Isolering af gammelt hus

Hej alle LDS'ere

Jeg har købt et bevaringsværdigt hus fra 1927. Huset er en murstensvilla med udnyttet loftrum og er ca. 8,5m x 7 m i grundplan. Huset opvarmes med naturgas. Det er desuden en alm. og en muret kvist.

Følgende er udført:
Nyt tærrendæk med 400mm Sundolitt, S80.
Hulmursisolering, ca. 80mm med Rockwool.
Nye energivinduer med "varm kant" (dannebrogsvinduer).

Følgende er planlagt:
Nyt tag med min 300mm isolering.
Nyt kondenserende A mærket gasfyr.

Mit spørgsmål er følgende:
Kan det betale sig at isolere vægge indvendigt? Og vil det evt give en forskel i energimærkningen?

Jeg er tilhænger af isolering. Dog er min bekymring at gevinsten muligvis ikke opvejer pladstabet. Huset er som nævnt bevaringsværdigt og kan derfor ikke isoleres udefra. Tærrendæk koster ikke plads og er derfor isoleret ekstra godt. Loftet bliver som nævnt isoleret med min 300mm, her er jo lovkrav, så det overholdes naturligvis.

Er der nogen der kan komme med et kvalificeret bud på om ovennævnte forbedringer vil give en "fornuftig" energimærkning uden yderligere tiltag.

Andre bud på forbedringer modtages med kyshånd
Hej alle LDS'ere Jeg har købt et... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var for dårligt af den isolatør.

Ikke sådan at det direkte frarådes at hulmursisolere ydervægge hvor ydermuren består af blødstrøgne/blødbrændete teglsten.

Men ialfald gjorde Rockwool tidligere opmærksom på at indvendig efterisolering af den type ydervægge var der forøget risiko for frostskader på murværket!
Og muligvis blev det osse direkte frarådet i visse tilfælde!

Kan ikke helt huske det.

Men måske vejer hensynet til profitten højere end sagligheden - osse hos Rockwool.

Min PC har kapacitetsproblemer og har svært ved at håndterer tunge sider som Rockwools. Faktisk føler jeg mig i nogengrad forvist til de tidlige 90-ere. Hvor det kunne tage en hel eftermiddag at downloade et billede på størrelse med et 8'krs frimærke! :o)
Jeg er helt sikker på at det ikke er blødstrøgne mursten hos os. Måske er det derfor han ikke har ment det var nødvendigt at informere...


Jo større virksomhed, desto tungere hjemmeside synes jeg (google er undtagelsen). Måske en tung hjemmeside i cyberspace svarer til et stort domicil i virkeligheden
ytong.dk - kig på deres side vedr. indvendige isoleringsplader... :-)

der findes også et par tyske videoer på nettet hvor du kan se teknikken...

Mvh. Anders
Hej Anders

Jeg læste desværre kun til 1.550.-/m2... Den investering tjener sig aldrig hjem.. De to gavle vil koste 30.000.-.. Så hellere solvarme
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis