Trække strøm til udendørs overvågning?

Hej.

Situation 1:
Jeg vil have et overvågningskamera sat op udenfor, på min mur.
1. Jeg sætter kameraet op.
2. Jeg bore hul til kabel i muren.
3. jeg fører et kabel fra en stikkontakt i huset og ud i kameraet/føre kameraets kabel ind gennem hullet, og montere ny stikprop.

Er der noget ulovligt i det? Hvis ja, hvad så, hvis man har stikkontakten udenfor?

Er det lovligt at klippe et udendør lampekabel op, montere kamerakabel i en muffe, og så ellers bare krympeflex?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er om dit kamera kører 230V direkte.

Normalt kører kameraet (hvis det ikke er et IP kamera med PoE) enten 12v eller 24v DC og her er det naturligvis ikke noget problem at trække svagstrømskablet indendøre igennem muren og så montere dette i strømforsyning, som du tilslutter din stikkontakt.

Kameraer på 230v findes, men der er meget langt i mellem dem i dag... :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis der er tale om et tyndt svagstrømskabel, så ville jeg nok overveje at lægge det indeni et flexrør eller lignende, for at sikre at kablets isolering ikke udsættes for unødig slitage. Kablet bør vel også aflastes, så man ikke bare kan trække det frem og tilbage gennem væggen. En form for udløbsdæksel på hver side af muren kunne måske være en mulighed, jeg ved dog ikke, om man kan få nogle, der kan bruges sammen med svagstrømskabel?
Okay, tak for svar
Det er ikke lovligt at føre kablet gennem væggen, og tilslutte i stikkontakten. (Medmindre hullet er så stort at du kan trække stikproppen gennem hullet)

Og nej. Du må ikke klippe ledningen udendørs og samle med muffer og krympeflex.
Din elektriker må dog udføre et lignende indgreb i installationen, hvor det bliver afsluttet i en dåse.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Prøv at sætte dig i tyvens sted.
Det er jo rimeligt nemt at klippe ledningen og så er der ikke mere optagelse... nej ledningen skal beskyttes med et rør, så det ikke er så nemt at klippe den, både den strømførende og forbindelses ledningen til din optager/monitor.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Næstformand. Jeg har læst at man gerne må skifte stikpropper?

Pink: Ikke når det hænger 4 meter oppe
Skrevet af jarlemand på 09 jan 2013 22:36
Næstformand. Jeg har læst at man gerne må skifte stikpropper?

Pink: Ikke når det hænger 4 meter oppe
Såfremt tilslutningen er med stikprop, skal stikkontakten befinde sig i samme rum som kameraet, altså udendørs.


fase
Jeg skal ikke gå i diskussion med Hr. Fabrin. Han har jo trods alt mere erfaring og uddannelse end mig :-)

-Men har jeg ikke ret i, at man gerne må trække en forlængerledning/brugsgenstands tilslutning gennem et hul i væggen. Eks. et vindue? Og så kan vi bagefter snakke om hvor stor vinduet er ;-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af jarlemand på 09 jan 2013 22:36

Pink: Ikke når det hænger 4 meter oppe

Touche ! 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Næstformanden på 10 jan 2013 10:45
Jeg skal ikke gå i diskussion med Hr. Fabrin. Han har jo trods alt mere erfaring og uddannelse end mig :-)

-Men har jeg ikke ret i, at man gerne må trække en forlængerledning/brugsgenstands tilslutning gennem et hul i væggen. Eks. et vindue? Og så kan vi bagefter snakke om hvor stor vinduet er ;-)


Næstformanden

Jeg skal ikke gå i diskussion med Hr. Fabrin. Han har jo trods alt mere erfaring og uddannelse end mig :-)
Har jeg på nogen måde stødt dig på manchetterne? Jeg har mindst samme uddannelse som dig og mindst lige så lang erfaring.

-Men har jeg ikke ret i, at man gerne må trække en forlængerledning/brugsgenstands tilslutning gennem et hul i væggen. Eks. et vindue? Og så kan vi bagefter snakke om hvor stor vinduet er ;-)

Nej du har ikke ret. Såfremt du er uenig imødeser jeg gerne din dokumentation herfor.

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis