Isolering i lysning 1. sal

Hej,

I forb. med renovering af 1. salen skal jeg have isat nye vindueslysninger og -plader. Dampspærren taper jeg fast til vinduesrammen men der er ikke plads til isolering af betydning.
Det er et hus fra 30'erne og ydermur og indermur er bygget sammen i vindueshullet så der er jo en kuldebro. Jeg vil bruge gipsplader til lysning og glasvæv og maling indtil vinduesrammen. Det eneste isolering jeg kan få plads til er et tyndt stykke skumunderlag jeg har i overskud fra lægning af et laminatgulv.
Er det ok at bruge dette bagved dampspærren direkte op mod muren?  Og vil det være nok til at der ikke dannes kondens på indvendig side af dampspærren? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en traditionel opmuret hulmur som jeg forstår det!

Hvorfor monterer du overhovedet lysninger, osse kaldet tilsætninger?

Og hvis du monterer gipsplader hvordan gør du så. Er der en not i vindueskarmen, og hvordan afslutter du gipspladen ind mod rummet.

(Hvor man jo ved anvendelse af træpladetilsætninger normalt afslutter med en dækliste?)
Ja almindelig hulmur med hulmursisolering. Jeg har efterisoleret endevæggen med 2 x 50 mm forskudt Rockwool, lægter tilbagetrukket. Lysninger for at skjule de synlige lægter, isolering og murværk. Gipspladelysning sluttes ind mod væggen med hjørneforstærkning og spartles, tapeseres og males sammen med resten af væggen. Ingen not.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nåe, på den måde!

Men hvis der ikke er plads til isolering så er det jo det!

Skumunderlaget er nok godtnok - vil jeg tro.

Men du kunne jo (måske) banke pudsen ned i falsen. Så ville der blive plads til lidt mere isoleringstykkelse!

Hvordan er fugen mellem karm og murværk udført?
Pudsen er allerede banket væk, nok i forbindelse med udskiftning af vinduer. udvendig fuge er en silicone. indvendigt er der fyldt ud med fugeskum. Det er vinduer af PVC. Håber at gipskanten ind mod vindueskarmen ikke vil suge evt. kondensfugt.
Ja, alm. gips er ikke særligt velegnet. Dels er det lidt vandsugende, dels betyder den manglende not at det er svært at fastholde mod karmen!

Har du opfundet en god metode til fastgørelse af gipspladen ind mod karmen?

Men ihvertfald vil det nok være godt at forsegle gipspladekanten med et eller andet!
Eller holde et par mm's afstand så der kan lægges en acrylfuge af en slags.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lav lysningerne i østenfiner, som kan fastgøres i murværket med karmskruer i stedet for i gips.

Som også sitting bull pointere er det nemlig noget møg når gipsen ikke er fastgjort mod karmen, og med plastvinduer er det jo ikke sådan lige muligt, men mindre de er bestilt med false til lysninger, som de fleste glemmer når de bestiller vinduer.
Jeg er startet med at udføre det i gips. I hængselssiden er der ingen fare for at pladen flytter sig, for der er akkurat lige plads til at gipsen går ind bagved. Jeg har fuget/limet kanten af pladen mod vinduet med et par mm. sanitetssillicone og det håber jeg er nok til at holde dem på plads. De er jo også skruet godt fast i lægten rundt mod indervæggen. "Overliggeren" hviler på sidestykkerne og har også fået en lille fuge. Den er 90 cm. bred og ingen ekstra plads bagved, udover dampspærren, så det er ikke så nemt at klæbe den fast til underlaget når dampspærren sidder der. Der er jo nok fare for at den kommer til at hænge med tiden. Ellers må jeg have fat i nogle lange papsøm, både sten og fuger er meget porøse.
Skulle jeg lave det igen ville jeg lave det i finér, som Koluda foreslår. Hvis det ellers er muligt at spartle dem sammen med gipskanten på indervæggen, så man undgår gerigten, som var formålet med at anvende gipsen. Og at det kan lade sig gøre at tapetsere og male finéren?
Ja, det kan sagtens lade sig gøre at beklæde østenfiner!

Man kan jo evt. pudse og spartle inden monteringen.

Det er iøvrigt mærkeligt at der ikke findes noget clipse-halløj som kan påsættes vindueskarmen. Efter monteringen. Så man kan fastgøre tilsætningerne ordentligt til karmen.

Nej, lad det bare være som det er, silikone holder ikke videre på kanten af en gipsplade, kan være den hæfter lidt på pappet, med det er så også det.

Alternativt havde være at sætte den i noget gipspuds eller lign mod gammel lysning, som så havde fikseret pladen fast i "lysningen".

Skulle det hele spartles sammen med anden gips, så havde fibergips været en bedre løsning, end østenfiner som godt kan arbejde en smule.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også