Ak ja, det var en kort fornøjelse. Farvel Vigas.


...Af skade bliver man jo som bekendt klog, og nu er jeg i hvert fald klogere end jeg var ved årsskiftet.


En venlig sjæl har foræret mig en 25kW Vigas kedel og 2 stk 1200 liter akkumleringstanke (gamle ombyggede olietanke) og 2 kubikmeter blandet isolering.

Nu skal der spares, troede jeg.

Jeg får en pensioneret smed til at hjælpe med at installere fyret, og alt virker som det skal.

...Goddag Hr. Skorstensfejer....

Det viser sig at den venlige sjæl har foræret mig en bændekedel som jeg ikke må installere, fordi den ikke har en prøvningsattest.

Jeg spørger VVS-grossisten, og det er ikke noget de kan hjælpe med.
Jeg kontakter Teknologisk Institut, og bekræfter min mistanke: Modellen er udgået, fordi den ikke lever op til dagens krav = glem alt om en prøvningsattest.

Man skal ikke være alt for forbavset, hvis jeg en dag sætter en 120 L åben ekspansion, en laddomat og et i øvrigt fungerende Vigas fyr, men som ikke er egnet til andet end reservedele for en som installerede det inden 2008.

Morale:

Man skal være forsigtig med folk som man tror vil gøre en en tjeneste...

Humør:
Skråt mellemfornøjet.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
...Af skade bliver man jo som bekendt klog, og nu... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Siger du, at hvis jeg laver et beslag til min stige, så den står urokkeligt fast, så har han ikke noget at klage over?

...For pokker hvor ville det være fedt , hvis jeg ikke skal til at hakke hul i min ellers så pæne skorsten.

ChristianV

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hvorfor har I så meget imod at sætte stige trin på til skorstensfejeren??

Hvorfor er der så få der er villige til at tænke på andres sikkerhed..

Jeg har stigetrin på mit tegltag og skorstensfejeren roser dem hver gang... Og min brændeovn får altid ros, for den fine forbrænding osv.. og det er faktisk noget han fortæller inden han starter med at feje.. han ved jo det er en RAIS ovn og den har en ordentlig forbrænding.. og der bliver fyret ordentligt...

Tænk lidt på andre og få den positive respons...

MVH Njord

MVH Njord
Du er ikke alene, Njord!!

Jeg får sandelig også ros for forbrændingen i min tudsegamle Salamanderkedel!
Han går normalt ikke ind og tager aske ud af skorstenen, idet han ved, at det hele er så rent og fint, at det er overflødigt.
Det samme gælder også for en lille gammel Morsø brændeovn, som jeg har på en anden skorsten.

Med venlig hilsen
ktm

 

Åsse mig
Jeg får også ros for at holde ovn og skorsten i orden, med let adgang til rensning. Men hvis nu manden kan klare hele det haløj ved at stille sin stige sikkert op ad skorstenen, kan jeg ikke se at du skulle gå ud over sikkerheden.
Altså jeg har også den model scancore skorsten, og min er blevet godkendt med lemmen i bunden, der er da INTET belæg for at den skal være i brysthøjde! Den reglen har jeg da heller aldrig stødt på.. Og da det er den model skorsten der er godkendt til at sidde 0cm fra brandbart materiale, så skal der heller ikke være lem på loftet eller adgang dertil..

Og så kommer vi til det med stiger og trin.. Der er INGEN regler der siger, at man skal montere trin på taget, bliver de ved med at påstå det, så beder du om at se de regler på skrift! Jeg satte skorsten op for lidt over et år siden, og gik all-in på at læse om regler og love. Og der er INGEN trinkrav. De har deres stiger med, og dem kan/skal de bruge. Længere er den ikke, det andet er en AND, som de prøver at holde liv i. Med mindre den er virkelig høj, men så vidt jeg husker snakker vi 10m+ (det må I dog ikke holde mig op på, og det lige er 10m)

Min skorsten er ret høj, en 6,5-7m, og min skorstensfejer der godkendte den, sagde som noget af det første, den gider jeg ikke kravle op i, jeg ranser den bare nedefra, det støver lidt mere, men jeg lover at have suger på, så det ikke sviner

Så den mulighed har de også

Men alle regler er jo skrevet op http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id165/0/42 se bla stk. 4!

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis