Bruge gl. strøer eller nyt gulv med ESP?

hej alle sammen.

Vi er igang med at renovere hytten og jeg havde sådan set også en plan for hvordan jeg ville gøre det, men jeg er løbet ind i et forklarings problem over for min bedre halvdel 

Projektet er:
Nyt gulv i stueetage , hvor der tidligere har været parket gulv på strøer og Leca kugler under.
Rummet skal bruges som køkken.
Ingen gulv varme - og hvis alligevel ja, så bliver det EL, da det er et EL op varmet hus.
Indvendig isolering bagefter gulvet er lagt


Har brækket det gamle gulv op og har blotlagt de gamle strøer:





Planen var at grave ud og så ligge et tyndt lag grus (skal det så stampes?), idet vi har ler så der er hurtigt fast grund og derved skal det kun bruges som afretnings lag.

Dernæst Sundolit 300 / 450 i det der skal efterisoleres indvendig og derved bygges der en ny letvæg (af stål og gips) op indvendig som vil stå oven på ESP.

Men nu bliver jeg spurgt om, hvorfor jeg ikke bare bygger oven på strøerne og så har isolering + damsspærre nedenunder strøerne.

Jeg mener ikke det er så godt pga. risiko for råd i strøer der bærer en hel væg plus damspærren ville skulle tapes uden om disse.

Dog godtages dette ikke helt  så nu vil jeg spørge jer andre, hvad har I gjort eller hvad ville I gøre?

Bruge de gamle strøer eller bygge det op som traditionelt med udgravning og ESP?

P.S. jeg skal ikke have beton oven på ESP men i stedet gulv spånplader.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at gennemskue hvordan den oprindelige konstruktion har været opbygget.

For den ser mig noget uautoriseret ud! Som en krybekælder uden kryb! :o)

1. Er det moder jord som ses imellem strøerne - som vist nærmest er bjælker.
2. Hvor gammelt er det eksisterende gulv eller huset?
3. På øverste billede ses en bid plast! Hvad er det, hidrører det fra, måske en fugtspærre?
4. Det ser ikke ud som om de eksisterende bjælker/strøer er rådne overhovedet. Er de imprægnerede eller malede?
5. Har der været madrasgulve, med bræddehovedpude tidligere? :o)

Men som foreløbig svar så kan du sige til di. viv at der ikke må være organiske materialer under dampspærren - i et terrændæk! Fordi risikoen for at de rådner er overhængende!

En dampspærrer har til formål at hindre damp i at trænge ned i isoleringen.
En fugtspærrer har til formål at hindre optrængen af fugt fra undergrunden, (og i visse tilfælde osse fugt fra nyudstøbt beton), i at trænge op i gulvkonstruktionen som helhed.

Og det holder vi lige fast i! .o)

"Indvendig isolering bagefter gulvet er lagt".
Selve detaljen/sammenbygningen af gulv/væg, (evt. incl. radonsikring og div. spærrer), skal udføres "efter forskrifterne" .o)

Skrevet af Sitting Bull på 11 jan 2013 18:08
Det er lidt svært at gennemskue hvordan den oprindelige konstruktion har været opbygget.

For den ser mig noget uautoriseret ud! Som en krybekælder uden kryb! :o)

1. Er det moder jord som ses imellem strøerne - som vist nærmest er bjælker.
2. Hvor gammelt er det eksisterende gulv eller huset?
3. På øverste billede ses en bid plast! Hvad er det, hidrører det fra, måske en fugtspærre?
4. Det ser ikke ud som om de eksisterende bjælker/strøer er rådne overhovedet. Er de imprægnerede eller malede?
5. Har der været madrasgulve, med bræddehovedpude tidligere? :o)

Men som foreløbig svar så kan du sige til di. viv at der ikke må være organiske materialer under dampspærren - i et terrændæk! Fordi risikoen for at de rådner er overhængende!

En dampspærrer har til formål at hindre damp i at trænge ned i isoleringen.
En fugtspærrer har til formål at hindre optrængen af fugt fra undergrunden, (og i visse tilfælde osse fugt fra nyudstøbt beton), i at trænge op i gulvkonstruktionen som helhed.

Og det holder vi lige fast i! .o)

"Indvendig isolering bagefter gulvet er lagt".
Selve detaljen/sammenbygningen af gulv/væg, (evt. incl. radonsikring og div. spærrer), skal udføres "efter forskrifterne" .o)


Tak for svar Shinning Bull

1. Jep gode gamle moder jord.
2. Gulv fra 1982 - hus fra 1954 (3 af sidderne er ud mod jord mens den sidste er mod kældervæg).
3. Godt spørgsmål. Jeg forventer at have et svar når jeg har gravet mere ud for lige nu kan jeg ikke se hvor den ender henne, men ser ud som om det er langs med væggen og ned af.
4. Nej de virker i rigtig god stand og de er malet / impr. med et eller andet for de er ikke træ farvet
5. Tjaeee.... Der har været undergulv af fyre træ hvis det er det du efterspørger

Ja damspærre funktionen har jeg prøvet at forklare også det med, at den skal safts susme være godt tapet til de bjælker hvis vi skulle beholde dem...

Og det med radon sikringen gør det jo ikke nemmere at bibeholde dem... Hmm.. Måske jeg bare skulle lade saven " smutte" en dag hun ikke er hjemme


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton tjek evt miderste model kunne være løsningen dog skal størerne været dimensioneret til af bærer en væg

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Godt så.

Det er overhovedet ikke et tema at bevare de bjælker. Det tjener intet formål. De isolerer ikke så godt som den isolering du vil lægge ned i stedet.

Men den primære årsag er risikoen for råd.

Dernæst.
Du kan ikke placerer en dampspærre UNDER strøerne. For hvor skulle isoleringen så være henne?
Du kunne teoretisk placerer en fugtspærre under strøerne. Men så måtte isoleringslaget max. være 75 mm tykt!
Du kan lægge dampspærren OVER strøerne og isoleringen imellem strøerne. Men det øger risikoen for råd i strøerne, bla. fordi strøerne ikke er trykimprægnerede!

Den konstruktion du har planlagt er den (helt) rigtige.
Personligt foretrækker jeg dog osse et lag beton - for det ved man sgu'hva' er!

Der findes iøvrigt flere varaianter af din "betonløse" gulvtype! Se her:

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton

Nu ved jeg godt at det er stort set umuligt at forklarer kvinder - noget som helst! :o) Men lidt tegning og fortælling kan nu hjælpe på forståelsen! :o)
Skrevet af Sitting Bull på 11 jan 2013 18:40
Godt så.

Det er overhovedet ikke et tema at bevare de bjælker. Det tjener intet formål. De isolerer ikke så godt som den isolering du vil lægge ned i stedet.

Men den primære årsag er risikoen for råd.

Dernæst.
Du kan ikke placerer en dampspærre UNDER strøerne. For hvor skulle isoleringen så være henne?
Nu ved jeg godt at det er stort set umuligt at forklarer kvinder - noget som helst! :o) Men lidt tegning og fortælling kan nu hjælpe på forståelsen! :o)
Tak for det første

Isoleringen ville faktisk være 5 cm. fra underkant af bjælker og ned. Dvs. jeg graver stadig ud til isolering under bjælkerne netop for at få damspsærren på den varme side sammen med mine bjælker.

Og vi må lave en tegn og gætte konkurence herhjemme


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af Goggelogge på 11 jan 2013 18:20
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton tjek evt miderste model kunne være løsningen dog skal størerne været dimensioneret til af bærer en væg
Tak for svar.... Og jeg har også pløjet mig igennem Sundolits hjemme side og jeg så også denne. Men min tanke var, at når man alligevel skal have ESP til at være på trykfast grund, så kan man lige så godt save de bjælker over fra starten.... Men igen. Tak for svaret


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU.

Hvis dampspærren og isoleringen skal ligge UNDER de eksisterende bjælker/strøer. Så skal du jo grave mindst 30 cm jord bort. For at få plads til det jo.
Og der vil fremkomme et hulrum imellem bjælkerne!
Svært at se det bæredygtige i den ide. Bortset fra at du skal "bære" en hel masse jord ud af huset. :o)
Skrevet af Sitting Bull på 12 jan 2013 11:57
MLU.

Hvis dampspærren og isoleringen skal ligge UNDER de eksisterende bjælker/strøer. Så skal du jo grave mindst 30 cm jord bort. For at få plads til det jo.
Og der vil fremkomme et hulrum imellem bjælkerne!
Svært at se det bæredygtige i den ide. Bortset fra at du skal "bære" en hel masse jord ud af huset. :o)

Det er lige præcis det der er sagen...

Jeg må ikke have organisk materiale under dampspærre og jeg vil gerne have 440 mm i, så derfor kan jeg kun grave ned under bjælkerne...

Og så er det jeg tænker, når man nu alligevel gør det, så kunne man ligeså godt gøre det rigtigt og smide de bjælker over højre skulder (tør ikke brænde dem i brændeovnen) og så lave det rigtigt

Og vi er i fuld gang med at grave, men det er fyldt med murbrokker...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Lige præcis!

Og nu du har fundet murbrokker. (Så var betegnelsen Moder Jord vel næppe velvalgt! :o))

Så er det jo ikke så aller-hulens godt at lægge gulv ud på!
Det går nok, men du skal ihvertfald ikke smide dem tilbage i hullet du har opgravet!

Brokkerne ser rimeligt små og tætpakkede ud. Og er nok sunket sammen over tid!
Men godt med sand og vand og kompaktering med pladevibrator er hvad der skal til!
Ja, væk med bjælkerne med det samme, så er det også nemmere at gå gravet ud, et arbejde vi ikke misunder dig, specielt ikke som det ser ud der....
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også