NY tag Eternit?? Eller ståltag Parcelhus fra 70er m./tilbygning

Hej.

Jeg skal have skifte mit tag på mit hus inden for nogle få år. Har en typisk 70er parcelhus med
sadeltag med tilbygning "vinkel". Tages hældning på hovedbygning er 20 grader og på tilbygning 15 grader.
I dag har jeg B6 eternitplader fra 1979, de ser ikke kønne ud udvendig. Men taget er tæt endnu og gætter på, at det vil holde i nogle år endnu.
Har målt taget op ifølge Crembrit hjemmeside og taste det ind på pris-/marteriale beregner.
Så mit tag er lige knap på 190 kvm ialt.

Er bare lidt i tvivl om hvilken løsning jeg vil vælge.

1: Nyt eternit B6 (skal det så være crembrit eller ivarsson??) Holdbarhed??

2: Nyt ståltag fra Hp.ståltag. De laver B6 i stålplader med 40 års garanti.
Men det kræver jo også et undertag. Så her skal jeg vel have alle lægter
af først og bygge det hele op for fra. Korrekt??
Eller finder der en løsning, hvor jeg kan beholde de nuværende lægte og
ligge et undertag inden på montering af ståltag??

Ønsker ikke, at bruge mit nuværende tag, som undertag. Bryder mig ikke om
tag på tag løsning.

Har prøvet og aflevere prisberegner fra Crembrit til Bygma. De ville have lige
knap 38.000 kr for nævnte størrelse tag. Synes det er lige i overkanten, eller 
er det en fair pris??. Skal siges, at det KUN er taget incl rygninger osv. dvs. uden tagrender og lægter.

Hvade også fat i et tagfirma, de ville have knap 80.000 kr for ny eternittag, så skulle jeg selv bortskaffe de gamle plader. Dette tilbud indebar KUN taget. IKKE tagrender, stern eller udhængsbrædder. Synes bare 42.000 kr i løn er lige i overkanten??. Eller det fair??

Håber i kan hjælpe med nogle positiv svar.
Har lagt et billede af mit tag.
Hej. Jeg skal have skifte mit tag på mit hus... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan se hvordan mit kom til at se ud efter en rensning og maling i okt. 2010 - det ser stadigt lige pænt ud ;-)

Nogle påstår at det ikke forlænger levetiden på taget og det er da også stadigt slidt - men ser nyt ud - alternativet var at skifte taget - så på den måde har jeg forlænget tiden indtil jeg er nødt til at skifte det.Mine er med asbest - det er dine nok også - og det koster at få fjernet.

Jeg vil tro du kan få det renoveret/renset og malet for noget under kr. 30.000,-

Jeg gav som skrevet ca. kr. 18.000,- men mit tag er også mindre end dit - jeg har 12om2 under tag.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/320

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ståltegl og tagmaling - igen-igen! :o)

@ RickD. Jeg vrænger på næsen af ståltegl fordi det er et falsk produkt. Eller look-a-like om du vil! Og fordi det giver huset et discount udtryk. Men allermest fordi jeg er til den ægte vare - simpelt hen!
Og hvis nu stålstråtag havde været billigere, havde du så valgt det? :o)

Tagmaling.

Der er intet belæg for at påstå at tagmaling har en levetidsforlængende effekt. Der retfærdiggør omkostningen! Ingen forskning eller uafhængie undersøgelser gør det. Ikke engang Cembrit som sælger tagmaling påstår det.


Hvis vi antager at spørgers nye eternittag koster 90.000 og holder i 30 år. Og at en tagmaling koster 30.000. Så skal tagmalingen levetidsforlænge taget med 10 år. Og det gør malingen med sikkerhed ikke!
Spørger kan akkurat ligeså godt vælge ikke at male. De næste 10 år. Og en gang om året kontrollere for utætheder og om nødvendigt tætne med fugemasse. Og bruge de 10 år til at spare op til et nyt tag.
Forudsætningen for at det kan lade sig gøre er at det eksisterende tag er udført i asbestfibercement. Som er et s....godt og langtidsholdbart produkt!!!

Endelig er der den ulempe ved tagmaling at det på ingen måde er varmeisolerende. :o)
Derimod kanden (påtvungne) efterisolering og dermed energibesparelse i forb. med ny tagbelægning i nogen grad financiere dit nye tag! [Men det kan efterisoleringen nu osse - hvis du ikke skifter taget :o)]


@akselj & je_ns.
Pas nu på at I ikke sætter den gennem årene op- og fuldtfortjente troværdighed helt over styr! Det er useriøst at påstå at en gang tagmaling vil kunne levetidsforlænge et eternittag med 30 år. (Som er den forventede levetid for et gennemsnitstag - osse dem belagt med Cembrits produkter)

@EISOE.
Du har det eneste ordentlige argument for tagmaling. "...........det ser stadigt lige pænt ud ;-)"
Og pænhed er jo vigtig! :o)

Skrevet af Maleren. på 11 jan 2013 13:25
#koluda, tror tagpap vil være en god løsning, kan se du tit foreslår tegl, og det er uden tvivl en rigtig god løsning :-) men passer tegl ikke bedre til en gammel solid murer mester villa? :-)

Det er jo en smagssag, men personligt syntes jeg da at et tegltag også passer fint ind på et alm. 1.plans hus, og ikke kun en murermester villa.

De fleste huse i dag opføres jo også med tegltag, og de er ikke uden grund, det er en af de mest holdbare tagdækninger der findes, og i mine øjne en af de pæneste også.

Tak for jeres svar.
Nej, jeg vil ikke male mit tag, er enig med Sitting bull.
Er efterhånden blevet mere tilhænger af tagpap tag, som en mulig løsning. Jeg snakkede med et tagpap firma i dag, prisen ligger ca. på 350 kr./kvm. incl moms. Dog er dette UDEN nedtagning af gammel tag, efterfølgende oprettelse af tag og påmontering af krydsfiner plader. Så gætter umiddelbart på, at en tømere også skal have omkring 300 kr./kvm incl moms. for dette arbejde. Men det har jeg ikke undersøgt endnu. Måske i kan svare på, om det lyder sandsynlig??
Da mit samle areal på taget er 201 kvm bliver det vel omkring 130.000 kr. Lyder det sandsynlig??
Ved godt jeg har skrevet 190 kvm i det første indlæg, men det er altså 201 kvm.
Din pris for tømrer arbejdet er alt for lavt sat, du får ikke pillet det gamle tag ned, oprettet tagfladen og oplagt krydsfiner for 300,- pr. m2 incl. moms.
 
Husk også der skal et stillads til, det er vist heller ikke med i din pris der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også