Dørpaneler

Min kæreste bor i "almennyttigt" byggeri, der er ikke dørpaneler til værelserne dvs absolut alle lyde inklusive soveværelse lyde kan høres i hele huset, ejendomskontoret mener ikke at dørpaneler er noget man bør installere. Der er 2 cm sprække mellem dør og gulv, det eneste rum som har dørpanel er WC.

Modargumenter
1. Brandhensyn ?
2. Lydisolering og privatliv

Burde disse her ejendomskontor folk ikke bare få fingeren ud ? Hvad koster det ? kan det laves selv ?

Bornholm er et dejligt sted.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem det!

Alle brandkrav er opfyldt.
Der er ikke krav om lydisolering internt i en lejlighed eller bolig iøvrigt!
Hvis du vil have mere privatliv så smid resten af familien ud! :o)
En teknisk kyndig vil vide at det i 70erne var en måde at lave ventilation på. Husets rum har simpelthen 2 cm luft under alle døre.

Mit problem i sammenhængen er at jeg gerne vil holde soveværelselyde fra voksenværelset væk fra børnesoveværelset. Måske jeg må bygge noget selv med tilpassede trælister og tæpperester? 

Bornholm er et dejligt sted.
tak for svar. Enlige mødre ser gerne at deres afkom er hjemme noget af tiden er min erfaring, så jeg kan ikke bare smide hendes teenager ud i kulden ;-)  Omvendt er soveværelseslyde jo muligvis gensidigt generende. Så må jeg sgu snedkre noget midlertidigt. Problemet er at det skal kunne afmonteres ved fraflytning uden at lave mærker i DABs fine parketgulv. 

Bornholm er et dejligt sted.
Dørpanel? Er det det vi andre kalder et bundstykke?

Hvis det er tilfældet, så kan du købe et som dette:
http://www.bygmaonline.dk/shop/swedoor-128-mm-14530p.html

Og skære det til så til passer til karmens fals. Herefter kan du montere det med dobbeltklæbende tape (den type man bruge til gulvtæpper). Så skal det nok blive siddende og kan også fjernes igen.

Men start lige med at "tætne" døren midlertidig med et håndklæde eller lignende. For er du helt sikker på, at lyden kun kommer under døren?
Tak for gode råd, nu kan soveværelses lyde jo spredes sig på mange måder, men de 2 cm åbning under døren skal tætnes uanset hvad, det er underligt at være i et hus hvor privatliv er umuligt medmindre man er på toilettet eller gået udenfor. Prøver håndklæde også. (under døren ikke på kæresten altså)

Bornholm er et dejligt sted.
Annonce
Kæresten har nu opmålt afstand fra dør til gulv er 2.5 cm og afstand fra karm til karm er 82 cm . Jeg har prøvet at skære gulvplader til engang det var jeg dårligt til. Er dette her meget tilpasning og præcision som kræves ? Jeg er ikke god med en sav....

Er dette højt nok?
http://www.bygmaonline.dk/shop/swedoor-128-mm-14531p.html

Bornholm er et dejligt sted.
det er vel et dørtrin som du skal montere, så døren  har noget at lukke an på. Det skulle ikke være den store opgave
Svært at sige. Ud over afstanden fra gulv til dør, skal du også bruge karmens tykkelse og dørens tykkelse. Men hvis du ikke er så godt venner med saven, så var det letteste måske at ringe til en snedker? Det vil næppe tage ham mere end et par timer at lave og montere de par bundstykker. Det kan hurtigt vise sig at være billigere, end hvis du selv går i gang med saven på nogle materialer, som ikke helt passer.
Det er ganske normalt der ikke er bundstykker under dørene. Men også ganske normalt der er.
Ring til en snedker som jenshøj anbefaler.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis