Loddevand ætsning af omgivelser ??

Hej

Har brug for at lodde lidt og har en flaske Bera loddevand stående som jeg havde tænkt mig at anvende til formålet.

Jeg er så kommet til at tænke på, om jeg skal være forsigtig med omgivelserne - her tænker jeg på rustangreb på værktøj, savklinger m.v. som man har i værkstedet.

Mener at kunne huske "i gamle dage" når der skulle loddes, tog man en flaske med en sjat saltsyre og kom noget zink i - vupti så havde man loddevand - men det var også meget aggresivt i forhold til omgivelserne og man skulle virkelig tænke sig om hvor det blev brugt for ikke at ødelægge alt andet i rummet (eller husker jeg helt forkert ?)

Men spørgsmålet går egentlig på om Bera loddevand har de samme ulemper - der er i hvert fald ingen lugt eller andet der ligesom advarer een, og der står heller ikke noget på flasken !!

M.v.h.
jjepsen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første: HVAD skal du lodde?
Loddevand er kun til lodninger hvor man kan vaske det af bagefter, dvs. helt forbudt til elektrik/elektroniklodning.

Men din hukommelse er i orden, der er noget fælt stads der sagtens kan ætse omgivelserne. Det "rigtige" navn er Zinkklorid, så den med saltsyre og zink er helt rigtig.

MvH,

Bent.
Hej

Skal lodde galv. plade og tråd så afvaskning er ikke et problem.

Men er Bera loddevand det samme som Zinkklorid ? Og er det lige så aggresivt overfor miljøet som Zinkklorid ? Kan ikke umiddelbart se noget ud fra emballagen og som nævnt er der heller ingen lugt, så umiddelbart kunne man tro at det er fremstillet efter en anden metode ??

M.v.h.
jjepsen 
jeg lavede loddevand selv engang det bestod af harbeks opløst i sprit det havde en udmærket funktion

PEK

 

tøser

Hvad er harbeks? 
Jeg er så nysgerrig

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 15 jan 2013 16:57
tøser

Hvad er harbeks? 
Jeg er så nysgerrig

Mon ikke der er snegen sig en slåfejl ind, så der skulle have stået harpiks ?
Det kan opløses i sprit, og loddefedt kunne jo godt minde om nettop det.

mvh jens
harpiks som på træerne undskyld stavefejlen mskiinsnedker

PEK

 

Helt ok tøser kunne bare ikke lige forstå.
Men vidste heller ikke at harpiks kunne bruges som lodde middel, lærer noget nyt hverdag.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
ja man lære heldigvis noget nyt hele tiden der findes også loddetin med harpiks i som man ikke behøver at tilføre flusmiddel det er især det trådagtige som købes oprullet på spole

PEK

 

tøser.

Ja lærer hver dag heldigvis, godt er det.

Kan dette også bruges til sølv/slaglodde f.eks båndsavsklinger? Som loddes "stumpt" mod hinanden. Ved at dette er mærket med dødningehoved på etikette af embalagen.

Ved at fluss-middel til dette er ikke er til at købe for "menigmand" uden en gifttilladelse fra arbejds-tilsynet, det blev jeg oplyst om da jeg ville købe noget fluss til sølv-slaglod.

Kan købe noget uden denne restriktion men dette er "hundedyrt over 800,- + m for en lille portion.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis