Nedrivning af indervægge. Hvad med strøm??

Hej orakler

Har via en ingeniør fået bekræftet at de ,vi vil rive ned ikke er bærende så skal igang her i weekenden.

Men hvad med el'en i væggene??? Hvordan skal jeg forholde mig.

- Strømmen skal vel slåes fra?
De ledninger der sidder ved dørene? Strømkablerne kan jeg vel bare lade hænge efter væggen er væk og lade en senere elektriker fjerne dem eller hvad? Kan jeg evt selv skære dem over ved loftet? (Der skal nye installationer op når de nye vægge sættes)

Stikontakterne i bunden af væggende. De går vel osse mod loftet? Kan jeg bare skære dem ned eller...?
Skulle jo gerne kunne slå strømmen til igen uden det hele kortslutter...
Håber på nogen erfaringer.

Kasper

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo lige få din elektriker ud at kigge.....

Men ellers bare ned med væggene og lad rørene og resten hænge - du skal ikke begynde at skære noget over ! - det vil bare gøre elektrikerens arbejde mere besværligt.

hvis du har afbrydere i gerigterne ved dørene så få lige elektrikeren til at pille dem fra imden du begynder. Er det et hus fra 70-erne eller før er der ikke dåser bagved i gerigterne.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af kasperkauf på 10 jan 2013 07:29
elektriker? Er det nu nødvendigt? Kan man ikke bare tage strømmen fra og pille dem ud af gerigterne?
Huset er fra 1976

Jo, det kan du godt - men husk at  blænde dem af med samlemuffer så der ikke er nogen, der kommer til skade når du slutter strømmen til igen . Mit er fra 1977 og også med afbrydere i gerigterne.

Og stikkontakterne nederst på væggen kan være forsynet ovenfra,nedefra, fra siden eller endog bagfra - det kan du først se når du piller væggen ned

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

et råd fra een - klog af skade: Sæt en krog i loftet og bind kabler og rør derop. På et eller andet tidspunkt er der een (IKKE dig!) der stikker et skovlskaft i ind reden - og så har vi balladen!

 

jeg vil også råde dig til at tage kontakt til din elektriker inden du river ned, mange gange hænger lednings føringen sammen med andre rum, ja sågar andre etager, og derfor kan det blive dyrt at klippe ledninger ned, hvorefter elektrikeren bliver nød til at trække nye ledninger til andre rum eller etager.
Du kan selvfølgelig godt slukke for strømmen (hele huset) og så lade ledninger/ kabler hænge, gerne med kontakterne monteret, så ikke elektrikeren skal igang med den store gætteleg når han skal på banen (husk han er dyr i timen, så alt hvad du sparer ham for, kommer dig til gode på hans regning).

I vores hus, troede jeg at jeg havde styr på hvor alle ledninger løb, så da jeg lavede helt ny installation i kælderen, var min overraskelse stor, da jeg efter at have klippet alt det gamle væk nede, kom op og fandt ud af at der lige var en enkelt stikkontakt i stuen der ikke virkede...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja, så længe de muffes af er der jo ingen fare der, og det er vel alligevel en elektriker der skal flette det sammen igen, så snak evt. med ham omkring det inden du går i gang.
Hvis huset er fra 76 bør den primære el være trukket til dåser i loftet og herfra til kontakter ved døre og vægge. De der sidder i ydervægge er måske (med lidt held) trukket i hulmuren og slet ikke koblet på det i loftet.

Så... alt efter hvor væggen er placeret er der jo flere muligheder for ledningsføring.

På med slutmuffer på alle ledninger du støder på.

Har du mulighed for det kan du jo lade kontakterne sidde på eller montere dem igen. Så er det lettere for elektrikeren at regne ud hvordan din spaghetti skal samles igen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis