Er det muligt at lave sit tag (spær) sådan

Er det muligt at lave sit tag som jeg har tagnet det og kan man godt ha fladt tag på toppen. det er en tilbygning jeg er igang med at tegne.

Grunden til fladt tag på toppen er fordi vores huse skal være ens har hvor jeg bor men jeg vil godt har skrå tag på min tilbygning.

Mvh
Kim Jensen
Er det muligt at lave sit tag som jeg har tagnet... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Ingenioeren på 06 jan 2013 12:17
Den løsning du beskriver vil sikkert være tilstrækkelig i forhold til den tværgående vindpåvirkning, men ved den langsgående vil vinden skulle overføres via dine vindbjælker i gavlen hvilket bevirker at dit gavlspær alene skal kunne overføre alt vindlasten - hvilket det sandsynligt ikke kan hvorfor du risikere at spærrene lægger sig som dominobrikker eller gavlen suges ud. Du har derfor behov et system der kan distribuere lasten, enten med tagkrydsfiner eller vindbånd.

Hej og tak for din kommentar.

Hvis jeg monterer vindbånd på de 2 skrå flader og tagkrydsfiner på den flade del af taget, vil det ikke være en ok løsning.



Mvh
Kim Jensen
Det vil det, men det er naturligvis en forudsætning at det er korrekt udført! Dvs samlingerne skal kunne optage lasterne, båndet skal være tilstrækkeligt opspændt for at hindre deformationer i taget og båndene skal forbindes effektivt til gavlspær og forankres lodret til fundament. Desuden er det en god ide at støtte gavlspærret med en skotplanke eller lign.

Find evt inspiration her : http://www.strongtie.dk/

Eller kig i litteraturen: Træ 58 - træspær2
SBI anvisning 186

 Certificeret Statiker

Skrevet af Ingenioeren på 06 jan 2013 13:25
Det vil det, men det er naturligvis en forudsætning at det er korrekt udført! Dvs samlingerne skal kunne optage lasterne, båndet skal være tilstrækkeligt opspændt for at hindre deformationer i taget og båndene skal forbindes effektivt til gavlspær og forankres lodret til fundament. Desuden er det en god ide at støtte gavlspærret med en skotplanke eller lign.

Find evt inspiration her : http://www.strongtie.dk/

Eller kig i litteraturen: Træ 58 - træspær2
SBI anvisning 186

Tak for svar.

Jeg er ude på at få det lavet på en god og billig måde og jeg har regnet lidt på det og jeg tror jeg vil lave det med fast undertag med OSB3 eller krydsfiner plader og så Icopal Base 512 P, og så med skotplanke ved hver gavlspær, det ender med at jeg må afmonter hele mit tag derfor kan jeg lige så godt fjerne de gamle spær og monter helt nye, de vil dog stadig ikke blive forankret til soklen i den gammel del af huset, det håbet jeg er tilladt, min plan er at lave en afstand mellem hver spær på ca. 610mm. så jeg kan bruge OSB3 12,5mm. der ud over vil hver anden spær blive forankret til soklen på den nye tilbygning + den gammel ydre væg som ligger op til tilbygningen det er den del af taget (spæret) som er vist med en rød streg på billedet. 

Kan man godt lave sine spær på den måde som man kan se på billedet hvis alle beregninger overholdes. De vil blive sømmet sammen med sømplader på hverside.



Mvh
Kim Jensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis