Væk med skunk

Godaw

Jeg bor øverst på 5'te sal, og er kommet til at vælte en stor og grim skunk. Den var mestendels fyldt med luft, og lidt isolering ved ydervæggen, så jeg går ud fra det var det man kalder en varm skunk. Den var opbygget af brædder med rørvæv og puds (sikke noget gris). 

Som ses på billedet har jeg bygget et nyt træskelet, som jeg vil montere 2 lag gips på (mk-godkendt).

Jeg er dog lidt i tvivl om et par ting, og vil være rigtigt glad for lidt hjælp.

1. Tidligere var dampspærren jo i pudslaget (som jeg har forstået det), så jeg skal have lavet en ny dampspærre. I pladerne bag radiatorerne på begge sider stikker dampspærren lidt ud. Yderligere er taget isoleret udefra (hele den skrå flade), og på undersiden af denne isolering er der et lag plastik som man kan ane. Jeg har mest lyst til at beklæde hele den nye flade med ny dampspærre, men skal jeg så perforere den gamle dampspærre på den øverste halvdel? Eller giver det bedre mening kun at placere ny isolering og dampspærre på den nederste del, hvor der er mursten? 

2. (i forlængelse): Bør jeg fylde hele hulrummet op med isolering? Eller kun den nederste halvdel?

Konkret er min plan pt. at fylde hele hulrummet med isolering og lægge dampspærren mellem 2 lag gips.

På forhånd mange tak.

Billede her


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa beoduck

Jeg har kigget lidt på dit billede og jeg er altså ret bekymret for styrken i din konstruktion der er vandrette kræfter ud af på spærfoden, markeret med den røde pil på det vedhæftede billede. Disse kræfter skal føres ned til bjælkelaget med en konstruktion som den jeg skitserer på tegningen og som den der allerede er på det spær midt mellem vinduerne.
Hvis du ikke gør noget vil der efter min mening opstå revner i murværk og i gips beklædning med tiden.

NB. den vedhæftede tegning er ikke en arbejdstegning og jeg fralægger mig i øvrigt et hvert ansvar i forbindelse med din ombygning.

det virkede åbenbart ikke at uploade billedet så her er et link:
http://asger-p.dk/TagStol.png


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Hej Asger,

mange tak for svar. Jeg er ikke sikker på jeg er helt med. Jeg har jo bare fjernet nogle forskallingsbrædder og puds, så hvordan kan min konstruktion give problemer i murværket, som ikke var der før? Der er intet i min konstruktion der er bærende, men det var der heller ikke før. Hele skelettet er bare så jeg har noget at sætte gipsen fast på. 3-4m til hver side er der den samme konstruktion som du efterlyser, i flere skunke.

Du kan evt. have ret i at der vil opstå smårevner i gipsen over lang tid, men det hele giver sig på 5'te i en bygning af bindingsværk, så det tror jeg er uundgåeligt.

Tilføjelse: det hele er kun 1,5m bredt.
Hejsa beoduck

Jeg kan godt se at der ikke er noget i din nye konstruktion der er bærende, det er netop det der bekymrer mig. Jeg ville mene at der skulle være noget til at optage kræfterne på hver side af vinduet. Jeg har selvfølgelig ikke set det du har taget ned og jeg kan heller ikke nærstudere konstruktionen, så måske er der ikke noget at være bekymret for.
Men kender du ikke en gammel tømrer med forstand på gamle bygninger, som du kan få til at kigge på det. Det er jo store kræfter der er på spil på 5 sal i stormvejr.


Jeg skulle bare lige se om jeg kunne finde ud af det med billedet, 

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Jeg er helt enig med Asger-P og havde siddet og overvejet hvordan jeg formulerede det men så kom han mig i forkøbet.

Få styr på det konstruktionsmæssige, underlagsafstand for gipspladerne, fjern den eksisterende dampspærre, monter 1. lag gips. indblæst Thermocell Træfiberisolering i hele skunken, monter dampspærre, monter 2. lag gips.

Så skulle der være styr på isoleringen og trækgener (åbn ned i etageadskillelsen så der bliver lukket her med træfiberisoleringen også).

Jeg er lidt i tvivl om det skal kaldes en skråvæg, for hvis det er det, skal der være 45 mm mineraluldsisolering inden træfiberisoleringen men prøv at tage en snak med kommunens tekniske forvaltning om dette.
Hvis det kaldes en skunkvæg, skulle der ikke være nogen problemer.
Thermocell Isoleringen pakker sig rigtig godt og tæt omkring konstruktionerne under indblæsningen!

Det er nu service med så hurtige svar søndag aften 

Jeg vil tillade mig at se bort fra jeres bekymring ang. det konstruktionsmæssige. Jeg har kun fjernet et let skelet med nogle forskallingsbrædder med puds, hvis jeg skal have beregnet styrke af hele tagkonstruktionen er der næsten ingen grænser for hvad jeg kan kaste mig ud i at beregne i en gammel bygning. Der er ikke og bliver ikke ændret i den bærende konstruktion.

Så vidt jeg kan søge mig frem til er det øverste skrå stykke (ca. 45 grader) en skråvæg. Den nederste del, hvor hældningen er en anden må så være skunkvæggen. (?)

Det vil jeg lige få bekræftet - men i så fald, er mit oprindelige forslag så ikke stadig det nemmeste - fylde det hele med rockwool (jeg har stadigt det gamle der lå i skunken) og 2 lag gips med dampspærre imellem? Jeg kan ikke fjerne den gamle dampspærre helt, da den fortsætter opad mod loftet, men jeg kan da ridse den godt og grundigt så der bliver åbent.
Grundkonstruktionen minder vel om dette, jeg har bare ikke haft mod på at lave de samme flotte inddækninger af bjælkerne:

http://boligmagasinet.dk/article/3790-ra-new-yorker-stil
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis