Gulvvarme i hele huset - længde?

Hej!

Første post, så bær over med mig hvis jeg klokker i det :-)

Jeg skal til at renovere en hus, og det indbefatter også et nyt gulv i hele hytten.
Nuværende gulv ligger på strøer.

Det jeg ville, var så at lægge selvbærende gulvvarmeplader imellem alle strøer, i med nogle gulvvarmerør, gulvpap, og så et nyt trægulv - let nok.

Men, der er jo noget med længder på sådanne gulvvarmeslanger - vist i omegnen af 100 - 120m?

Mit spørgsmål er så - hvordan får man lige ført slangerne derhen hvor de skal bruges?

Her en grovskitse af huset:

Grovmål:
Blå = stue (ca 7.5m x 7.5m)
Gul = gang
Røde = værelser (ca 2.5m x 3.5m, samt 3 x 4 for det store)
Grå = bryggers
grøn = badeværelser

Blå, gul og rød skal have nyt gulv og gulvvarme.
Grøn har i forvejen

Alt der har med det varme vand er jo i bryggerset, og det er også her jeg går ud fra at gulvvarmestyringen skal være (?) - der er jo så bare den udfordring, at det er i den ene ende af huset - og hvordan får jeg lige lavet "linjeføringen"???

Der vil jo så være omkring 6 - 7 meter fra bryggers til stuen - og stuen er i sig selv for stor til at den kan køre på én "streng" - hvilket vil sige at der skal trækkes 4 slanger til stuen ?
Og 2 til alle værelser..

Gangen bliver jo et virvar af slanger - fører man dem bare under de gulvvarmeplader der kommer i gangen? (som der jo også skal gulvvarmeslanger til)

Og - isolerer man så de gulvvarmeslanger der kommer til at løbe under gangen? Der bliver jo alligevel til nogle meter og jeg tænker at der må gå en del varme til spilde hvis ikke slangen er isoleret der hvor den ikke skal bruges...

Giver det nogen mening?

Håber det er nogle venlige sjæle der kan hjælpe - bare spørg hvis der er noget i er i tvivl om!

Med venlig hilsen
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er langtfra ekspert men har selv søgt en del på emnet og er nået frem til følgende:

Gulvvarmeslangerne skal være isolerede frem til det rum de skal opvarme, ikke kun pga varmetab men også for at styringen fungerer.
Du kan evt trække de isolerede slanger fra stuen langs de røde værelser og bare øge antallet af isolerede slanger derudaf. Husk de skal isoleres hver for sig, jeg har brugt rørskåle.
De kan bundtes og burde ikke påvirke opvarmningen af entreen, når de er isolerede.

Det er en god ide at tegne hvor rørene skal løbe i rummet af flere årsager. Du får et overblik over hvor mange "viklinger/sving" der skal laves og om det derfor kan være smartere at gøre det ene fremfor det andet (det er trist at opdage at man havner i modsatte ende en ønsket, når man har lagt i halvdelen af stuen). For andet kan du sjusse dig frem til materialebehovet. Slangerne i sig selv er ikke særlig dyre så brug gerne en rund hånd.
Det kan anbefales IKKE at købe al slange i ét bundt, det vejer ad h... til.

Nu stikker jeg måske snuden i noget der ikke vedrører mig men det er gjort i god mening.
Ligger strøerne direkte på sand/jord? Hvis gulvvarmepladerne bliver den eneste isolering nedadtil, så vil jeg overveje det hele en gang til.
Synes efterhånden at man har hørt/læst om en del tilfælde hvor gulvvarme blev dyrere og i nogle tilfælde skulle suppleres med radiatorer pga manglende isolering..
@tinium

Har det helt forbigået din opmærksomhed at der er store krav til efterisolering i forb. med dit projekt?

Og at dine opvarmningsomkostninger uden isolering ville stige fra temmelig høje til mega-ditto.

Og at dit hus vil blive "svært omsætteligt" såfremt gulvvarmeprojektet udføres uden efterisolering!
Hej @Sitting Bull og @Hikmet

Ja, se det er jo et rigtigt godt spørgsmål om det kan betale sig og alt det.
Men, opbygningen af gulvet skulle i grove træk være:

-Kapilærbrydende lag
-Beton
-dampspær
-75mm rockwool imellem strøer

Huset er fra 1973

@Sitting Bull - spørgsmålet om der skal efterisoleres er jf. bygningsrelementet som jeg har læst det, er spørgsmål om det økonomisk kan betale sig. Og er det som ovenstående kan det 150% ikke betale sig at grave hele lortet og støbe nyt.

Så nej - det har ikke forbigået min opmærksomhed, men tak for den venlige fremtoning...

@Hikmet: Tak for det konstruktive svar. Det var omtrent som jeg havde forstillet mig, selvom jeg godt nok var noget i tvivl. Fint du spørger ind til selve opbygningen af gulvet - ingen problemer, men hvis der under det nuværende gulv viser sig at være markant anderledes end ovenstående, bliver projekt gulvvarme lagt i graven  - så holder vi os til radiatorerne som der er nu.
Gulvet virker for øvrigt på ingen måde koldt, så forhåbningen er at det nok skal gå.

Kan også se at det ville være rigtigt fornuftigt at få lavet tegninger på fordelingen af slanger og føring inden vi går i gang, så det bliver straks iværksat.

Mvh
Jesper


Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Hej Jesper

Jeg er glad for at du kan bruge svaret. Jeg ville nu ikke stole på min vurdering alene
Det er absolut ikke for at blande mig men jeg har selv haft gode erfaringer med at der nogle gange er nogen der forholder sig kritisk til det jeg laver.

Ingen tvivl om at du har de bedste forudsætninger for at vurdere hvad der bedst kan betale sig i netop din situation.
Jeg kan forstå at der allerede er støbt et betonlag og strøerne ligger på dette?
Annonce
Hej!

Ja, indtil videre går vi ud fra at opbygningen af gulvet er som jeg beskrev i den tidligere post.
Dette er dog baseret på hvad vi har fået af vide .

Vi starter selvfølgelig med at brække et stykke op, og se hvad der gemmer neden under - er det noget helt andet (som f.eks. at det er et flydende gulv direkte på beton) ja, så dropper vi det med gulvvarme og lægger bare et nyt gulv - længere er den ikke.

Jeg kan bare godt lide at være så godt forberedt som muligt, så nu prøver jeg at udtænke de mulige scenarier jeg kan ramle ind i - og det med efterisolering og renovering af gulv har jeg efterhånden læst 1 million+ artikler omkring
Selvom der kommer MANGE forskellige holdninger og meninger omkring hvad der er rigtigt og forkert også inden for det område.

Og jeg har INTET imod kritiske ryster - jo flere jo bedre - det skal bare foregå i en god humoristisk konstruktiv tone

Jeg vil forsætte planlægningsarbejdet - tak for din tid!

Mvh
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Det var skam så lidt

God arbejdslyst

Hej

Hvis du ikke ønsker at grave det hele op og gerne vil have maks isolering i kunne du også overveje en løsning hvor du river alt ud ned til betonen og isolerer med flamingo i fuld højde og lægger dine sporplader her oven på, se evt side 20 i nedenstående link

http://www.sundolitt.dk/upload_imag...CBAECE.pdf

Bare et forslag

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis