Skrevet af vile på 11 jan 2013 12:32
Plattetyper...
Det er jo en ren jungle!
Je_ns: Plattetyper velegnede til små drejebænke.
Det må vi høre noget mere om... ?
Ja der er utroligt meget at vælge imellem
Det skal være en plattetype, der er god til sletdrejning, altsår kunne bryde spånen, ved spåndybder på 2mm og derunder, og med en moderat tilspænding.
Så vi er ovre i noget med posetiv skær, de typer der kun har skær på den ene side.
Jeg bruger storset kun platter af typen DCMT, de passer både til højre og venstre, såvel til udboring, som til udvendig bearbejdning.
Min faoritplatte ser sådan her ud. (dog i en anden kvalitet, men skæret er det samme)
Jeg bruger dem i størrelsen Dcmt11t304 og i Dcmt070202(04) til de små udborestål
Det sidste tal står for næseradiusen på skæret, jeg bruger mest radius 0,4mm
Er det emner der er lidt hårde ved platten, går jeg op i en næseradius 0,8mm
Er det helt tynde udborestål, eller udborestål med langt udhæng, bruger jeg tiltider en næseradius på 0,2mm
Jo større næseradius jo mere spåntryk, som kan give ustabilitet, og ruflen.
Så skal man have en platte sammensætning og coating der passer til materialet der skal bearbejdes.
Jeg bruger nogle Mitsubisi NX99 til almindedelig stål, de har den fordel de kan køre helt ned til 50 skæremeter, og er gode til små spåner. Det er ikke hårdmetal men aluminiumcarbid, jeg ved ikke om den type findes endnu, men jeg har et pænt lille lager.
Er det rustfast eller andre hårde materialer, bruger jeg Seco eller Sandviken.
Jeg har nogle Seco af kvalitet tp30, de egner sig fantastisk til rustfast. (der er nok også en udgået type)
Mitsubishi NX99 er også fin til kobber og aluminium.
Her noget kobber jeg har drejet, og fræst lidt i, (til en punktsvejser, jeg er ved at forsøge at lave, ud af en gammel elsvejser.)
mvh jens