Hvilket brændstof hschwartz 109 3230 09-01-2013 08:55 Hej! Jeg har en lille jolle med en 8 HK Sabb-motor. 2 Spørgsmål: Kan jeg sejle på fyringsolie, uden at motoren tager skade? Er det afgiftsmæssigt tilladt? mvh Henrik 11 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Klaus Lundstedt 2622 4780 09-01-2013 09:05 Motoren er formodentlig ligeglad, men det er ikke helt til at vide. Jeg havde engang en Toyota 4x4 diesel og den gik dårligt på fyringsolie (det var jo før det blev farvet), men prøv det. Så vidt jeg ved er der ikke afgiftspligt på brændstof til både, så det tror jeg ikke der er noget galt i, men det kan være at nogle, der er mere kyndige byder ind. Endelig kan du jo ringe til skat og høre ad. det er da ikke farligt. mvh varmetossen
bobenontot 1157 4100 09-01-2013 10:07 Det er ikke tilladt at bruge fyringsolie! Det er forresten nok også farvet! Vi er inde under "mineralolieafgiftsloven", og det er "anvendelsen" der bestemmer hvilken afgift der skal beskattes med. Der er blandt andet afgørelse på en landmand, som selv fremstillede rapsolie, som han brugte i en Skoda Octavia (diesel). Det kaldes "Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof" i lovens forstand, uanset hvad det er lavet af, og hvor det kommer fra. (Raps er jo faktisk ikke en mineralsk olie, men en vegetabilsk olie!) Afgiftsforskellen er i øvrigt ca. 73 øre/liter i olieafgift + 25 % moms, så er prisforskellen ca. 1 kr./liter? Hvad bruger såden en 8-hestes, er det 2 liter/timen ved fuld gas? Træd ikke på mine ledninger :o) LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her
Håndværkeren 20251 09-01-2013 13:11 Sådan en 8 HK Saab bruge ca. 1,5 l. dieselolie i timen ved næsten fuld skrald 3/4 kraft hvor den går bedst. Og du må kun bruge den diesel du kan købe på havnen. Den diesel der forhandles på tankstationerne er der iblandet noget med miljø diesel altså bio diesel og det vil din Sabb ikke kunne forbrænde rent. Der har faktisk været flere advarsler omkring dette i bådblade og i bådklubberne.
bobenontot 1157 4100 10-01-2013 19:46 Har lige tanket min (diesel) bil i aftenpå OK i Ringsted: 10,64 kr./liter Fyringsolie stod til 11,29 kr./liter! Så fyringsolie er faktisk dyrere, trods lavere afgift! Træd ikke på mine ledninger :o)
je__ns 8514 0 10-01-2013 19:58 Skrevet af Håndværkeren på 09 jan 2013 13:11 Sådan en 8 HK Saab bruge ca. 1,5 l. dieselolie i timen ved næsten fuld skrald 3/4 kraft hvor den går bedst. Og du må kun bruge den diesel du kan købe på havnen. Den diesel der forhandles på tankstationerne er der iblandet noget med miljø diesel altså bio diesel og det vil din Sabb ikke kunne forbrænde rent. Der har faktisk været flere advarsler omkring dette i bådblade og i bådklubberne. Er der ikke "kun" fordi at biodisel forøger risikoen for diselpest betydeligt, at det frarådes at anvende det på båden? http:// www.eof.dk/Viden/Temaer/~/media/grafer/Biodieselfolder-endelig.ashx mvh jens LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her Annonce
Håndværkeren 20251 10-01-2013 20:57 Jo det er en af grundene men eks. biler der kører på raps olie skal forvarme olien for at kunne forbrænde den så vidt jeg har forstået. Men der er jo ingen grund til at experimentere med motoren med de mængder olie den bruger kan du jo klare dig længe med eks. 25 liter. Jeg har selv en tank på ca. 50 liter i båden til en 12 hk. yanmar der bruger omkring 1,5 l. i timen ved 3/4 kraft, så der er til det meste af sommeren.
hschwartz Trådstarter 109 3230 11-01-2013 07:53 Hej og tak for alle svarene! Det er såmænd ikke for at spare en kr. pr sejltime(det svarer til måske 25 kr på en sommerferie!). Mere fordi jeg har brug for farvet brændstof, så jeg kan se brændstofstanden i min primitive brændstofmåler - en gennemsigtig slange som viser brændstofniveauet i tanken, så jeg slipper for at pejle med en pind. mvh henrik
Kjerulff 6 2300 22-08-2013 23:02 Jeg synes blot at jeg vil bekræfte påstanden om, at dieselbrændstof til biler nu skal indeholde en vis procentdel biobrændstof, men at dieseludsalg i havne er undtaget fra reglen pga. risikoen for dannelse af dieselpest (alger i dieselen, som laver kuk i indsrøjtningen). Dieselpest (algerne) trives i tanken, fordi de kan leve af de organiske materialer i bioethanolen. Specielt et problem i tanke som står længe ubrugt med samme brændstof. Dieselpest kan give en farlig ballade og problemer i evigheder, og bør derfor forebygges ved at fylde på fra havnestanderen (selv omd et som oftest er dyrere end tankstationen) og evt. ved at tilsætte et additiv, der er giftigt for algerne. Sejlerhilsen A
Chr. 2405 5700 23-08-2013 00:08 Problemet med at se væskestanden løser du ved at finde en rød plastickugle, som kan flyde ovenpå væsken i slangen. Husk at have en hane/ventil i bunden af sådan en brændstofmåler. Så slipper du for at tankindholdet ligger i bunden af båden første gang du kommer, efter slangen er blevet mørnet af diesel og tidens tand. Hvis du altså husker at lukke den. Chr. Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.