Lidt hjælp til køb af lille badeværelse

Hej,

Jeg overvejer at købe en ny håndvask, armatur til håndvask og brusearmatur.

Jeg påtænker i første omgang at finde det billigt på dba.dk. Er dog først rigtig gået i gang med at tænke over det her til aften, så jeg har derfor nogle grundlæggende spm, som jeg håber i kan svare på.

I mit nuværende badeværelse har jeg kun et armatur på håndvasken, på det vælger jeg så om vand skal komme ud af vandhanen i håndvasken eller i bruseren til badet. 

Er det et problem for VVS'eren at dele det op så der nu kommer både et armatur til bad og et til håndvasken?

Hvis jeg nu finder en håndvask og der står at hullet til håndvaskearmaturet er 30mm, er det så kun muligt at købe et armatur der kræver et hul på max 30mm? Eller kan man sagtens gøre hullet større?

Er det normalt at bundprop følger med vask eller armatur, eller købes den typisk separat?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er normalt at bundventilen følger med armaturet. Man kan kke udvide hullet i en porcelænsvask, så sørg for at armaturet passer på, hvilket de næsten altid gør.
Det er intet problem for os VVSere at dele installationen op så der er til håndvask og brusearmatur, det er vejen frem i stedet for de armature med bruseslange koblet på håndvaskarmaturet med en omskifter. De holder ikke super godt, heller ikke fra de gode mærker. Del installationen op og køb et termostatsarmatur til brusebadet.

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
tak for svaret.

jeg tror jeg går efter at dele det op. Har dog lige et spm i den forbindelse.

jeg kan se at på de fleste brusearmaturer at vandtilførslen kommer fra væggen, det gør den jo så ikke i mit tilfælde da vandet kommer ind under min håndvask.

hvordan kan den løses?
- kan man få et brusearmatur hvor vandtilførslen kommer nedefra?
- bør man ligge vandrør ind i væggen?
- eller noget helt tredje?

skal siges at det er et temmelig lille typisk københavner badeværelse.

Det pæneste og mest rengøringsvenligt er at rørene ligger i vægen. Men der er også klart det dyreste at lave. Og jeg fornemmer lidt, at det helst ikke skal være for dyrt.

Hvis rørene føres uden på vægen, vil din vvs-mand montere noget som dette på din væg:
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Lodde-Fittings-Lodde-Fittings--Loddedaekvinkel-15-1-2-181587.html
dvs. en vinkel, som bliver skruet på vægen. Herpå kan der så skrues et almindeligt termostatblandingsbatteri.
Vandrør i væggen er nummer et!!! Det er lettere at holde rent og meget pænere.

Jeg bruger altid denne her fra grohe hvis det laves i synlige rør:
http://www.billigvvs.dk/Reservedele-Tude-Grohe--Grohe-daekvinkel-3-4-1-2-205274.html

Den passer på armaturet, ser bedre ud og holder meget bedre mod væggen.

Hvis du skal have nye fliser er rør i væggen vejen frem...

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
"problemet" er lidt at fliserne er fra 2008 opsat af den tidligere ejer, så jeg 1. prioritet er at finde en løsning uden nye fliser.

Jeg ser at man kan få et armatur med bruser: http://www.billigvvs.dk/Badevaerelse-Haandvaskarmatur-m-bruser--Hansgrohe-Talis-S-Haandvaskbatteri-m-Haandbruser-u-Bundventil-Krom-309627.html

Problemet er lidt at man skal holde en knap inde, det funker jo ikke i praksis :-) kan være jeg er lidt for kreativ nu, men Kan/må en VVS'er sætte en eller anden form for ventil op på væggen, så man kører slangen fra armaturet, som før gik hen til bruseren med knappen, hen til denne ventil og så tilkobler man et fast brusehoved til samme ventil? Så kan man vel tænde og slukke for vandet yden at skulle holde en knap inde.
- Har godt set denne eksisterer: http://www.billigvvs.dk/Badevaerelse-Haandvaskarmatur-m-bruser--Ideal-Standard-Haandvaskbatteri-m-omskifter-u-Bundventil-Krom-176773.html men syntes ikke lige om designet.


Annonce

har lagt et par billeder her: http://sdrv.ms/13i2zyf som viser der trænger til en afkalkning :-)

Hvis du vil ha det Hansgrohe armatur er lykken at sætte en ballofix/TA400 på og så et rigtigt bruserhoved.... Det har jeg lavet en del steder og det virker.... Ikke luksus men brugbart....:-)

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
Hejsa jbnhf23 ??

Hvis man kunne finde noget alla det her (uden træskabet) :
www.spakompagniet.dk/product.php?id=78

eller den her hvis den ikke er i porcelæn:
www.toolworld.dk/produkt/19698/D...sk-25x45cm

Så kunne armaturet til vasken sidde i toppen og armaturet til bruseren sidde på siden.

Der findes også firkantede vaske der er lavet i det der nye støbte marmorlook dem kan man bore i så man kan montere på siden.

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis