Hvilket brændstof

Hej!
Jeg har en lille jolle med en 8 HK Sabb-motor.
2 Spørgsmål:
Kan jeg sejle på fyringsolie, uden at motoren tager skade?
Er det afgiftsmæssigt tilladt?

mvh
Henrik
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Motoren er formodentlig ligeglad, men det er ikke helt til at vide. Jeg havde engang en Toyota 4x4 diesel og den gik dårligt på fyringsolie (det var jo før det blev farvet), men prøv det. Så vidt jeg ved er der ikke afgiftspligt på brændstof til både, så det tror jeg ikke der er noget galt i, men det kan være at nogle, der er mere kyndige byder ind. Endelig kan du jo ringe til skat og høre ad. det er da ikke farligt.


mvh

 varmetossen

Det er ikke tilladt at bruge fyringsolie! Det er forresten nok også farvet!

Vi er inde under "mineralolieafgiftsloven", og det er "anvendelsen" der bestemmer hvilken afgift der skal beskattes med. Der er blandt andet afgørelse på en landmand, som selv fremstillede rapsolie, som han brugte i en Skoda Octavia (diesel).

Det kaldes "Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof" i lovens forstand, uanset hvad det er lavet af, og hvor det kommer fra. (Raps er jo faktisk ikke en mineralsk olie, men en vegetabilsk olie!)

Afgiftsforskellen er i øvrigt ca. 73 øre/liter i olieafgift + 25 % moms, så er prisforskellen ca. 1 kr./liter?

Hvad bruger såden en 8-hestes, er det 2 liter/timen ved fuld gas?


Træd ikke på mine ledninger :o)
Sådan en 8 HK Saab bruge ca. 1,5 l. dieselolie i timen ved næsten fuld skrald 3/4 kraft hvor den går bedst. Og du må kun bruge den diesel du kan købe på havnen. Den diesel der forhandles på tankstationerne er der iblandet noget med miljø diesel altså bio diesel og det vil din Sabb ikke kunne forbrænde rent. Der har faktisk været flere advarsler omkring dette i bådblade og i bådklubberne. 
Har lige tanket min (diesel) bil i aftenpå OK i Ringsted: 10,64 kr./liter 

Fyringsolie stod til 11,29 kr./liter! Så fyringsolie er faktisk dyrere, trods lavere afgift!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Skrevet af Håndværkeren på 09 jan 2013 13:11
Sådan en 8 HK Saab bruge ca. 1,5 l. dieselolie i timen ved næsten fuld skrald 3/4 kraft hvor den går bedst. Og du må kun bruge den diesel du kan købe på havnen. Den diesel der forhandles på tankstationerne er der iblandet noget med miljø diesel altså bio diesel og det vil din Sabb ikke kunne forbrænde rent. Der har faktisk været flere advarsler omkring dette i bådblade og i bådklubberne. 

Er der ikke "kun" fordi at biodisel forøger risikoen for diselpest betydeligt, at det frarådes at anvende det på båden?
http://
www.eof.dk/Viden/Temaer/~/media/grafer/Biodieselfolder-endelig.ashx



mvh jens
Annonce
Jo det er en af grundene men eks. biler der kører på raps olie skal forvarme olien for at kunne forbrænde den så vidt jeg har forstået.
Men der er jo ingen grund til at experimentere med motoren med de mængder olie den bruger kan du jo klare dig længe med eks. 25 liter.
Jeg har selv en tank på ca. 50 liter i båden til en 12 hk. yanmar der bruger omkring 1,5 l. i timen ved 3/4 kraft, så der er til det meste af sommeren.
Hej og tak for alle svarene!
Det er såmænd ikke for at spare en kr. pr sejltime(det svarer til måske 25 kr på en sommerferie!).
Mere fordi jeg har brug for farvet brændstof, så jeg kan se brændstofstanden i min primitive
brændstofmåler - en gennemsigtig slange som viser brændstofniveauet i tanken, så jeg slipper for at pejle med en pind.
mvh henrik
Hvad med at udskifte slangen, de bliver misfarvede med tiden.
Jeg synes blot at jeg vil bekræfte påstanden om, at dieselbrændstof til biler nu skal indeholde en vis procentdel biobrændstof, men at dieseludsalg i havne er undtaget fra reglen pga. risikoen for dannelse af dieselpest (alger i dieselen, som laver kuk i indsrøjtningen). Dieselpest (algerne) trives i tanken, fordi de kan leve af de organiske materialer i bioethanolen. Specielt et problem i tanke som står længe ubrugt med samme brændstof.
Dieselpest kan give en farlig ballade og problemer i evigheder, og bør derfor forebygges ved at fylde på fra havnestanderen (selv omd et som oftest er dyrere end tankstationen) og evt. ved at tilsætte et additiv, der er giftigt for algerne.

Sejlerhilsen A
Problemet med at se væskestanden løser du ved at finde en rød plastickugle, som kan flyde ovenpå væsken i slangen.

Husk at have en hane/ventil i bunden af sådan en brændstofmåler. Så slipper du for at tankindholdet ligger i bunden af båden første gang du kommer, efter slangen er blevet mørnet af diesel og tidens tand. Hvis du altså husker at lukke den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis