Ensretter

Hej.Jeg har købt en påhængsmotor med ladeanlæg  15 amp men skal bruge en ensretter for at lade på batteri er der nogen der har erfaring med det.Mvh.Saabye.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden
Det er bedst med et laderelæ, der sikre spændingen ikke bliver for høj.
Det findes som orginalt tilbehør...
Hvis du kun har en ensretter, kan spændingen ryge op på 16 - 17 volt.

Men hvis det er ok, vil en ensretter af den her type klare at ensrette strømmen.

mvh jens
Rectifier single phase 1600V 17Ahttp://
dk.rs-online.com/web/p/broko...e/0193026/
Tak for det Jens.Det er en ny motor jeg er ved at købe og forhandleren vil sælge mig et for 2000 kr men jeg mener det er lige dyrt nok,den ensretter du har vist billede af er jo en helt anden pris,men kan der ske noget ved at bruge den. Og tak for dit hurtige svar.Mvh.Saabye.
Ja det er ikke så godt, for det første overlader du dit batteri, og elektronik og pære mv, har det heller ikke godt med overspænding.

Men om der findes andre billigere alternativer ved jeg desværre ikke.
Men ofte er det jo nemmere, at få extra udstyr med i prisen, end et kontant afslag, så prøv da denne mulighed.

Det må være en ikke helt lille motor, når den kan lade 15 ampere.
Hvad er det for en motor?
Måske skal du overveje, at købe en med elstart, der er laderelæ.

mvh jens
Hej.Igen det er en 25hk EFI Mercury Jeg går lige i tænkeboks og finder ud af hvad jeg vil.Men tak for dine hurtige og gode svar.Mvh.Saabye.
Jeg har været ud for det samme med en 10 hk..
Ingen kunne give en præcis pris, fik 4 forskellige priser.
Den sidste der tog det seriøst var K marine i Svendborg.. Men det kostede flere tusinde kr så jeg opgav at få lader på.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej Jan.Ja det er nok det den pris sådan en koster så jeg må i tænkeboks om det kan betale sig.Mvh.Saabye.
Kan du ikke bruge et laderelæ fra en bil. Kan du det , er det ganske andre priser. du kan prøve at finde en autoelektriker eller måske polobjørn melder ind.

mvh

 varmetossen

Et bil-laderelæ, vil ikke kunne bruges, da det regulere spændingen, ved at styre magniteseringen i generatoren.
En påhængsmotor har kun en spole, der generere strøm når svinghjulets permanente-magneter køre forbi, og spændingen er meget omdrejningsafhængdig.

Det skal være noget elektronisk, men det kan da bygges, og sikkert for få penge, hvis man har de evner.

Jeg ville overveje en motor med elstart,  den er ikke væsentlig dyre, end at købe et orginalt laderelæ, og de har indbygget laderelæ. Og lige nu på den årstid, kan man ofte, finde gode tilbud på nye motore, især på overgemte modeller, hvis man kan leve med det.

mvh jens
hvad med en lade ensretter til en knallert scooter.
om den kan bruges i bådmotoren.!

og den starter med ret høj spænding men den falder efter hånden
mens batteriet oplades.!
Høje spændinger skal man ikke altid være så bange for. Hvis man kender den maximale strøm ved den maximale spænding motoren kan give fra sig, er det nemt at udregne en værdi på en simpel faldmodstand der sættes i serie med batteriet der lades på. Og her kan den simple diodebro benyttes. I alt har du stumper for en hund. Den flade af slagsen.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis