korrekte ud ifh til min Morsø

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Tak for alle kommentarer. Ovnen kører nu igen. Men se nedenfor, af hensyn til medlemmer kunne have et samme problem.
Grunden til min tvivl var den meget forbrændte røgledeplade, som angiveligt havde haft en anden udformning end den der, efter ovn nr. mv., skulle være den rigtige.
Endvidere var stenene så revnede og afskallede at en ny plade ikke rigtig kunne ligge ordentligt.
Sten er nu renoveret, og efter det ligger pladen på plads. Pladen er den autoriserede til Morsø 1410, og har Morsø nr. 44141100
Jeg har også i dette indset, at det er meget vigtigt at sten og røgledeplade er intakte - og det er en lille udgift og ulejlighed at sørge for det. Prisniveauet er samme som Seti anfører her ovenfor.
Undskyld, og Tak, for ulejligheden.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis