Ak ja, det var en kort fornøjelse. Farvel Vigas.


...Af skade bliver man jo som bekendt klog, og nu er jeg i hvert fald klogere end jeg var ved årsskiftet.


En venlig sjæl har foræret mig en 25kW Vigas kedel og 2 stk 1200 liter akkumleringstanke (gamle ombyggede olietanke) og 2 kubikmeter blandet isolering.

Nu skal der spares, troede jeg.

Jeg får en pensioneret smed til at hjælpe med at installere fyret, og alt virker som det skal.

...Goddag Hr. Skorstensfejer....

Det viser sig at den venlige sjæl har foræret mig en bændekedel som jeg ikke må installere, fordi den ikke har en prøvningsattest.

Jeg spørger VVS-grossisten, og det er ikke noget de kan hjælpe med.
Jeg kontakter Teknologisk Institut, og bekræfter min mistanke: Modellen er udgået, fordi den ikke lever op til dagens krav = glem alt om en prøvningsattest.

Man skal ikke være alt for forbavset, hvis jeg en dag sætter en 120 L åben ekspansion, en laddomat og et i øvrigt fungerende Vigas fyr, men som ikke er egnet til andet end reservedele for en som installerede det inden 2008.

Morale:

Man skal være forsigtig med folk som man tror vil gøre en en tjeneste...

Humør:
Skråt mellemfornøjet.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde din pensionere vvs mand også have vidst inden han gik igang, ellers havde et opkald til skorstens fejeren kunnet klare tvivls  spørgsmålet.
Meget surt ØV ØV
Jeg var meget tæt på at begå samme "fejl", idet jeg fik tilbudt en splinter ny Roca kedel med tilhørende pillebrænder for nogle år siden, lige op til skæringsdagen, Da jeg ikke kunne nå at få den installeret inden skæringsdagen, måtte jeg droppe projektet og køre videre med min gamle Salamander og TB-Mini, som begge ikke tilskrive verdens bedste udnyttelsesgrad.
Men OK, det harmonerer jo så udmærket med mit valg af biler!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå men nu har du alt det andet på plads. Så skal du bare have en ny kedel :-)
Opfølgning.:

Så er rapporten fra skorstensfejeren kommet.

Ikke et ord om den manglende prøvningsattest. Kan det være at skorstensfejeren er blevet irettesat da han kom hjem til mester?

Mangler der skal udbedres:
  • Der skal indmures en renselem i brysthøjde... 
....Der skal indmures en renselem??
Der er sq da en renselem! DEN SIDDER I BUNDEN AF SKORSTENEN HVOR DEN HØRER HJEMME.

Er skorstensfejeren berettiget til at kræve det, bare fordi han ikke gider kravle op ad den stige som ligger på taget?

ChristianV

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Ja det mener jeg faktisk han kan, for da jeg fik min nye stålskorsten monteret var der ingen renselem på loftet. Jeg fik den besked at enten bekostede jeg en renselem eller faste trappetrin op ad taget og der skulle være en platform som fejeren kunne stå på, mit tag er ret stejlt. Jeg valgte en renselem
Den lem du har ved gulvet er ikke en rense lem, den er beregnet på at kunne fjerne det sod der falder ned når skorstenen fejes.
Annonce
Kan det overhovedet lade sig gøre i en dobbeltblok skorsten?
Jeg er da bange for at det fælder min skorsten i stedet.

...Jeg spekulerer på hvorfor vvs-eksperten sælger et "komplet" skorstenssæt med kun en låge i, hvis det er et krav med to låger. 

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Det sidste jeg har "hørt" er at en skorstens fejer slet ikke kan forlange at der er stigetrin på taget, men den med renselemmen skulle være god nok, hvis du har en dobbelt skorsten altså med to piber, skal der naturligvis også være to renselemme og to udtag i bunden. Og det er da kun en lille lem der skal i som renselem, på min stålskorsten er hullet da ikke mere end 15 x 15 cm.
er det ikke en skorsten med separat løst inderrør du mener eller er det som Håndværkeren forstår det? I min er det løse inderrør keramisk og eftermontering vil ikke kunne lade sign gøre, så jeg valgte trin på taget, da jeg stod i samme situation. Havde jeg været opmærksom på det tidligere, så havde jeg nok valgt en ekstra renselem placeret på loftet.

Men det er nok enten eller, så skorstensfejeren har mulighed for at rense skorstenen på en sikker måde.

Til mine andre tre skorstene er der heller ikke trin på taget. Men de er også godkendt på et andet tidspunkt. Den ene har dog renselem på loftet. Men den er skorstensfejeren først begyndt at bruge efter, der er tilføjet en brændeovn på den. Da den kun trak oliefyr, blev den bare renset nedefra og op fra kælderen
Det er denneher som jeg har plantet ude bag ved huset. Elementer af lecabeton udenpå, med et rør af lecabeton indeni.

Han ska' få trin på taget, skal han....

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hvis du har sat skorstenen uden for, kan jeg ligesom ikke se at en stige ikke ville kunne fixe den lille sag, og som husejer er man da ejer af en lang stige (udskydelig)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis