spirorør og varme?

Hej.

Jeg har uden hæld forsøgt at finde nogen specifikationer på hvad man må udsætte spirorør af temperature.

Det jeg gerne vil bruge dem til er varmeflytning. Jeg har købt en indirekte fyret varmekanon, som skal stå udenfor og blæse den varme luft ind. Man kan få sådan nogen slanger der er beregnet til at fytte luften fra varmekanoner, men de koster kassen. Det er så her jeg tænker på at bruge spirorør i stedet. Kanonen bælser omk 65 grader varm luft ud.

Risikere jeg mon at blæse en masse partikler ind i rummet hvis jeg benytter galvaniserede 
spirorør der måske ikke er beregnet til dette..?

Det er ikke kun til dette projekt jeg er interesseret i at finde ud af om det er ok at bruge spirorør til indsugning af varm luft. Jeg roder osse lidt med at bygge luftsolfangere. (mere om det en anden gang..) Og her vil jeg osse gerne finde ud af om det vil være ok at bruge rørene til at transporterer den varme luft ind i huset.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke være så bekymret med spirorør og 65 grader. Jeg ved hvor der bruges spirorør til udsugning fra oliebade som er op til 300 grader varme, og da bliver rørene "pænt lune".

Rørene er galvaniserede, og zink smelter først ved over 400 grader, så det tror jeg heller ikke er noget problem..

Helt kort, så tror jeg ikke din største bekymring er spirorøret, men de gummilæber der sidder på t-stykker og andre fittings.

[Edit:]

Jeg googlede spiro fittings, (spiro.ch) og fandt dette:

Benefits of the SPIRO®system

• »   Fast and easy installation
  • »   Factory-fitted gasket without any loose parts
  • »   Adjustable-twisting and fine adjustment mean there’s no risk of leakage
  • »   Environmentally friendly
  • »   The system is fitted with a solvent-free sealant
  • »   Can be installed in all kinds of weather
  • »   Temperature resistant from -30° to +100° C
  • »   Withstands positive pressure up to 3000 Pa

... og dette:

The SPIRO®system incorporates a sealing strip of age-resistant EPDM rubber, 

hvilket bragte mig til Wikipedia, som også ved lidt om EPDM gummi (http://en.wikipedia.org/wiki/EPDM_rubber):

Thermal properties of EPDM
PropertyValue
Coefficient of thermal expansion, linear[3]160 µm/m·K
Maximum service temperature[4]150 °C
Minimum service temperature[4]−50 °C
Glass temperature−54 °C

Summa summarum: Spiro rør er ok op til 100 grader.

Vil du fortælle om dine luft solfanger planer?

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Du kan få spiorør i alu, rustfri og galvaniseret. Der er lidt om lindabs her. http://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/pdf/Documentation/ADS/DK/Technical/Safe_generelt.pdf
Hej Christian.

Mange tak for hjælpen. Det var lige hvad jeg ledte efter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis