Ny Fyrrum - hvilke rør? Niels bager 48 6580 10-01-2013 10:38 Hej Lds´ere Jeg er ved at lave nyt fyrrum til pillefyr, jeg skal have ført nogle rør fra fyrrum ca. 8 meter igennem gammel stald ind i brygges, hvilke skal jeg bruge og hvordan mht isolering? 1" stål ? eller noget plastik? - er lidt blank her mvh facaderenser mvh Niels 6 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ChristianV 197 8740 10-01-2013 21:32 Hej, Jeg gravede disse Link 2x32mm pex varmerør ned "ovre fra stalden, og ind i huset". Jeg købte en 30 meter rulle, som så af naturlige årsager er 1,8 meter i diameter. Du skal ikke regne med at kunne grave under sokler, og så hive røret på plads, ud fra devisen "det skal nok rette sig ud." Det gør det ikke. For at sige det på godt jysk: Det er noget stivt lort. De skal lægges i en bue som følger den form rullen har, og selv om jeg er "stor og stærk" kan jeg hverken vride det eller bøje det mod sin naturlige bue. Det mindst ringe jeg har fundet på er at spænde røret fast på en regel med patentbånd, så bliver røret holdt lidt ret. Men de er fint isolerede. "Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
ChristianV 197 8740 14-01-2013 09:56 Jeg har talt med folk som har testet præisolerede pex rør, og konklusionen er at man får den bedste isolering med at trække separate rør, et til frem og et til retur. Der er ikke voldsomt stor forskel på de forskellige fabrikater, efter sigende buruger de alle den samme isoleringsskum, (dog i forskellige blandinger). For at sætte det i proportion, fik jeg regnet ud hvad var i mit 2*32mm rør, og ud fra 80 grader fremløb, 8 grader jordtemperatur og 28 meter rør blev det i størrelsesordenen 240W i tab. Ikke ret meget, set i forhold til tabet via akkumuleringstanken... Lidt mere info her: http://www.fjernvarmen.dk/Faneblade/Fjernvarmen/Arkiv/2013/1/1.aspx "Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Cmll 1 9574 12-09-2025 10:08 Ift at forme pexrør: Sårn uden at jeg er ekspert på noget har jeg haft held til at 'forme" mit pexrør ved at lægge det med et par mursten over og lade det lige iet par dage da jeg lagde det ned i mit lergulv. Det lykkedes fint at få det - faktisk ret svunget- ned i 8 cm lergrus og så pakke nyt gulv ovenpå. Så må man jo lære det
Thomas_Mygind 1456 2880 12-09-2025 10:29 Hvor mange kW ?Hvor langt væk mellem fyr og stedet hvor det kobles på ?Det skal være det rigtige flow og tryk for at kunne estimere rørets tykkelse.
Søren O 7996 7000 12-09-2025 20:19 Hvis blot rørene skal hænges op på væggen, er det enkleste at bruge stålrør. Almindelige gammeldags gevindrør er nok det billigste i materialer. Og så nogle “rockwool” rørskåle på som isolering. Jo større isoleringstykkelse, jo bedre isolering. Søren O
Thomas_Mygind 1456 2880 12-09-2025 20:22 Det billigste må være alm. PEX-rør. Stålrør og muffer m.v. kan godt løbe op i pris nu-om-dage.