Tilslutning af loftslampe

Hej folkens 

Jeg har et lille problem, som jeg ville være taknemmelig, hvis én af jer med lidt elkundskab kunne løse? Jeg skal have tilsluttet en loftslampe til udtaget i loftet, men udtaget ligner ikke noget jeg har været i nærheden af før Lampen jeg skal have tilsluttet har to ledninger (blå og brun), men umiddelbart er der kun mulighed for tilslutning af én ledning i loftet. Jeg vedhæfter et billede af loftsudtaget, måske én af jer kan se hvordan det løses?

På forhånd tak

Martin


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha da da , det ser slemt ud,har du gjort ejeren opmærksom på den rodekasse. Han skal sørge for at en autoriseret elektrikker kommer og samler de ledninger rigtigt, det der er lavet nu er nok det værste fusk jeg længe har set. Er du selv ejer må du heller tilkalde den elindstalatør omgående alle de ledninger må slet ikke sidde sådan men skal monteres i en der til indrettet dåse eventuelt med lampe udtag.
Du skal sætte en clipsrosset op over de 4 rør. og montere ledningerne i den. Også derefter montere lampen med blå til blå og sansynligvis den grå til den brune i lampen. Men det er ikke sikkert at det er den grå der er mellemledningen.
Link til clips rosset.
http://www.el-grossisten.com/pi/Clips_roset_4_led_j_hvid_2363_1842.aspx
Håndværkeren - Jeg har sku set det der var værrer

Sæt en clipsroset over som Illisher siger Gul/Grøn til grul/grøn, blå til blå og så er det som de andre siger også hvid til brun fra lampeledning.

Husk at køre ledningen gennem kabel aflastning i clipsroseten. Hvis det skal være helt rigtig skal du have en elektriker til at gøre det

wwww.elbogen.dk - Din El guide
For mig at se, sidder der en ledning, der er afisoleret og stritter ud i luften.
Eller sidder den i samlemuffen med de blå ledninger?

Hvis den ikke er samlet med andre ledninger, vil mit bud være at den skal du bruge som fase,(der tændes og slukkes på en kontakt)
 Og så tilslut den anden til de blå, som må være nul.



mvh jens
Annonce
Du skal ialfald være klar over at laver du det selv, hænger du også på eventuelle skader der er opstået på grund af elnettet det sted hvor du bor. Det sikreste er altså at lade en elinstalatør lave arbejde af den type, så har du din ryg fri.
HEJ.
 Hvis du ikke har HELT styr på at finde ud af sådan en rede (redelighed) der, så er det elektrikeren. Det er jo et "vejkryds" med ledninger til og fra andre kontakter og lampesteder så der skal da lige måles lidt for at være sikker. Og så burde det da laves ordentligt. Det er ikke godt at have sådan noget sjusk siddende. Fandt selv noget lignende bag en lampe i vores badeværelse, så det var nok gængs standard for år tilbage.

mvh

 varmetossen

Hej de herrer (og eventuelle kvindfolk

Nu er jeg heldigvis ikke selv ejer, og derfor er jeg også endt med at tørre den af på ejeren. Ville bare lige sikre mig at der ikke var en meget simpel løsning, men med de mange men'er valgte jeg at få profferne i spil

Tak for hjælpen!

Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis