Indbygget garage - Ombygge til bolig m2 ?

Hej

Mig og den bedre halvdel er begyndt at kunne se lys for tunnellen om at få lov til at købe hus, og er typen der undersøger så meget jeg kan i god tid, hvilket selvfølgelig også gælder hus.

Fruen er på førtidspension, og med mig der arbejder på fabrik har vi ikke 2 millioner at købe for, så der skal selvfølgelig laves nogle krav der passer til pengene.

Ser på boliger i de små byer rundt omkring Ålborg, for de koster ganske enkelt for meget hvis vi skal helt ind i Ålborg. Det har vi det også fint med, men kan ikke slippe tanken om at en bolig er en investering, så at der er muligheder for forbedringer fylder en del.

Er derfor faldet lidt over boliger hvor der er indbygget garage - Kender ikke lige det korrekte navn

Dette er hvad jeg mener: (Ikke samme bolig)

Hus: (Generelt noget 60`er hus)


Eksempel på grundplan:


Min tanke er jo at garagen med tiden når der bliver råd, relativt "nemt" kan laves til bolig kvadratmeter, men er dette forkert ?

Syntes de fleste jeg har set virker til at være bygget ganske ens som resten, men det er svært at finde info om de er dårligere isoleret, at gulvet skal laves om osv.

Er tanken om at jeg med tiden kan få nogle "billige" ekstra bolig kvadratmeter noget jeg kan droppe fuldstændigt, eller hvordan ser det ud ?

Endelig sig til hvis jeg har glemt noget, eller i mangler info.

På forhånd tak.
Henrik Kristensen



 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.bolius.dk/alt-om/til-og-ombygning/artikel/lav-garagen-om-til-vaerelser/

Han har bygget sin egen garage om for tre år siden. I dag er der et stort værelse og et depotrum på de 28 kvadratmeter. Jan Felland lavede alt arbejdet selv til en pris på 30.000 kr. - eller en kvadratmeterpris på lidt mere end 1.000 kr.


Fandt lige dette som forklarer mine tanker - Nogle erfaringer ?

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Jeg mener ikke det er helt ligetil, men selvfølgelig kan det gøres!

Det man især skal være opmærksom på når man inddrager en garage som beboelse, er at den jo skal opfylde gældende bygningsreglement (BR10), og det kan godt være en udfordring, da dette jo også omfatter isoleringskrav/energikrav.

Indlægget fra Bolius er fra 2007, og der er skrappere krav i dag!
Som Nautrup siger så er det ikke nemt.
Nærmest svært faktisk!

Det kan sådanset være li'meget hvordan den eksisterende garage er isoleret - netop fordi den ved inddragelse i boligen SKAL leve op til nugældende isoleringskrav.

Så derfor skal du sådanset kikke på om det overhovedet er muligt at efterisolerer på en sådan måde at garagen kan inddrages i boligarealet.

Hvis vi tager dit billede med det gule murstenshus, som eksempel:
Så kunne man tænke sig en hulmursisolering + evt. indvendig efterisolering af væggene. En ordentlig dyne isolering på loftet. Og ophugning samt efterisolering af gulvet. Dertil et nyt vinduesparti.

Men så er der lige indkørslen! Skal den flyttes/udvides, for der skal stadig være parkeringsmulighed for 2 biler inde på parcellen. Skal der være direkte indblik fra gaden f.eks. osv.

Så du og man skal tænke sig rigtiggodt om - inden du/man drømmer alt for langt! :o)
Altså jeg må da indrømme at jeg var lidt mere positiv omkring plan "Billige m2 i fremtiden", inden jeg kom herind, hehe - Virkeligheden kan være kedelig :-) ....

Vidste ikke at de skulle overholde BR10 når det var bygget sammen med resten af huset allerede, for pokker der er meget at læse omkring når man ikke lige er håndværker kan jeg se.

http://www.bygningsreglementet.dk/

Man syntes jo nok bare at det skulle være ganske nemt og noget billigere når man har rå muren og taget allerede ....

Lyder til at der skal tænkes noget mere over det, så bare lige en mulighed for med tiden at få flere kvm uden at skulle ruinere os :-)

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Er det rigtigt forstået at det kun er hvis en person overnatter i lokalet at det skal overholde samtlige de strenge krav ? ...

Syntes nemlig jeg kan læse nogle steder at folk har undgået en del krav ved ikke at have seng derude. Ved godt at de kvadratmeter ikke kommer med i ens bolig areal, men så kunne man trods alt lave:

- Kontor
- Hobbyrum
- Hjemmebiograf

Er dette helt forkert forstået ? - For pokker hvor er der mange regler idag :-)

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Man kan vel også vende den om. Det er vel ikke forbudt at have en seng i sin garage og vel heller ikke at sove i den 

Så spørgsmålet vil så blive om det er tilladt at lave de planlagte ændringer ved garagen (der forbliver en garage, udhus eller lignende. 

Jeg har da læst om flere herinde der isolere deres garage bedre en mit gamle hus og som også har varme på. Det er vel ikke nogen fordel at få det registreret som bolig eller er det?

Men omvendt, hvis det ikke er inde i byen I kikker på hus, så koster et hus med ekstra m2 vel ikke mere ekstra end det vil koster at gøre det muligt at bo i garagen. 
Det er en gammel diskusion!

Man kan naturligvis lade være med at søge byggetilladelse og blot tage arealet i brug.

Men salgsprisen vil så, pr. kvadratmeter, være henad den samme som for garagen.

Og så er der jo en finesse m.h.t opvarmning!
Et fjernvarmeselskab må f.eks. ikke leverer varme til det boligareal du etablerer "ulovligt". Netop fordi det ikke lever op til gældende isoleringskrav jo. Principielt ihvertfald! :o)

Og samme princip gælder al opvarmning iøvrigt. Vil jeg tro!

Må prøve at blive noget klogere på hvor svært det egentligt er samt omkostningerne hvis man skal have lavet det helt efter bogen, og have det med i ens bolig m2.

Ikke det nemmeste at få en nemt overblik over :-)

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis