ingen varme på 1.sal

Hej alle

Jeg er ny her, så ved ikke om der er nogen der er skrappe i varme, men håber

Vi har et gammelt hus fra 1897, hvor vi har installeret et Bio18 pillefyr, den store model, da vi har ca. 400 M2 at opvarme.

Vi har i april 2012 skiftet vores cirkulationspumpe fra en monster stor, meget gammel el-sluger, til en Grundfoss Alfa 25-60.

Nu det bliver koldt, kan vi ikke få varme på de 2 radiatorer som ligger sidst på vores 1-strengs system. Radiatorerne er monteret på 1. sal og ligger altså sidst på strengen.

Vi har en anden radiator på 1. sal, og her er der ingen problemer overhovedet.

Vi har haft VVS folk ude, de har hævet vores ekspansions beholder, da de mente at der ikke kunne komme luft ud af de rør der gik dertil, så det skulle være ok nu.
I begge radiatorer er der kommet nye ventiler og rørene er skyllet igennem, så vi ved at der også er hul igennem.

Den dag VVS'erne hævede ekspansionsbeholderen, fik de varme til radiatorerne ved at tappe vand af, via udluftning skruerne, men da radiatorerne stod på 5 og det var meget varmt i soveværelset, skruede vi lidt ned, og har ikke kunnet få det igang siden.

Der kommer en smule varme til radiatorerne så de er knapt håndlune, men ikke mere end det.

Er der nogen der har et rigtig godt bud på hvad vi kan gøre, det er altså lidt træls ikke at kunne sove i sit soveværelse, pga. det er så koldt at man bliver voldsomt vågen af at gå i seng, og absolut ikke har lyst at stå op igen 

Med venlig hilsen 
Betina
57 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne også skyldes den klassiske Danfoss-syge: Stiften i radiatorventilen hænger.

Brug søgefunktionen her på siden.
Nå ja, det stod der vel også i første indlæg.

Hvad sker der, hvis I skruer lidt ned for de øvrige radiatorer?
har i prøvet at tvinge pumpen på max i en times tid?

Elektronikteknikeren
Vile:

Vi har prøvet at dæmpe de andre radiatorer, og vi har prøvet at slukke dem helt, så det kun er de 2 på 1. sal der er åbnet for.
Vi har luftet ud, og fyldt mere vand på anlægget (som ikke kunne tage imod mere). Efterhånden synes jeg vi har forsøgt alt, og da jeg talte med VVS manden sidst lød han ret opgivende, så ham gider jeg ikke igen.

Med venlig hilsen 
Betina
Annonce
Gregeren:

Pumpen har vi forsøgt at køre på alle de forskellige indstillinger, pt. kører den på max. på 5. døgn. Alt det giver er en knap håndlun radiator.

Iflg. ham som anbefalede den nye pumpe, skulle den være stor nok til at køre vores system. Min tanke er lidt, om det kan være rørene som evt. er så gamle og tillukkede af kalk/rust/skidt, at der ikke er passage nok til at den kan klemme det igennem dem? Men på den anden side, så burde det jo ikke kunne lykkes for VVS folkene at få varme igennem....



Med venlig hilsen 
Betina
husker du at slukke for pumpen når du lufter ud?

Elektronikteknikeren
Gregeren:
Ja, pumpen er slukket under udluftning

Med venlig hilsen 
Betina
Hej Betina..
Det er alså ikke "bare lige".. så ikke skælde vvs manden ud endnu.. ;-)
Når I fylder vand i, hvilket tryk er der så, og hvor ??
påfylder I med pumpen tændt ??
forsvinder trykket efter tid, hvis hvor hurtig ?
Hvis jeg forstår dig ret, kører i max på pumpen, og I har prøvet at skrue ned for de andre radiatore uden held ???
Hvis det er rigtig, tror jeg ski den pumpe er for lille. (??)

Den dumme: Er du sikker på, det er ikke noget din mand har lavet med vilje ? "og absolut ikke har lyst at stå op igen " ;-)

Mvh Jan
Nu er det jo et ét-strengssystem... hvor vandet kan finde rundt på flere måder... jeg tænker om du skal have indsnævret strengen forbi de 2 sidste radiatorer yderligere, for at tvinge mere vand gennem radiatorerne i stedet for uden om...

Hvis du kan følge mig?

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis