Væghængt brændeovn. Hvilken murtype?

Hejsa alle I kloge

Skal have en væghængt brændeovn op på en mur der ikke er der endnu.
Skal have opført en del vægge i gips, og ovnen skal hænge på en del af en tænkt gipsvæg, så det ville jo være rart hvis den kunne hænge på en gipsvæg forstærket med træplade bagved.
Men det kan vel ikke lade sig gøre? (beklager hvis det er et dumt spørgsmål)

Hvad kan man ellers hænge den op på? (lecavæg, væg af porebeton, murstensvæg, andet??)
NB: Ovnen vejer 100 kg (en Morsøe 6170)

Håber på nogle erfaringer.

Kasper
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra du vil have ført røgrøret ind i igennem væggen ? for et Clean look ?

så skal konstruktion jo bygge i ikke brandbare matrialler ? normalt når man opsætter disse væg monteret ovne er det enden på ydervæggen så du kan monteret en stålskorsten udv. eller på skorstenen indvendigt så du kun skal fører røgrøret ind skorsten.

kontakt din skorstens fejre det ham der skal godkende det i sidste ende anyweys

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Det skal ialfald være en stenmur, du ville aldrig få godkendt en ovn der hang på en træforstærket gips plade. Du skal jo også tænke på at ovnes vægt ikke bare er 100 kg. nedaf, der vil være et stort bræk ud i rummet hvor ovnen er anbragt. Men spørg din skorsten fejer, han ved alt om emnet.
Ok tak begge.
Håndværker: det tænkte jeg nok. Tror leca er vejen frem.
Ville egentlig have skorstenen gennem (gips)væggen og så lodret op gennem et garderobeskab inde i soveværelset ved siden af. Så er den helt væk. Men det er nok ønsketænkning ??
Ja igennem et klædeskab er du da helt rundt på gulvet, det går kun hvis det er en muret skorsten
Det for du ikke lov til helt sikkert

Kontakt din skorstens fejre han kan guide dig til hvad der er af løsninger

 Fagudlært i Trælastbranchen 
 
Hejsa Kasper

Som alle de andre vil jeg sige spørg din skorstensfejer, det er alligevel ham der skal godkende, men når det er sagt så vil jeg altså ikke udelukke muligheden for en brændeovn ophængt på en ikke muret væg.

Der hvor jeg ser en  mulighed, er med 2 eller tre lag fibergips på stålskelet:
http://www.fermacell.dk/dk/content/skillevaegge_med_fermacell_stalprofiler_1209.php

Og så skal du have nogle special beslag til ophængning, nogle hvor du kan have en metalplade på bagsiden, sådan et beslag kan nemt laves så det kan bære 50kg (x2stk) 

Farmacell nævner selv en anden type fibergips til brug bag ved brændeovne, om de også er nbødvendige når der er 2-3 lag, ved jeg ikke.
http://www.fermacell.dk/dk/content/fibergips_1264.php

Hvad angår styrke og ikke brændbart så kan det sagtens lade sig gøre, men om det kan godkendes er jo helt op til "skorstensfejeren" .

Jeg ville nok ringe til Farmacell og tage en snak med dem før jeg snakkede med skorstens fejeren, det er altid godt at være godt forberedt før man spørger om tilladelse.


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Når det gælder brændeovne er gipspladevægge ikke godkendt som ubrændbare konstruktioner! (Om det osse gælder for den Fermacell løæsning der omtales ved jeg ikke)

For den Morsø ovn der nævnes er afstandskravet til brændbart materiale 15 cm. Vil jeg tro!

Konstruktionen med røgafgang bagud til en stålskorsten kan nu nok lade sig gøre! Sålænge der er inspektionsmulighed til skorstenen.

Problemet er blot at det er en hulens dårlig ide at lukke en stålskorsten inde i et skab. Den bliver jo meeeeget varm.

Skal der være noget ide i systemet så skal der laves noget risteværk af en slags så varmen kan fordeles i det/de rum hvori skorstenen er placeret! (Hvilket jo osse rent varmefordelingsmæssigt er at foretrække)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis