Kombimaskine til "seriøst" hobbybrug

Hej

Jeg har et lille værksted, hvortil jeg prøver at finde en lille kombimaskine (gerne brugt) i hobbystørrelse, som jeg kan bruge til at opskære planker og høvle mindre planker/brædder.
Prismæssigt går jeg efter maks. 7.000 og nedefter.

Den skal som minimum kunne:

- Save en lagret planke af hårdttræ som f.eks. elm eller eg med en tykkelse på 5-6 cm.
- Høvle en mindre planke af hårdttræ som f.eks. elm eller eg i størrelser op til en 20 cm. i bredden

Er der nogen der har kendskab til eks. WOODSTAR KOMBI MASKINE, som kan fås hos eks. Harald Nyborg og ved om den eller andre maskiner i samme størrelse og papacitet kan anbefales til de behov jeg har beskrevet?

http://www.harald-nyborg.dk/p79234/woodstar-kombi-maskine

Jeg har også fundet denne - Kombimaskine ML392CI:
http://www.primusdanmark.dk/kombimaskine-c-112_123.html

Andre forslag og anbefalinger er meget velkomne.

Vh
Jon

Vh

Jon
www.bueogpil.dk
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, jeg har ikke erfaring med de "billige" kombimaskiner, men jeg tvivler på at de er pengene værd. Med dit budget tror jeg hellere at jeg ville gå efter en god, brugt maskine. Der plejer at være en del til salg i Den Blå Avis samt Gul Og Gratis.

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders

Tak for dit svar. Kan du sige noget om hvad jeg så skal se efter i form af mærke, størrelse, antal watt, omdrejninger, klingediameter osv. Jeg har som sagt også begrænset plads og en af de større maskiner fra nedlagte snedkerværksteder er tit for store.

Vh

Jon
www.bueogpil.dk
Hej igen, jeg skulle nok have skrevet, at jeg ikke havde erfaring med kombimaskiner overhovedet, i hvert fald ikke den slags du søger. De primære ulemper jeg kan se ved en kombimaskine er:
  • På de billige er der oftest kun én motor. Dermed er man lidt på røven, hvis motoren brænder af
  • De kan oftest kun tage begrænsede dimensioner, både hvad høvlen angår (billige maskiner igen) men også rundsaven kan have begrænsninger i hvor brede emner den kan tage
Jeg vil til enhver tid foretrække separate maskiner. Hvis pladsen er begrænset, kan du jo købe "bordmodeller" af f.eks. rundsav og tykkelseshøvl, hvis det blot er disse maskiner du har behov for. Du kan så lave et bord hvor der kan stå en maskine på bordpladen og én under, og så bytte om efter behov.
Der findes mange gode maskiner derude, men jeg vil klart anbefale dig at gå efter mærkevarer, de kan oftest købes brugt til fornuftige priser.


Med venlig hilsen

Anders

og måske i støbejern. til de hårde træsorter.!!!
Tak for jeres input. Det værste ved det hele er, at jeg har allerede en gammel afretter og tykkelseshøvl af støbejern fra fabrikken Fulton i Odense fra før krigen (den 2.) stående et andet sted. Det er en superdejlig maskine, men den er med separat motor og alene den konstellation vil fylde det meste af mit frie gulvplads i mit nye værksted. Og så har jeg ikke få sat rundsaven ind endnu.

Er det vigtigere at afretter og tykkelseshøvl er lavet af noget ordentlig gods en rundsaven? Det meste af det jeg saver skal jo alligevel på høvlen når det er savet?

Vh

Jon
www.bueogpil.dk
Annonce
Hvis det er muligt, ville jeg gå efter maskiner i støbejern. Når de ikke skal flyttes (udover transporten når du skal have dyret hjem) er vægten absolut til deres fordel.
Hvor meget gulvplads har du, en brugt kombimaskine af god kvalitet fylder godt og vel en god kvadratmeter.

Med venlig hilsen

Anders

Det er bredden der er det største problem. Den må helst ikke være bredere end 1 meter.

Vh

Jon
www.bueogpil.dk
Uha nogle så store emner og så i hårdt træ.

Som eg og elm på så små maskiner, kan det lade sig gøre? Tvivler meget men ikke flække som du beskriver, kan lade sig gøre, nej ikke godt.

Til flækning: Her-til skal du bruge større og mere robuste maskiner som f.eks en bloksav eller en' stor båndsav.

Et bud fra mig må være at du nok allerhelst skal/bør holde dig fra de helt billige hobby-maskiner/kombi, efter hvad jeg ser på den du først linker til er den måske god nok til noget småt, som lister og sådan, har set den pågældende maskine ved HN men synes ikke den er pengene værd. f.eks 12 mm. fræser-spinedel synes jeg er alt alt for lille, hvilket værktøj kan fåes til en sådan og pris på samme.

Egen erfaring: Det kan meget hurtigt blive for småt, så hellere investere lidt mere i noget godt & brugt.

Fordel: Fylder ikke så meget.  Ulempe: Mange omstillinger.

Dette afhænger selvfølgelig af øjnene der ser, men ville ikke selv investere i de helt små.

Den anden kender jeg ikke så kan ikke gi' dig råd ang. denne men igen måske for lille og klejnt, (motor størrelse og sådan) til de emner du skal/vil bearbejde.

Har selv en Afretter/tykkelseshøvl fra HN en Power Tool HKC 260D med en 400V motor
 
Den er jeg glad for og opfylder mine behov, jeg kunne ellers godt tænke mig nogle længere planer, og den var alt for lav til mig, så jeg har lavet en forhøjning på hjul så den nemt kan flyttes, var noget af det første jeg lavede til min lille maskine.

Der er jo altid noget som kan/burde være bedre, uanset størrelse og pris.

Men som andre foreslår bør du nok se om du kan finde noget godt & gerne brugt, du skal helst se maskinen du evt. vil købe og høre den igang, her tænker jeg på lejer.
 
(dem kontrolerer du ved at holden en lang liste min. ½ meter lang ene ende mod lejet & den anden mod øret, som et stettoskop, samtidig med maskinen roterer, så kan du forholdvist nemt høre om lejet er ok, det må ikke knurre, gør det det kan det være slidt, eller mangler det fedt, andre bevægelige dele slør må der heller ikke være.

Håber det gav lidt ide' om hvad du skal holde for øje når du skal ud at handle.

Held og lykke med det, håber du finder noget der dur' til dine lidt større emner du beskriver. Hellers lidt for stort end for lille og klejnt'

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
den siste udvej er at bruge "maskiner" der køre på rubrødskraft.


hvis du ikke kan finde kombimaskine. eller andet.!
i de dimesioner der bruges af planker eller brædder.
eller selvstendige maskiner. af dem der bruges mest
af funktioner er del en fordel med en ordenlige maskine.
eksempel rundsav.

du kan lægge billedet ind i tråden.
af dit værksted. der hvor din maskine skal stå.!!!
Endnu en gang tak for jeres input. Jeg kan forstå, at man skal være varsom med de billigere og lettere kombimaskiner. Så den sædvanlige regel om at kvalitet betaler sig i længden gælder også her. Størrelsen på emnerne er jo ret afgørende. Det er ikke fordi at jeg kommer til at save enorme mængder af træ, men det kommer heller ikke til at begrænse sig til 2" x 4" fyretræ. Jeg vil gerne have muligheden for at lave f.eks. et godt skærebræt ud af en vellagret emletræsplanke osv.

Jeg ved ikke helt om vi forstår hinanden rigtigt når maskinsnedker skriver "flække", men hvis du mener opsavning af en planke så snakker vi om det samme.

Den gulvplads jeg har til en maskine med nuværende indretning af værkstedet er på maksimum 70 cm i bredden og 200 cm i længden, så det er ikke det helt store i bredden. Så har jeg indregnet plads til at kunne bevæge sig rundt om maskinen. Det kan nok udvides lidt hvis det er nødvendigt.

Vh

Jon
www.bueogpil.dk
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis