Sokkel/barriere imellem punktfundamentet

Hej,

Jeg skal til at renovere min eksisterende garage med redskabsrum. Der skal støbes et isoleret gulv i redskabsrummet, og derfor skal jeg have lavet en barriere ud mod udv. terræn.

Min garage er idag opbygget med træstolper der står på stolpefødder i punktfundament, og det er så herimellem at min leca "sokkel" skal stå.

Men kan jeg bare grave en rende på ca 40 cm i dybden og så sætte to skift lecca blokke oven på stabilgruset ? da fundamentet ikke skal holde selve garagen, men kun være en barriere for det nye gulv. ? Eller SKAL den nederste leca blok stå i cement ?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt stille den i stabilgruset. (Hvor kommer stabilgruset fra?)

Men det nemmeste er jo at stille nederste skifte i mørtel så du er sikker på at at det står i rette højde!
For øverste skifte skal vel ramme i en ganske præcis højde. Måske under under fodremmen eller skal passe med overside gulv!

En anden metode er iøvrigt at anvende f.eks. 8mm eternitplader som ophænges og fastskrues i fodremmen. (Selv om det måske kun er den nemmeste metode såfremt der ikke er monteret yderbeklædning!)
Stabilgruset er noget der er blevet langt i sin tid, da garagen blev bygget, havde tænkt på at smide 3-5 cm sand ned i renden, så jeg kunne stille den første leca blok i dette, og derved nemmere stille dem korrekt.

Men der skulle altså ikke være noget problem i ikke at stille dem i cement, kan jeg stadig lade fodremmen hvile på leca blokkene eller skal der være luft imellem, her tænker jeg mere på om lecablokkene kan løfte sig i frost?
Har du blot tænkt dig at stille blokkene løst?

Der bør være afstand til fodremmen - vil jeg mene.
Hvad med tætning iøvrigt!
Blokkene skal sættes sammen med en cement blanding, som normalt.

Hvad mener du med tætning?
Så er det en fejlfortolkning af mit svar.

Det er naturligvis langt nemmere at sætte første skifte i mørtel. Så det bliver stående hvor det bliver sat. Jo. :o)

Tætning mellem øverste skifte og fodrem. Måske?
Annonce
ok. jeg vil lige gøre op med mig selv om det skal stå i mørtel eller i sandet.

ang. tætning.
Det er lidt svært at forklare, men imellem øverste skifte og fodremmen, vil der blive isoleret og der vil komme dampspær indvendigt, og vindpap udvendigt. Når jeg så sætter beklædning op udv. så kan jeg evt lade det sidste ivarplank brædde gå 2-5 cm ned forbi øverste skifte leccablokke.
Jeg lavede det samme i min garage, som står på stolper som din, det skulle kun være midlertidigt, men det var i 1996 og det står der stadig

Jeg satte leca kantblokkene i et ca 15 cm tyk betonlag, de stikker ca 10 cm over gulvhøjden.
Blokkene er 10 cm tykke og 19 cm høje.
Betonglaget blokkene står i er støbt sammen med gulvet, der er uden isolering.
Jeg gravede en lille rende, så der blev plads til betongen, under blokkene.

Det er helt sikkert ikke den rigtige måde at lave det på, men det har fungeret uden problemer for  mig siden 1996.

mvh jens
@je_ns men er det nødvendigt at sætte blokkene i beton, eller er det nok bare at sætte dem i en smule sand oven på fastgrund?
Som jeg har lavet det, var det jeg vuderede, var minimum og det var egentlig kun meningen det skulle holde i et par år.

Hvis du bare sætte blokkene i sand, er der jo heller ikke noget til at holde dem sidevejs.


Som jeg har lavet det, er blokkene en integreret del af gulvet, og det tager jo ikke ret lang tid, at grave den lille rende, og fylde beton i.

mvh jens

men kan stabilgruset ikke holde blokkene påplads sidevejs, næsten begge lag lecablokke vil jo blive dækket til. der vil kun være ca 5-10 cm fri på den øverste blok, resten vil være dækket af jord/grus udv og delvis stabilgrus/flamingo og beton indvendigt


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis