Isolering dobbeltmur i bondehus

Hej derude.

Jeg er så småt ved at gå op i limningen over et isoleringsproblem.
 
Er ved at lave badeværelse i mit bondehus hvor der i det pågældende rum har været en enkeltmur.
Har nu støbt gulv med varmeslanger og gulvisolering osv.
På gulvet har jeg bygget en indvendig væg i multiplader med en afstand til ydervæg med ca. 150-170mm. Det svinger lidt pga af charmerende let skæve ydervægge.
I første omgang rådførte jeg mig med en kammerat som er tømreruddannet mvh. isolering af dobbeltmuren. Rådet var: Ingen dampspærrer i vægge som har dobbeltmur - kun isolering.
Resultat: Det driver med fugt mellem rockwool og ydermur pga. kondens.
Nyt råd: lav et træ el. stålskellet med vindpap så der bliver et 5 cm ventileret hulrum - og læg så isolering op ad dette skillerum. Resultat: det driver med fugt mellem vindpap og isolering.

Nyt råd drop vindpap og træk galvaniserede tråde på skilerums konstruktionen så isoleringen kun hviler på disse tråde op mod det ventilerede hulrum på 5 cm. Resultat det driver med kondens på ydersiden af isolering.

Nogen gode idéer ? Jeg overvejer at fjerne multipladevæggen og bygge en gipsvæg istedet med fugtmembran mod gipsvæggen.

ps. ydervæggen virker ellers tør - der trænger ikke fugt ind - det virker som om det er kondens.
Håber nogen har løsningen - synes snart jeg har prøvet alt - så svært kan det vel heller ikke være at isolere en væg.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er en dampspære, på den varme side du mangler?

Har du lige støbt gulv, og lavet andet murearbejde, giver det jo en del fugt.


mvh jens
Hejsa frahm,

Jeg har talt med en gut fra H+H om præcis det samme problem. Hans råd var, beskrevet indefra og udefter:
1) Eventuelt (se punkt 5 nedenfor) dampspærrer på bagsiden af multipladevæggen (dvs. mellem multipladevæggen og isoleringen)
2) Placér isoleringen klods op af dampspærreren/multipladevæggen.
3) Evt. en "let" plade eller måske hønsenet på ydersiden af isoleringen.
4) Hulrum på 3-5 cm mellem isoleringen og den oprindelige ydermur (præcist som du har)
5) Lav ventilationshuller i top og bund af den oprindelige ydervæg, således at hulrummet bliver ventileret. Afhængig af, hvor godt det er muligt at skabe ventilation, vælger du en dampspærrer som nævnt under punkt 1.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg forstår ikke fidusen i at 'ventilere' på den kolde side af isoleringen, der er jo ikke nogen kondensering der.
I badeværelser skal man passe på med ikke at have to lag dampspære. Kan en maling udfylde dampspære funktionen, er der ikke noget problem.

Jeg har bygget en 70mm 'gasbeton'  bag på en hulmurs isoleret ydermur. Mellem bagmuren og skalmuren placerede jeg 30mm styrophor plader. Nogle afstivere hist og her.

 

Decollage >> Hvis der ikke anvendes dampspærrer, og der 'smutter' noget fugtig luft ud i det kolde hulrum, så vil det kondensere der. Eneste måde at tørre op på er ved at ventilere. Men det er selvfølgelig rigtigst at udlufte fugten i den varme luft, så den ikke indeholder fugt, der kan kondensere et stykke ude i væggen.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Tak for mange gode råd - jeg prøver naturligvis med indv. dampspærer som foreslået.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når det nu er et badeværelse det drejer sig om bør dampspærren være vådrumssikring.

Hvis der er en tæt dampspærre kommer der jo ikke mere fugt indefra der kan kondensere så fugten må enten:
1) Være i konstruktionen
2) Komme ind fra siden i konstruktionen.
3) Komme ind gennem din ydevæg.

Det er rigtigt at der bør ventileres mellem isolering og formur/ydervæg, men det er jo i princippet en "normal" hulmur, som ikke kræver ventilation, dog kan der være problemer i din væg med papindlæg nederst, til at bortskaffe indtrængende fugt.

Jeg må ærlig indrømme jeg ikke forstår dit skift mellem forskellige konstruktioner på væggen.
Ja, som Orla også skriver, så kræver en ydervæg normalt ikke ventilation, heller ikke ved efterisolering, om isoleringen ligger på indersiden, eller er blæst ind i facaden gør jo ingen forskel, har du fugt i konstruktionen, er det sikkert manglende damspærre, eller opsivende / indtrængende fugt.

Dampspærren er som altid den vigtigste del, og mange får ikke denne opsat med det samme, og inden de så får den opsat, så konstatere den kondens i konstruktionen, og bliver bange for der er et problem med deres opbygning, problemet er dog at den damspærre selvfølgelig skal opsættes med det samme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også