Bygge nyt hus - hvad koster'n?

Hej alle LDS'ere,

Som alternativ til at renovere et gammelt bindingsværkshus overvejer min bedre halvdel og jeg at bygge et hus selv.

Huset vil nogenlunde skulle være som følger:
-11 x 13 m = 143 m2 i grundplan.
-Høj rejsning med mulighed for senere udnyttelse af tagetagen.
-Køkken, 1 x toilet/bad + 1 x toilet.
-Derudover ingen fancy ting så som spa, sauna eller lignende.

Med andre ord; et ganske ordinært hus.

Vi forventer at:
-Vi (herunder venner og familie) bygger alt selv undtaget det, som kræver autorisation (noget VVS og el).
-Vi har tid nok til at shoppe efter billige byggematerialer, fordi vi kan bo i det gamle hus, mens vi bygger nyt nys.
-Vi har rådighed over en rendegraver/minigraver, tvangsblander, motorbør og alt nødvendigt el- og håndværktøj m.v.

Spørgsmålet er nu: Hvor meget skal man forvente, at materialer samt VVS'er og elektriker koster for at opføre et sådant hus?

Svaret afhænger naturligvis af, om det skal være marmor-mursten eller spånplader - eller noget deri mellem. Vi synes, det kunne være rigtig interessant at høre om jeres forskellige erfaringer med forskellige kombinationer af materialevalg og dertil hørende priser.

På forhånd tak for jeres spændende svar



Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næppe muligt at sætte en nogenlunde rammene pris uden at vide hvad i vil have, men går vi ud fra pris på et nybygget standard hus på omkring de 140 kvm, koster lad os sige 1,8 mil indflytningsklar, så ville jeg gætte mellem 1,0-1,5 mil. hvis i virkelig kan få lavet alt selv bortset fra EL/VVS, men der er mange ting som kan snyde, for det første hvis i ikke tidligere har bygget hus selv, har i ingen anelse om hvor meget arbejde det kræver, den med at venner familie hjælper er fint, det gør de i starten, men ingen folk gider rende hver eftermiddag hos jer i et år for at være flinke, med tiden vil de nok melde fra en del gange, eller måske melde helt fra, også står i selv med det. også overvurdere i som regel også jer selv, hvor meget i gider, de første måneder går fint, så melder trætheden sig, og nogen ting virker uoverkommelige, og i vælger måske at betale jer fra nogen af tingene.

Så der er uden tvivl penge at spare, men sørg lige for at have ekstra penge i lommen til uforudsete udgifter, for de skal uden tvivl komme..

Den med at shoppe tilbud er ikke altid en fordel, det er trættene og tidsforbrugene at kører efter tilbud uge efter uge, så er det nemmere og muligvis billigere at opsøge et større byggemarked, og lave en aftale med en fast rabat.

Det er min vurdering, men held og lykke med det
Når det handler om et standardhus så er det vel oplagt at hente priserne hos et typehusfirma!
F.eks. med maximalt medbyg. F.eks. prisen for et råhus.

Fordi typehusfirmaets tilbud jo nødvendigvis vil indeholde en en materialebeskrivelse vil du osse dermed få en referanceramme/udgangspunkt for dine egne materialevalg.

Hvis du virkelig mener at du vil lave ALT selv udover det autoriserede skal du huske at afsætte penge til en rådgiver/arkitekt. Det kan nemt løbe op i noget der ligner 100.000 kr. + det løse.

Et slag på tasken til autoriseret arbejde kunne være:
El: 75.000 kr.
VVS: Det samme
Kloak 20.000 kr.

Men det er svært at sige på forhånd uden tegninger eller noget, ikk?
Vi byggede selv vores træhus for halvandet år siden og her har vi virkelig ikke sparet på noget. Pris ca. 4000 kr/ pr. M2

Handlede alle materialer ved Stark Ledreborg i Roskilde og fik alt leveret løbende som projektet skred frem.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du kan evt. kigge mit indlæg igennem. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168509

Jeg kan sige, at jeg fik en anelse kritik fordi jeg regnede med noget i retning af det du skriver her: -Vi (herunder venner og familie) bygger alt selv undtaget det, som kræver autorisation (noget VVS og el).

Det skal siges, at kommunen satte en stopper for mit projekt inden jeg overhovedet var kommet igang med noget som helst. Så jeg fik aldrig fundet ud af, hvad der var en realistik pris.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle,

Tak for jeres brugbare svar. Ikke mindst tak til dig, Erfaland, for linket til dit tidligere indlæg og den dertil hørende tråd, der jo handler om præcist det, jeg spørger om! Perfekt! :-)


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis