Få lavet et kraftstik til El-ovn

Lige nu har jeg en gasovn, men jeg vil gerne skifte den ud til en El-ovn istedet, så jeg skal have lavet et kraft stikkontakt til den nye el-ovn

Jeg har ingen opvaskemaskine i køkkenet, har i nogen ide om hvor meget det ca vil koste.

Jeg vedhæfter et billed af min eltavle.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor dog det, alle nyere komfurer køre på 220 v. også ovnen.
Nu kan jeg se at der i anoncen står at det skal indstaleres af en elinstalatør, så mon ikke det er bedst han fixer det. men ja det er kun 220 v og så vidt jeg kan se 2200 w. og det skulle en almindelig 13 amp. sikring kunne leverer, så er der bare lige det at du så i den tid du bruger ovnen ikke bruger andet strøm på den gruppe.
Skrevet af Håndværkeren på 09 jan 2013 20:04
Nu kan jeg se at der i anoncen står at det skal indstaleres af en elinstalatør, så mon ikke det er bedst han fixer det. men ja det er kun 220 v og så vidt jeg kan se 2200 w. og det skulle en almindelig 13 amp. sikring kunne leverer, så er der bare lige det at du så i den tid du bruger ovnen ikke bruger andet strøm på den gruppe.


Har du en ide om hvad det koster at få en elektriker ind og installere en ovn stikkontakt.?
Skrevet af Marcus123 på 09 jan 2013 15:48
Lige nu har jeg en gasovn, men jeg vil gerne skifte den ud til en El-ovn istedet, så jeg skal have lavet et kraft stikkontakt til den nye el-ovn

Jeg har ingen opvaskemaskine i køkkenet, har i nogen ide om hvor meget det ca vil koste.

Jeg vedhæfter et billed af min eltavle.


Det ser ud til, at du kun har to lysgrupper. Du bør derfor få udvidet din installation med min. en 13A
gruppe. Prisen er det svær gætte på, da det kræver flere oplysninger om omfanget af installationen, men indenfor et par tusinde kun være et gæt.
Såfremt du vælger at tilslutte ovnen til en stikkontakt i køkkenet, skal denne være med jord. Desuden kan der ikke tilsluttes andet mens ovnen er i brug, fordi gruppen i så tilfælde er fuldt udnyttet.

fase
Annonce
Elektrikeren forklarede mig der skulle føres seperat gruppe til ovn, og stikkontakter i køkken forkedeles mellem grupper. Om det lovmæssig betingen eller blot god skik ved jeg ikke. Hvis ikke du har jord i dine eksisterende stik kontakter skal der i hvert fald etableres nye kabelføring.

 

Skrevet af Decollage på 10 jan 2013 01:00
Elektrikeren forklarede mig der skulle føres seperat gruppe til ovn, og stikkontakter i køkken forkedeles mellem grupper. Om det lovmæssig betingen eller blot god skik ved jeg ikke. Hvis ikke du har jord i dine eksisterende stik kontakter skal der i hvert fald etableres nye kabelføring.
Det er rigtigt, at stikontakter i et køkken skal fordeles på to grupper, hvis køkkenet renoveres i en sådan grad, at renovationen ligner en væsentlig ombygning. Det er beskrevet i Stærkstrømsregulativet. Det vil også være hensigtsmæssig at have en stikkontakt alene til ovnen, om den er en eller flerfaset er uden betydning, blot den opfylder kravene til belastning.


fase
Tja Fabrin. Det er ikke sikkert ar han/hun der skal bage og kokkerere i ovnen vil være ligeglad. Den vil vel reagere hurtigere hurtigere på to faser.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 10 jan 2013 10:14
Tja Fabrin. Det er ikke sikkert ar han/hun der skal bage og kokkerere i ovnen vil være ligeglad. Den vil vel reagere hurtigere hurtigere på to faser.

mvh

Såfremt effekten, som her, er på 2,2 KW, vil det være ligegyldigt om spændingen er 230V eller 400V. Kun hvis effekten er højere ved 400V, vil der være forskel. Tilslutning til 400V kræver at ovnen er beregnet til det.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis